<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tror på nedtur i båtpriser

Når verden åpner opp igjen for fritidsreiser, kan båtprisene i Norge falle på samme måte som man så etter finanskrisen, mener erfaren båtmegler.

Spår prisfall: Daglig leder i Aker Yachts, Jens-Arne Dammyr, tror at prisene på brukte båter minst skal tilbake til 2019-nivå når det blir mulig å feriere utenfor Norge. Foto: Iván Kverme
Inside

Båtmeglerne stod igjen på brygga da pandemien førte til vill etterspørsel etter både nye og brukte fritidsbåter: Oppdragene uteble fordi svært få vil selge båten sin, og de som vil selge gjør det ganske så lett selv, uten hjelp av megler.

– Båtmarkedet er nå så velfungerende at de som velger å selge båten sin selger den selv, og det er jo litt kjedelig for oss, sier Jens-Arne Dammyr, som har drevet båtmeglerfirmaet Aker Yacht på Blommenholm utenfor Oslo siden tidlig på 2000-tallet, for tiden med syv båtmeglere i stallen.

– Er det ikke behov for meglere til å løfte de vanskelige salgene når folk løper til båthavnene uansett?

– De vanskelige objektene sitter vi jo fortsatt med, de er jo ikke så lette å selge nå heller. Men markedet vil endre seg, jeg tror det kommer en rekyl til høsten, vinteren eller neste vår, når ting åpner opp og folk kan begynne å reise til utlandet igjen. Og når det blir mulig å dra på andre typer ferier, er det nok mange som kommer til båtmeglerne igjen for å få hjelp til å selge båtene sine, spår Dammyr.

Markedet vil det endre seg, jeg tror det kommer en rekyl til høsten, vinteren eller neste vår, når ting åpner opp og folk kan begynne å reise til utlandet igjen.
Jens-Arne Dammyr, Aker Yacht

– Hva vil omslaget innebære for prisene?

– Jeg tenker at det vil innebære en prisnedgang på båter igjen. Tilbake på nivåene vi var på før pandemien, i 2019, og så kan det også tenkes at nedgangen blir noe forsterket i tillegg. Ser vi tilbake til 2008, var det veldig mange som kjøpte seg båter rett før finanskrisen. Det var et veldig hot båtmarked da også, så kom finanskrisen og mange ville ut av båtmarkedet igjen, i tillegg var været dårlig, og da fikk vi en veldig negativ spiral for båtprisene, og det var veldig vanskelig å få solgt båter i flere år, forteller båtmegleren. Han mener tørken i oppdrag for tiden mye skyldes at det er lite båter til salgs.

– Se bare på Finn.no, der ligger det nå noe over 7.000 båter ute for salg. Vanligvis på denne tiden av året er tallet 10.000 til 12.000. Blant disse er det selvfølgelig mange fine båter, men det er også mye rart, ukurant og mange småbåter.

– Du tror ikke at oppdragstørken viser at det ikke er så stort behov for båtmeglere i Norge?

– Nei, det er kjempestort behov for båtmegling i Norge, og mange flere burde bruke meglere ved salg av båt enn de gjør i dag. Men nordmenn har en tendens til å ville gjøre ting selv for å spare noen kroner. Ved å bruke en båtmegler kan du få høyere pris, fordi mange kjøpere føler en sikkerhet ved å kjøpe av et firma og ikke privat, både fordi de er sikret en god gjennomgang av båten, men også på grunn av trygghet rundt oppgjør. Vi mener det er veldig mange positive sider ved å bruke båtmegler, sier Dammyr.

Pristoppen nådd: Sindre Jacobsen, daglig leder i båtmeglerfirmaet House of Yacht, tror pristoppen er nådd og spår jevnt prisfall på båt i de tre neste årene. Foto: Privat

Jobber off marked

Også konkurrenten House of Yacht på Lysaker, på grensen til Oslo, har merket klar nedgang i salgsoppdrag i år.

– En av utfordringene våre har vært tilgang på oppdrag. Så vi må være mer kreative og jobbe mye mer utenfor markedet – direkte mellom kjøper og selger – enn vi tradisjonelt gjør. Mange av båtene blir nå solgt off market, før de kommer ut på det åpne markedet, forteller Sindre Jacobsen, daglig leder og medgründer i House of Yacht. Han har fått mange forespørsler fra interessenter som ønsker å kjøpe spesielle typer båter innenfor hans segment: nyere bruktbåter i high end-segmentet over 30 fot. Basert på lister over båteiere han har samlet over år, tar han kontakt og spør om folk er interessert i å selge.

Ifølge Jacobsen har båtprisene steget et sted mellom 15 og 30 prosent etter pandemien i de fleste segmenter. Aller hetest er etterspørselen etter daycruisere mellom 20 og 25 fot. Nå tror han prisene gradvis skal ned over hele linjen.

– Jeg tror toppen er nær. Mange var tidlig ute med å handle og skaffe seg båt for sommeren. Det er et visst antall kjøpere i dette markedet, og ikke uendelig mange. Det blir spennende å se hva som skjer når folk igjen kan reise til Spania, Kroatia og Frankrike. Men jeg tror ikke at markedet vil få det raske fallet som mange snakker om, og at det vil flomme over av billige båter til høsten, sier Jacobsen.

– Hvorfor ikke?

– Åpningen av verden skjer ikke fra én dag til en annen, det vil skje gradvis. For at markedet skal gå i dass er man avhengig av at mange som har kjøpt på topp vil selge, og jeg tror ikke folk er villige til å realisere tapene kanskje på flere hundre tusen kroner, sier Jacobsen, som tror på et gradvis prisfall over de kommende tre årene.

At båteiere for tiden er stinne av selvtillit på prisforventninger er han imidlertid ikke i tvil om:

– Omtrent halvparten av privatannonsene som ligger ute på Finn.no nå består av spekulative selgere med båter listet til fantasipriser.

Omtrent halvparten av privatannonsene som ligger ute på Finn.no nå består av spekulative selgere med båter listet til fantasipriser.
Sindre Jacobsen, House of Yacht