<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Norske bedrifter går for “gull” i Beijing

Kun et halvår etter at den olympiske ilden slukkes i Tokyo, er det duket for vinter-OL i Beijing. Det kan by på gullmuligheter for en rekke norske aktører også utenfor idrettsarenaen.

Luftige planer: Kinesiske myndigheter satser stort på ski og vintersport i forbindelse med neste års olympiske vinterleker i Beijing. Et høyt antall skidestinasjoner skal bygges ut for å kunne ta imot utenlandske turister og landets egen voksende middelklasse. Foto: Greg Baker/AP/NTB
Næringsliv

Det er flere nordmenn enn Johannes Høsflot Klæbo, Therese Johaug og co. som etter planen skal i aksjon når de olympiske vinterlekene går av stabelen i den kinesiske hovedstaden førstkommende februar. 

OL-arrangementet medfølges nemlig av en massiv satsning på vintersport i det enorme landet. Kinesiske myndigheter har siden 2016 arbeidet for å gjøre ski og skøyter til en del av et omfattende løft for folkehelsen, og vil samtidig skape en milliardindustri basert på snø, is og kuldegrader. Målet er at 300 millioner kinesere skal engasjeres i vinteraktiviteter som en del av OL-satsningen.

Kina kan med dette bli verdens største vintersportsmarked med god margin. Hvilket igjen kan by på muligheter for norsk næringsliv, der flere aktører nå posisjonerer seg for å ta del i det kinesiske vintereventyret.

– Vintersport er relativt nytt i Kina. De har tradisjoner innen blant annet skøyter og kunstløp, men at vanlige folk skal ut på ski og skøyter i stor skala er en ny ting. Kinesiske myndigheter ønsker å motivere folk flest til å bruke naturen og de nye innendørs anleggene, og OL er en anledning til å mobilisere befolkningen til å drive mer vinteridrett, sier Rolf Petter Almklov, leder for Innovasjon Norges kontorer i Kina, til Kapital.

Eksportmuligheter: Innovasjon Norge leder norsk næringslivs fremstøt i forbindelse med vinter-OL i Kina. En rekke velkjente norske aktører er på banen for å selge inn sine produkter til det raskt voksende kinesiske markedet, samt endel mindre bedrifter. Bildet viser den norske paviljongen på en større vintersportsmesse som gikk av stabelen i Beijing i fjor. Foto: IDG

Store byggeplaner

I forbindelse med lekene skal det investeres stort i nye vinterdestinasjoner flere steder i Kina. Planen er å bygge 800 skianlegg og 650 skøytebaner, og i tillegg til infrastruktur vil det kreves enormt med utstyr og kunnskap.

Her øyner Innovasjon Norge og aktører i næringslivet en sjanse til å spille på norske tradisjoner og erfaringer. Førstnevnte leder et program der målet er å vise frem det Norge har å by på som vinternasjon, hvor totalt 72 norske selskaper har deltatt de siste årene.

– Målet er å gjøre bedriftene vi jobber med mer synlige, slik at de får en sterkere posisjon. I tillegg ønsker vi å legge til rette for kinesisk turisme. Hovedområdene vi fokuserer på er livsstil, utendørsliv, sportsteknologi og ernæring, samt mer tradisjonelle næringer som energi, inkludert offshore vind, sier prosjektleder Rita Brokstad i Innovasjon Norge.

Utstyrsbonanza: Det vil kreves store mengder sportsutstyr og vinterklær dersom de kinesiske myndighetenes vinterplaner skal oppfylles. I dag dekkes mye av behovet av innenlandske produsenter, men vestlige varer er i vinden. Foto: Tingshu Wang/Reuters/NTB

Netthandel på fremmarsj

En mulighet for norske forbrukerrettede selskaper ligger i Kinas velutviklede og raskt voksende netthandelsunivers.

– Netthandel på tvers av landegrensene er på voldsom fremmarsj. Det betyr at man til relativt lav kostnad kan få solgt produkter fra Norge til Kina uten masse registrering og komplikasjoner, sier Rolf Almklov.

Netthandel på tvers av landegrensene er på voldsom fremmarsj. Det betyr at man til relativt lav kostnad kan få solgt produkter fra Norge til Kina uten masse registrering og komplikasjoner.
Avdelingsleder Rolf Almklov i Innovasjon Norge

Ifølge Statista overstiger det kinesiske netthandelssalget det europeiske og amerikanske til sammen, og landet har verdens største digitale kundegrunnlag bestående av over 710 millioner mennesker.

