<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Solgte på topp: Teknologigründer Are Traasdahl er tilbake for fullt som gründer og tidligfaseinvestor. Han solgte TaPad til Telenor, som siden måtte skrive ned aksjene kraftig. Foto: Rune Petter Ness/Adresseavisen

Seriemesteren

– Mange går inn i “porteføljefasen” av livet etter å ha solgt livsverket. Mitt råd er å ha planen klar om å starte noe nytt, hvis du har energien til det. Ellers blir det fort kjedelig, sier teknologigründer Are Traasdahl.

Orkdalingen Are Traasdahl, med base i New York, ble milliardær da han for fem år siden solgte teknologiselskapet Tapad for nær tre milliarder kroner til Telenor. Gründeren selv satt igjen med 1,5 milliarder. Etter salget innvilget han seg et drøyt års ferie med familien.

Nå er han i gang med et nytt eventyr: Crisp. Selskapet skal hindre matsvinn, og har allerede hentet flere hundre millioner. I tillegg satser Traasdahl som tidligfaseinvestor, og håper å skape noe stort gjennom å plante norske programvareselskaper i utlandet. Han har også puttet penger i amerikanske aksjer, med god fortjeneste. I dag er gründeren god for 2,7 milliarder kroner.

Tapad var imidlertid ikke Traasdahls første suksess. I 2004 var han med på å etablere Thumbplay i USA, som solgte ringetoner og logoer til mobiltelefoner. Etter en sterk vekst ble selskapet solgt, og Traasdahl satt igjen med noen hundre millioner kroner i fortjeneste.

– Det må være en rød tråd gjennom det du driver med. Min spesialitet er å bygge teknologiselskaper. Jeg kan ofte spå fremtiden. Så når fremtiden kommer, har jeg teknologien klar, sier Are Traasdahl.

Ti ganger større

Gründeren har stor tro på sin nye “baby”.

– Mine foreldre var akademikere, og kjempet alltid mot urettferdighet. Crisp er imidlertid ikke en veldedig organisasjon. Vi er et kommersielt softwareselskap, som jeg tror kommer til å bli minst ti ganger større enn min forrige suksess. Vi kaller det dobbel bunnlinje. Bra for verden, og bra for kundene våre. Og for oss.

Traasdahl hadde egentlig ikke noe ønske om å kvitte seg med Tapad, og ville sannsynligvis ikke solgt dersom han ikke var så sliten.

– Jeg flyttet til New York uten å kjenne noen, og jobbet døgnet rundt i 15 år. Jeg var rett og slett utslitt, og ville bruke tid med min fantastiske familie.

Traasdahl, kona, sønnen på syv og datteren på fire la dermed ut på en 14 måneders lang reise verden rundt.

– Kona mi sa at dersom vi mister alt, så er det ingen som kan ta ifra oss minnene, og det hadde hun helt rett i. I tillegg kom ideen til Crisp under den reisen. Den turen er det lureste jeg har gjort.

Penger ikke et mål

For selv om Traasdahl var sliten, var han ikke ferdig som gründer.

– Nei, på ingen måte. Mange går inn i “porteføljefasen” av livet etter å ha solgt livsverket. Mitt råd er å ha planen klar om å starte noe nytt, hvis du har energien til det. Ellers blir det fort kjedelig, sier han.

– Hva er det viktigste du har lært?

– Se på penger som et virkemiddel, ikke et mål. Penger gjør at du kan kutte ut alt som ikke er viktig.

Å bli milliardær har ikke gjort Traasdahl stormannsgal. Heller tvert imot.

– Under ferien leste jeg Marie Kondos bok om å kvitte seg med alt som ikke er “spark joy”. Hun skriver om rydding, men jeg tok prinsippet inn i andre deler av livet også. Jeg liker å skape ting, så hvis jeg får bygget selskaper, er jeg glad. I tillegg er det viktig med balanse med tanke på arbeid, familie og venner. Det meste annet har jeg kuttet ut.

Reportasjer
Næringsliv