<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Advokat overførte 250.000 kroner fra eldre kvinne til skjønnhetssalong

I november 2019 overførte advokat John Hammervoll 250.000 kroner fra kontoen til en eldre dement kvinne han er siktet for å ha utnyttet, til innehaveren av en skjønnhetssalong på Oslo vest. Det fremstår som at også innehaveren av skjønnhetssalongen var klient av Hammervoll. 

Aldri vært der: Den eldre kvinnen skal aldri ha satt sine ben på den aktuelle skjønnhetssalongen på Oslo vest. Foto: Henrik Omtvedt Jenssen

I perioden november 2019 og frem til årsskiftet reklamerte partner John Magne Hammervoll i Advokatfirmaet Hammervoll Pind mye for en skjønnhetssalong i Frognerveien 13 på Oslo vest. Reklamen skjedde i sosiale medier, da spesielt på Facebook. Han skrev jevnlig meldinger som: 

“Utrolig hyggelige mennesker, profesjonell behandling og skikkelig fine lokaler. Særlig XXX (innehaveren) anbefales.”

“Flott julegave har jeg hørt av jentene. Årets hotteste behandling Easy Glow.” 

“Verd å teste dette: Kampanje. Stemning og gode priser ...” 

I tillegg støttet han ivrig alle nyheter fra salongen, og på Facebook virker det som innehaveren av skjønnhetssalongen er en god venninne av Hammervoll. 

“Likes” og støttende ord til en venninne kan se ubetydelig ut. Det spesielle er at innehaveren ikke bare er en venninne av Hammervoll. Kapital er kjent med eposter som viser at i perioden han begynte å reklamere for salongen, også bisto henne juridisk i en konflikt med sin tidligere forretningspartner. 

Siktet: John Magne Hammervoll er siktet for grov økonomisk utroskap. Den fornærmede er en eldre dement kvinne. Foto: Hammervoll Pind

Overførte kjøpesummen

I begynnelsen av november var løsningen på konflikten klar. Innehaveren skulle betale 250.000 kroner for forretningspartnerens andel av aksjene i salongen, og de to skulle skille vei. 

En kontoutskrift som Kapital har fått tilgang til, viser at Hammervoll den 7. november 2019 overfører nøyaktig denne summen fra kontoen til en annen av sine klienter, en eldre dement kvinne, til innehaveren av skjønnhetssalongen. Hun kjøper så ut sin tidligere forretningspartner. Forretningspartneren fratrer sitt styreverv i selskapet samme dag. 

Noen måneder senere, i april i år, går politiet til aksjon mot Hammervoll. Politiet gjennomførte razzia i både hans private luksusbolig på Snarøya i Bærum, og i Hammervoll Pinds kontorlokaler i Wergelandsveien 7 ved Slottsparken i Oslo.  Hammervoll blir, sammen med den kjente megleren Odd Kalsnes, siktet for grov økonomisk utroskap. Fornærmede i saken er nettopp den eldre kvinnen. 

Kalsnes selv benekter siktelsen på det sterkeste: 

– Jeg er dratt inn i en sak som jeg overhodet ikke hører hjemme i. Jeg har aldri godkjent Hammervoll Pinds fakturaer på vegne av fornærmede i saken, og jeg har heller aldri hatt noen fullmakt til å gjøre dette. Alt dette kan jeg dokumentere, har han tidligere opplyst til Kapital. 

Politiadvokat Susie Langsem Bergstrand opplyser til Kapital at transaksjonen på 250.000 kroner fra den eldre kvinnen til innehaveren av skjønnhetssalongen er en av transaksjonene som politiet ser spesielt på.

Skulle ivareta hennes interesser

Den eldre kvinnen hyret advokat Hammervoll i 2016 for at han skulle ivareta hennes interesser i tilfelle hun på et senere tidspunkt ikke lenger ville være i stand til å skjøtte dem selv. Da hun inngikk avtalen, hadde hun nettopp blitt diagnostisert med Alzheimers på Ullevål sykehus. Dette klientforholdet mener politiet Hammervoll skal ha utnyttet grovt. Politiet mener at Hammervoll har foretatt uttak og belastninger på fornærmedes konto i en slik størrelsesorden, og langt utover klientens behov, at det representerer et grovt tillitsbrudd overfor klienten. 

Kapital har fått tilgang til en oversikt over advokatfirmaets mest innbringende klienter og saker siden 2016. Der fremkommer det at fra kvinnen ble kunde i november 2016, har hun vært en av firmaets mest innbringende klienter.  