– Markedet er i stor endring, og interessen er høy for nye produkter. Dette gjør det kanskje enklere å komme hit enn til mange andre land. Vi hjelper til ved å tilrettelegge for felles profilering. Bedriftene må selv ta kostnadene for dette, men med en felles plattform er det lettere for bedriftene å samarbeide, sier Almklov.

Helårsaktivitet: Vinter-OL har inspirert til hurtig vekst i innendørs skisentre i Kina. Her fra Sichuan-provinsen sydvest i landet, som ligger i den subtropiske sonen. Foto: Noel Celis/AFP/NTB

– Lysår foran

En av de deltagende bedriftene er Lillelam, som produserer og selger høykvalitets barneklær i ull. De har jobbet mot det kinesiske markedet i snart fire år, og har allerede omsetning gjennom etablerte kinesiske salgskanaler.

– Vi er til stede på de to største kinesiske plattformene som fører vestlige merkevarer, og i alle sosiale medier-kanalene som brukes der borte. Det skaper engasjement, det er kjempespennende å få spontane tilbakemeldinger, og disse kanalene gir oss verdifulle kundedata, sier gründer og daglig leder Pernille Siem.

Hun forteller videre at distribusjonen kan skje svært raskt – to dager etter at de mottar bestillingen kan kunden ha varen i hende.

– Det har vært kjempegøy å lære så mye nytt. Mye har jeg kunnet ta med tilbake til vår organisasjon i Norge, for kineserne er så langt fremme på digitale løsninger og plattformer. Vi er ikke i nærheten av å kunne tilby det samme som dem på disse områdene, de ligger lysår foran, sier Siem.

Kineserne er langt fremme på digitale løsninger og plattformer. Vi er ikke i nærheten av å kunne tilby det samme som dem på disse områdene, de ligger lysår foran i tid.
Daglig leder Pernille Siem i Lillelam

Satser i Kina: Daglig leder og gründer Pernille Siem i Lillelam har jobbet mot det kinesiske markedet i snart fire år. Hun forteller at den nordiske trenden er veldig ettertraktet i landet. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

Nordisk trend

Lillelam har siden inngangen i Kina fulgt en strategi som går ut på å knytte langsiktige partnerskap og bygge sten for sten, og gründeren forteller at de nå har opparbeidet et solid grunnlag innen kommunikasjon, logistikk, merkevarebygging og stordata med lokale partnere. Hun har selv besøkt landet en rekke ganger, og opplevd det hun beskriver som en veldig imøtekommenhet og sterk interesse. 

Ifølge Siem har Lillelam truffet flere trender i det kinesiske markedet. Hun opplever at fokuset på bærekraft og helse er større i Kina enn i Vesten, og at den voksende kinesiske middelklassen er spesielt opptatt av vestlige merkevarer.

– Den rene, nordiske stilen er veldig ettertraktet i Kina. Det er en trend nå at de ønsker å bruke rene naturprodukter på alle områder. Med våre produkter fra Norge har vi troverdighet på dette, og vi har verdikjeden på plass, sier hun.

Den rene, nordiske stilen er veldig ettertraktet i Kina. Det er en trend nå at de ønsker å bruke rene naturprodukter på alle områder.
Daglig leder Pernille Siem i Lillelam

Det Lillelam forsøker å gjøre i Kina, er å overbringe den norske tradisjon for bruk av ull, med lag på lag i kulden, hvilket kan komme godt med når millioner av kinesere skal ut og drive med vinteraktivitet.

– Man bruker ull i Kina, men det er mest for voksne, og mye er grovt eller blandet med syntetiske materialer. Det er mindre vanlig i sportsmarkedet og lite for barn og babyer, så vi er pionerer med den tynne, fine kvaliteten av ren merinoull vi bruker i våre kolleksjoner, sier Siem.

Ut på tur: Myndighetene har en ambisjon om at 300 millioner kinesere skal drive med vintersport. Her forsøker en gruppe seg på ski under et OL-relatert arrangement i byen Zhangye. Foto: China Daily/Reuters/NTB

Jobber langsiktig

Den omfattende utbyggingen kineserne skal foreta i kalde områder har også vakt interesse hos Nordic Edge, en norsk klynge for smartbyløsninger.

– OL vil kunne være et springbrett, startskudd og til inspirasjon. Vi jobber langsiktig frem mot 2030 med å få norske bedrifter inn i det kinesiske markedet, og det krever mye innsats over tid. OL er en gyllen mulighet til å skaffe oppmerksomhet rundt behovet knyttet til Kinas satsning på vintersportsdestinasjoner, og hvilke muligheter som ligger der for norske bedrifter, sier Karine Næss Frafjord, leder i Nordic Edge Expo.

