<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Luksussuksess: Hans Henrik Riddervold har gjort Porsche stort i Norge. Salget toppet seg i fjor med over 1.700 nye Porscher. Foto: Porsche Center Asker & Bærum

Mr. Porsche

Schibsted-arving Hans Henrik Riddervold (62) har i det siste greid å gjøre Porsche til noe nær “allemannseie“ i Norge, naturligvis godt hjulpet av rause elbilfordeler.

Det er ikke så veldig mange år siden folk snudde seg momentant når en muskuløs Porsche brummet forbi dem på gaten. Pris og tilgjengelighet gjorde den tyske sportsbilen til en sjelden attraksjon i bybildet, og selvfølgelig også en damemagnet.

Hans Henrik Riddervold kikket begjærlig på bilmerket allerede som barn da han bladde i franske bilblader. Flere år senere hadde han som ukentlig rutine å spotte Porscher i den lokale bruktbutikken da han bodde i München i 1980. Sin første Porsche, en 924, kjøpte han året etter med penger han hadde spart opp i militæret. Da han vendte hjem fra USA i 1988, gikk han sammen med racerbilføreren Harald Huysman og startet etter hvert bilbutikk på Ensjø i Oslo, hvor det var BMW som først stod på menyen.

Arvet 600 millioner

Riddervold er tipp-tippoldebarnet til Schibsted-gründeren Christian Schibsted. I 1991 arvet han og broren bestemorens aksjer i mediekonsernet. Og i 1996–1997 solgte han aksjene sine i Schibsted og cashet inn rundt 600 millioner kroner.

– Jeg sto foran to valg i midten av 90-årene. Skulle jeg jobbe for meg selv, og hvilken bransje skulle jeg i så fall fokusere på? Valget falt på bil, hvor jeg så store muligheter. BMW-tiden la grunnstenen for Autozentrum-selskapene, men det var alltid Porsche som sto meg nærmest, forteller Riddervold til Kapital.

Fra en håndfull solgte sportsbiler i 1998 har Riddervold bygget opp Porsche i Norge til noe stort. Totalt har han anslagsvis solgt 8.000 Porscher, og han overtar nå stadig flere forhandlere. Riddervolds selskap Autozentrum Holding eide fra før Porsche-forhandlerne i Oslo, Porsgrunn og Asker & Bærum og fikk nylig grønt lys for kjøpet av forhandlerne i Bergen, Ålesund og Trondheim. I tillegg eier han Porsche-importøren Autozentrum Sport.

– I begynnelsen hadde vi bare 911 og Boxster, så volumene ble deretter. Men SUVen Cayenne forandret alt og ble nøkkelen til veksten vår, forklarer Riddervold og holder frem:

SUVen Cayenne forandret alt og ble nøkkelen til veksten vår
Hans Henrik Riddervold, Autozentrum-eier

– Da vi ble presentert for elbilkonseptet “Mission E”, som senere fikk navnet Taycan, var det bokstavelig talt bare å trå til, sier Riddervold, som fulgte opp med store investeringer i medarbeidere og fasiliteter fra 2018 til 2020.

I fjor økte salget av nye biler fra 585 til 1.718 – av disse var over 1.220 den nye elbilen Taycan, som har en innstegspris på rundt 850.000 kroner. 

Tjente 385 millioner

Fjorårets kjempesuksess bidro til et solid årsregnskap for Riddervolds morselskap Knightfield Holding. Konsernet økte salgsinntektene med 180 prosent fra 2019 og leverte et årsresultat på 385 millioner kroner, mot et negativt årsresultat på minus 47 millioner i 2019, ifølge Finansavisen. I siste beregning vurderte Kapital Riddervolds formue til 500 millioner kroner. Med forrykende Taycan-salg ligger det trolig an til at verdianslaget skrus opp til høsten.

– Det er jo ikke til å legge skjul på at Taycan er den store stjernen. Men det er også veldig hyggelig å se at vi aldri har solgt mer 911 enn nå, sier Riddervold og sikter til den klassiske modellen som har fått kultstatus i mange land.

– Har suksessen i Norge vært overraskende?

– Med nye produkter vil man alltid ta en veloverveid sjanse, så vi er kanskje ikke overrasket over økningen i volumet. Hadde vi hatt tilgang på flere biler, hadde vi solgt flere. Jeg tror at Norge sto for seks prosent av hele Taycan-produksjonen i 2020, så vi har ingen grunn til å klage.

Du driver jo med eiendom og aksjer også – hvor mye tid og krefter går med til bilsatsingen?

– Bil tar mye av tiden. Sikkert mer enn 50 prosent.

– Hva tror du blir de største utfordringene for bilsatsingen fremover?

– I Norge vil det alltid være rammevilkårene. Mange hevder at nye former for eierskap og selvkjørende biler kan bli utfordringer. For oss betyr det kanskje heller muligheter. Vi har akkurat lansert elbil nummer to, Taycan Cross Turismo, og en elektrisk Macan som kommer tidlig i 2023, så vi er godt i rute mot målet om bare å selge nullutslippsbiler i 2025, avslutter Riddervold.

Mange hevder at nye former for eierskap og selvkjørende biler kan bli utfordringer. For oss betyr det kanskje heller muligheter.
Hans Henrik Riddervold, Autozentrum-eier

Reportasjer
Næringsliv