Politiet anslår at i en periode fra slutten av 2016 til mars i år har Hammervoll fakturert kvinnen for omlag 5,5 millioner kroner for diverse juridisk bistand. De anslår at Kalsnes har fakturert henne for omlag 1,5 millioner kroner. 

Ansattflukt uten sidestykke

Advokatfirmaet Hammervoll Pind har siden John Magne Hammervoll og den renommerte advokaten Anders Pind gikk i kompaniskap i 2013 vokst til et firma som i dag omsetter for over 100 millioner kroner i året. Kapital har tidligere skrevet om hvordan firmaet i perioden 2018, og spesielt våren 2019, opplevde en ansattflukt uten sidestykke i den norske advokatstanden. 32 av de 42 som jobber ved Oslo-kontoret sluttet i denne perioden. 

Flukten skjedde som følge av dyp misnøye, et “giftig” arbeidsmiljø og til dels frykt for egne karrierer. Advokater og fullmektige reagerte på metodene til flere i ledelsen, spesielt John Hammervoll. I en internrapport kom det frem at ansatte reagerte på at klienter ble urimelig fakturert, og at de var redde for å bli innblandet i noe ulovlig. 

Selskapet har også tidligere representert den nå avdøde Indigo-grunnleggeren Thor Stian Kennedy Normann. Ved sin død på Ibiza i 2018 var Kennedy Normann under etterforskning for bedrageri for flere hundre millioner kroner. I siste innberetning fra konkursboet til  hovedselskapet hans, Kennedy Holding, til tingretten i mars i år skriver bobestyrer, advokat Johan Mølbach-Thellefsen, at det kan se ut som Kennedy Normann benyttet sin klientkonto hos Hammervoll Pind “slik andre nytter bankkonti”.

Etter Kennedy Normanns død ble en tidligere IT-ansvarlig hos Hammervoll Pind innsatt som styreleder i 21 av de 23 selskapene som Kennedy Normann tilrettela. Hammervoll Pind mottok oppdrag for flere millioner kroner via denne styrelederen i 2019. Flere av disse selskapene saksøker i dag styrelederen  med hjelp av Advokatfirmaet Hjort. 

Hammervoll Pind har tidligere bekreftet overfor Kapital at arbeidsmiljøet ved Oslo-kontoret var dårlig i perioden Kapital har omtalt. Firmaet har derimot påpekt at dette er forhold som ligger tilbake i tid, og at arbeidsmiljøet i dag skal være bra. De benekter alle påstander om overfakturering og uryddig omgang med klientkonti. Og de benekter på det sterkeste alle påstander om at firmaet skal ha vært delaktig i å tappe de tidligere Indigo-selskapene for penger.

Ansattflukt: Advokatfirmaet Hammervoll Pind opplevde en dramatisk ansattflukt i perioden 2018 og våren 2019. 32 av totalt 42 ansatte ved hovedkontoret sluttet på kort tid. Flere ansatte var redd for å bli innblandet i ulovligheter. Foto: Henrik Omtvedt Jenssen

Prøver å avskjære beslag

Det er normalt vanskelig for politiet å ta beslag hos et advokatfirma, slik politiet gjorde hos Hammervoll Pind. På grunn av sensitiv klientinformasjon er den slags vanligvis forbeholdt Advokatforeningen. I sommer prøvde Hammervoll å få beslaget tilbakeført, men han fikk ikke medhold i Oslo tingrett. 

Dommeren slo fast at det var grunn til å mistenke advokat Hammervoll for å ha utnyttet den eldre kvinnen til egen vinning. I dommen blir det beskrevet hvor Hammervoll siden 2016 har tatt kontroll over nær sagt alle deler av kvinnens liv. Det gjelder blant annet hennes kontoer og hennes post. I dommen står det: 

“Sett i lys av det omfattende beløp hun er fakturert for på så kort tid, finner retten at det på det nåværende tidspunkt foreligger skjellig grunn til mistanke om at Hammervoll skal ha handlet i strid med fornærmedes interesser, med forsett om å skaffe seg og advokatfirmaet uberettiget vinning.”

Dommen er anket. 