OL er en gyllen mulighet til å skaffe oppmerksomhet rundt behovet knyttet til Kinas satsning på vintersportsdestinasjoner, og hvilke muligheter som ligger der for norske bedrifter.
Karine Næss Frafjord, leder i Nordic Edge Expo

OL-inspirasjon: Karine Næss Frafjord, leder for Nordic Edge Expo, mener de olympiske vinterlekene utgjør gyllen mulighet til å skaffe oppmerksomhet rundt norske eksportmuligheter. Foto: Nordic Edge

Hun forteller at flere av deres medlemmer nå kommer på banen med banebrytende, norsk teknologi.

– Disse har kanskje sett på Asia og Kina som et spennende marked, men trenger litt bistand til å etablere seg. Noen firmaer har prøvd å gå inn tidligere, men opplevd at det er vanskelig og har behov for drahjelp. Da er Innovasjon Norge gode å ha, og ikke minst nettverket vi har i Nordic Edge, hvor vi samarbeider og skaper synergier både med privat og offentlig sektor, samt med akademia og forskningsmiljøene, sier Frafjord.

Slående forskjeller

Et selskap med banebrytende teknologi som håper å dra nytte av slike synergier er Vixel, som har utviklet en virtuell virkelighet-plattform for digitale byggemøter. Her kan ingeniører og byggearbeidere sammen bevege seg i et digitalt bygg for å finne utfordringer og diskutere løsninger.

– Dette er en mulighet til å få innsikt i det kinesiske markedet og finne ut av om det er noe for oss. Det er tross alt noen uavklarte aspekter ved det å gjøre business i Kina. Men når det er flere som ser i den samme retningen, er det lettere enn å gå inn på egen hånd for en liten bedrift som vår, sier daglig leder Rune Vandli.

Selskapet har allerede sondert markedet i Kina og oppdaget at det er noen ganske slående forskjeller mellom hvordan ting foregår i norske og kinesiske byggeprosjekter.

– Det var overraskende få digitale prosjekteringsverktøy, men mange ingeniører og håndverkere ute på byggeplassen. Dette gjør det vanskelig å få på plass en delt oppfatning av hva som skal bygges, hvilket kan løses ved hjelp av bedre digitale verktøy, som er det vi prøver å levere, sier den daglige lederen, og legger til:

– For meg var dette overraskende. Kina har mange store og komplekse prosjekter. Det å kunne få bryne seg på noen av disse vil være veldig givende for oss.

Kina har mange store og komplekse prosjekter. Det å kunne få bryne seg på noen av disse vil være veldig givende for oss.
Daglig leder Rune Vandli i Vixel

Naturlig “brannmur”

Vixel er i dag til stede i markeder som Japan og Indonesia, i tillegg til i USA og Nord-Europa. Kina vil dermed bli en del av en større utenlandssatsning, dersom selskapet velger å gå inn i landet for fullt.

– Vi må nok etablere avtaler med samarbeidspartnere for at dette skal kunne la seg gjøre, samt gjøre mer research rundt det etiske og hvordan det kan gjennomføres i praksis. Man må ha support, oversette programvaren, det er mye planlegging, og det er langsiktig tenkning. Men vi
håper å få til et pilotprosjekt relativt snart, sier Vandli.

Han tror at kulturforskjellene mellom Norge og Kina vil være håndterbare. Når det gjelder utfordringer knyttet til immaterielle rettigheter, påpeker Vandli at det vil være en naturlig “brannmur” mellom eventuell virksomhet i Kina og resten av bedriften.

– Om man skal levere en skyløsning i Kina, må man gjøre det på Amazons skytjeneste i landet, og dette vil da være helt separat fra alt annet vi gjør. Det blir ingen kommunikasjon inn og ingen kommunikasjon ut, det blir som å levere på to forskjellige planeter, sier han.

Ser muligheter: VR-selskapet Vixel er en del av den norske satsningen i forbindelse med vinter-OL i Kina. Her er daglig leder Rune Vandli i møte med et kinesisk selskap for å gjøre markedssonderinger. Foto: Vixel

Vil bygge hytter og leiligheter

Et annet selskap som håper å kunne ta del i den høye byggeaktiviteten som er planlagt i den kinesiske fjellheimen er Polybo, et selskap som produserer polybetongelementer som brukes til konstruksjon av boliger og kontorbygg. 

I polybetongen benyttes 80 prosent resirkulert isopor, som blandes med sement og armeres, noe som har flere fordeler: Den er relativt lett og har dessuten god isolasjonsevne, hvilket gjør den godt egnet både i varme og kalde strøk. I tillegg får man brukt isopor som ellers ville vært problematisk avfall.

I forbindelse med OL kunne polybetongen for eksempel blitt brukt til å bygge deltagerlandsbyer. Deretter kunne den vært demontert og gjenbrukt til å bygge studentboliger, hoteller, leiligheter eller i forbindelse med andre arrangementer. Dette toget har imidlertid gått, tror daglig leder Øivind F. Eftestøl.

– Jeg tror vi er litt for sent ute til selve OL-arrangementet, men Kina skal i forbindelse med OL satse utrolig mye på vintersportdestinasjoner i store deler av landet. Kineserne skal her bo i hytter og leiligheter, og til dette er våre elementer godt egnet, sier han.

Covid-pause: Bildet viser norske Polybos første testhus i Kina. Dette ble montert på 12 timer i Beijing i 2018. Selskapets kinesiske satsning måtte så settes på hold som følge av coronapandemien. Foto: Polybo

Coronabrems

Polybo var allerede godt i gang med sin Kina-satsing da verden ble rammet av den globale coronapandemien.

– Før covid gjennomførte vi fullskala tester i Kina – jordskjelvtester, branntester, isolasjonstester og lignende. Vi ble ferdig med testene i 2019 og var klare for kommersialisering da det meste stoppet opp, sier Eftestøl, som selv skulle reise til Kina den 1. februar 2020.

Dagen i forveien kansellerte imidlertid SAS alle flyvninger, og fortsatt innebærer reiser til landet omfattende karantenetiltak.

Dette har likevel ikke satt noen stopper for Polybos planer. Selskapet ser et stort markedspotensial for sine produkter i det kinesiske markedet, ikke minst grunnet det sterke fokuset på miljø og bærekraft, og har allerede fått testet at de er konkurransedyktige på pris.

– Vi satser i Kina uavhengig av OL, men det er en god arena for å komme sammen med andre norske bedrifter som også vil inn i landet, og vi ser at norsk teknologi og design er veldig etterspurt. Kineserne tenker veldig sirkulært og bærekraftig – i likhet med EU har Kina sine egne bærekraftmål – og for miljøet er det gunstig å bygge prefabrikkert, sier Eftestøl.

Vi ser at norsk teknologi og design er veldig etterspurt. Kineserne tenker veldig sirkulært og bærekraftig.
Øivind F. Eftestøl, daglig leder i Polybo

Byggeboom: Det skal etableres en rekke skidestinasjoner i Kina de kommende årene. Her fra området som skal huse flere av skiøvelsene under de olympiske lekene. Foto: Greg Baker/AFP/NTB

Jakter partner

Selskapet har i disse dager ferdigstilt elementene til det første huset i Kina som er tuftet på selskapets teknologi.

– Forutsetningen hele veien har vært å få opp et par demobygg. Vi har ideer og et businesscase. Så må vi prøve å få med oss en kinesisk partner, for vi ser at dette er for stort til at vi kan klare det alene. Det har vi ikke landet ennå, men vi var i dialog med flere store aktører før covid, sier Eftestøl.

Eftestøl håper også at en solid partner kan gi ekstra beskyttelse for selskapets teknologi.

– Vi har to patenter som både dekker elementene og hvordan de monteres sammen. Disse ble innvilget i Kina for et par uker siden. Det går også litt på hemmelighold og hvordan vi velger samarbeidspartnere. Her får vi bistand fra Innovasjon Norge. Vi vet at store kinesiske firmaer i stor grad respekterer patenter og andres rettigheter, mens det finnes noen mindre som prøver å ta snarveier. Derfor tenker vi at det er viktig å alliere seg med en stor partner. 

Reiseutfordringer

Polybo er ikke de eneste som har opplevd at covid har stukket kjepper i hjulene for sine Kina-planer. For både Innovasjon Norge, Nordic Edge og andre bedrifter har aktivitet som ellers ville foregått fysisk, måttet flyttes over i det digitale universet.

– Covid har begrenset muligheten til å møte nye partnere i Kina. Det er en utfordring, for i kinesisk og asiatisk kultur er det viktig å bli kjent med dem man samarbeider med personlig – kanskje i større grad enn i vestlige land, der man kan gjøre business på Teams eller ved hjelp av ulike kommunikasjonsverktøy, bekrefter Rolf Almklov.

Også under OL ligger det an til begrensninger på innreise i Kina. Nordic Edge hadde opprinnelig planlagt å sende en delegasjon til arrangementet, noe som nå ser vanskelig ut.

– Men det betyr ikke at utviklingen i prosjektet stopper opp – vintersportsdestinasjonene skal uansett bygges, men veien blir annerledes, sier Karine Næss Frafjord.