Fikk ny pleier mot sin vilje

I dag har jeg fått vite at min trofaste pleier XXX er planlagt erstattet av en for meg ukjent behandler. Dette har blitt planlagt over hodet mitt, og uten mitt samtykke. Jeg er dypt skuffet over advokat Hammervolls håndtering av dette.
Den eldre kvinnen, brev til Hammervoll

Noe av det som gjør akkurat transaksjonen på 250.000 kroner til skjønnhetssalongen så spesiell, er at det kan se ut som den eldre kvinnen ikke har fått noe som helst tilbake for pengene sine. Etter det Kapital kjenner til, har hun aldri satt sine ben i salongen. Hun skal heller ikke ha mottatt pleietjenester av innehaveren hjemme hos seg selv.  

Kvinnen, som er over 90 år, lever et tilbaketrukket liv og trives best når hun er omgitt av folk hun stoler på. En av dem hun ser ut til å stole aller mest på, er hennes faste pleier siden 2017. Da hun i desember, etter overføringen av pengene, ble opplyst om at det var planer om å bytte ut hennes faste pleier med innehaveren av skjønnhetssalongen, skal hun ha blitt meget oppbragt. Hun skrev så et brev til John Hammervoll som Kapital har fått tilgang til. I brevet står det blant annet:   

“I dag har jeg fått vite at min trofaste pleier XXX er planlagt erstattet av en for meg ukjent behandler. Dette har blitt planlagt over hodet mitt, og uten mitt samtykke. Jeg er dypt skuffet over advokat Hammervolls håndtering av dette. Jeg er svært fornøyd med XXX, og vil ikke bytte.”

Videre påpeker hun at også de som leverer tjenester til henne, sjelden får betalt i tide. Hun runder av brevet med å be om at Hammervoll blir byttet ut som hennes advokat.

Overfører mer penger

Epost-korrespondanse som Kapital har fått tilgang til, viser at det var planen at den eldre kvinnens faste pleier skulle bli byttet ut med innehaveren av skjønnhetssalongen. Det går frem av denne korrespondansen at innehaveren har bakgrunn fra Volvat, og at dette er en del av et tilbud fra Unicare. 

I en e-post 5. desember 2019 diskuterer Hammervoll saken med den eldre kvinnens andre pårørerende. I eposten skriver han følgende punktvis:

  • Ingen problematiserer noe som helst overfor XXX (tidligere pleier); altså tas INGEN TING opp med henne.
  • Vi prøver ut NNN (skjønnhetssalongen).
  • Vi konkluderer etter desember 2019. 
  • YYY (en pårørende) gir klar beskjed til XXX om at i dag blir siste besøk inntil videre, men at vi mest sannsynlig fortsetter om ikke lenge, da vi bare må prøve ut dette tilbudet via Unicare.

Kapital har rettet en forespørsel til Unicare. Deres kommunikasjonsavdeling opplyser at de er ukjent med navnet til innehaveren. De påpeker videre at de sluttet med hjemmetjenester og eldreomsorg for ett og et halvt år siden. 

En e-post fra Hammervoll 9. desember 2019 til innehaveren gir Hammervoll så en beskrivelse av hennes arbeidsoppgaver overfor den eldre kvinnen. Deriblant alt det den gamle pleieren pleide å gjøre, som å synge sammen. Hun bes også ta med en liten hund om hun har. 

“Det er avgjørende at hun liker deg,” skriver Hammervoll. 

Kapital er kjent med at innehaveren så skal ha vært med på et møte med den eldre kvinnen, som igjen motsetter seg å bytte ut sin gamle pleier.

30. desember 2019 går det ytterligere 10.000 kroner ut fra den eldre kvinnens konto – denne gang direkte til skjønnhetssalongen på Oslo vest. Ikke lenge etter begynner Hammervoll å forhandle med den gamle pleieren igjen. 

Kapital har vært i kontakt med innehaveren, men hun har ikke villet kommentere denne saken. 

– Vi hadde en god kjemi

Den tidligere pleieren er sterkt preget av saken. Til Kapital forteller hun at hun med årene har opparbeidet et fortrolig forhold med den eldre kvinnen, og hun har blitt glad i henne.   

– Du må snakke med henne og bruke tid med henne. Vi hadde en god kjemi oss imellom, og det var viktig for henne, sier pleieren til Kapital. 

Hun begynte med pleie av kvinnen allerede i 2017. Utover i 2019 kunne ikke lenger kvinnen komme til hennes arbeidssted, så hun valgte å gjøre hjemmebesøk en gang i uken. Den første gangen hun hadde noe med Hammervoll å gjøre var sommeren 2019. 

– Tidligere betalte XXX (den eldre kvinnen) alltid med kort, men etter at vi begynte med hjemmebesøk skulle det gå på faktura. Hammervoll skulle besørge dette, men fra mai til august i 2019 fikk jeg ikke betalt. Jeg begynte å sende purringer.

Jeg fikk aldri noen oppsigelse, så jeg fortsatte å gjøre jobben.
Tidligere pleier

I desember fikk hun høre fra andre at hun skulle byttes ut med innehaveren av den nevnte skjønnhetssalongen på vestkanten. Ifølge henne fikk hun aldri denne informasjonen fra Hammervoll selv. Hun fortsatte likevel med hjemmebesøkene. 

– Jeg fikk aldri noen oppsigelse, så jeg fortsatte å gjøre jobben. Jeg var blitt glad i xxx, og jeg så at ingen andre dro dit.

Vil diskutere videre samarbeid

I slutten av januar kommer det flere e-poster fra advokat Hammervoll direkte til den tidligere pleieren. Han ber henne om å møte ham. Han vil diskutere videre arbeid for den eldre kvinnen. Av denne korrespondansen går det frem at han vil at hun skal fortsette som pleier. Hammervoll skriver blant annet: 

“XXX (den eldre kvinnen) har behov for stell, og det er ønskelig med et samarbeid.” 

På dette tidspunkt har konflikten mellom Hammervoll og de andre som står den eldre kvinnen nær, begynt å tilspisse seg. 

Etter det Kapital kjenner til, har ennå ikke innehaveren utført pleie for den eldre kvinnen – til tross for at hun til sammen har mottatt 260.000 kroner fra hennes konto. Vi har derimot fått opplyst at en slektning av henne har vært innom med matvarer til kvinnen. 

Den tidligere pleieren fortsatte å besøke den eldre kvinnen frem til mai i år. Etter at politiet tok ut siktelse mot advokat Hammervoll fikk den eldre, demente kvinnen oppnevnt en offentlig verge, og hun mottar nå kommunal pleie. 

Slutter i Hammervoll Pind

Advokat John Hammervoll er for tiden sykemeldt. Han har opplyst at all kommunikasjon skal gå via hans advokat, Anders Brosveet i advokatfirmaet Elden. Brosveet har blitt forelagt en rekke spørsmål i forbindelse med denne saken. Han vil ikke besvare spørsmålene direkte, men kommenterer i stedet kort: 

Hammervoll har ikke foretatt noen disposisjoner uten instruks fra sin klient.
Anders Brosveet, Elden DA

– Hammervoll har ikke foretatt noen disposisjoner uten instruks fra sin klient. I og med at han har oppfattet den eldre kvinnen som samtykkekompetent, har han ikke hatt mulighet til å overprøve hennes ønsker.  

Når Kapital spør om den aktuelle transaksjonen på 250.000 kroner som gikk ut fra den eldre kvinnens konto i november, svarer Brosveet: 

– Det er riktig at han har anbefalt for sin klient å velge billigere løsninger for pleie. Han  reagerte på at den tidligere løsningen var uforholdsmessig dyr.

Utover dette har han ingen kommentarer. 

Samtykke: Hammervolls advokat, Anders Brosveet i Elden DA, forteller at alle disposisjoner Hammervoll har foretatt er etter instruks fra den eldre kvinnen. Foto: Iván Kverme

Mulig klientkollisjon

Ifølge Regler for god advokatskikk kan ikke en advokat rådgi, representere eller handle på vegne av to eller flere klienter i samme sak hvis det foreligger eller oppstår motstridende interesser (forbud mot dobbeltrepresentasjon). 

Kapital har spurt advokatfirmaet Hammervoll Pind om hvordan firmaet stiller seg til at en av deres partnere har overført store midler fra en konto han bestyrer på vegne av en klient, til en annen klient? Og hvordan firmaet stiller seg til at disse midlene er blitt brukt til å gjøre opp i et oppgjør partneren selv har fremforhandlet?

Dagens managing partner i selskapet, Sindre Aaserød, svarer følgende:

– Jeg ser det ikke som naturlig at selskapet skal uttale seg om forhold som retter seg mot eventuell konkret bistand knyttet til spesifikke klienter. Som tidligere må slike spørsmål rettes til den advokat som er ansvarlig for klienten og bistanden.

Aaserød opplyser videre at Hammervoll har varslet at han vil slutte i firmaet.

– John Hammervoll besluttet tidligere i sommer å fratre fra selskapet, ettersom han ikke har aktiv bevilling og med det ikke kan praktisere som advokat eller være medeier i advokatfirmaet.