<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Stort oppdrag: Hjemme hos kunstner Constance Tenvik, som har dekorert det nye hotellet Revier i Oslo Sentrum. Foto: Nicolai Giil

Lager 101 kunstverk til renovert nyåpning

Constance Tenvik har laget 101 kunstverk til det nyåpnede Revier i Kvadraturen i Oslo.

– Temaene i arbeidene er menneskelig interaksjon og livsglede, forteller Constance Tenvik, som på to måneder har sluttført et kjempeprosjekt til et nytt hotell i en av Oslos eldste bydeler.

Til de 65 rommene, loungen, vinbaren og flere restauranter har hun laget over 100 kunstverk. Fellesnevnere for kunsten er enkelt forklart kraftige farger og slanke, elegante og “dansende” tegneserieaktige menneskefigurer. Kunstneren selv utdyper:

– Jeg har vært inspirert av duften av et appelsintre ved Matisse-museet i Nice, vogue-dansere, villblomster, fuskepelser, boots, klassiske malere, dekadente forfattere og opera. Jeg liker å lage verdener i verdener, men hvert arbeid har sin egen grunn til å eksistere, forteller 31-åringen.

Temaene i arbeidene er menneskelig interaksjon og livsglede.
Constance Tenvik

I 2018 trakk Kapital frem Tenvik som et av flere unge navn å følge med på hvis man skal tenke kunstkjøp som investering. Året etter skrev vi om Tenvik i forbindelse med en talentsatsing som blant annet Astrup Fearnley Museet sto bak. 

Siden har det gått slag i slag med utstillinger og fast galleri for Oslo-kvinnen, og altså dette utsmykningsoppdraget.

Klipp og lim: Constance Tenvik har klippet og limt mye i prosjektet. Foto: Nicolai Giil
Fargepaletten: Grønt, gult og lilla er farger som går igjen. Foto: Nicolai Giil

Ny hotellsatsing

Revier er det første hotellet i en ny satsing ved navn Att. Wilhelm Hartwig, Emil Tingulstad og Simen Vinge med erfaring fra hotellbransjen står bak konseptet sammen med et knippe investorer og som tidligere er omtalt i Finansavisen.

Revier holder til i bygget som tidligere huset det gamle “IT”-hotellet Grims Grenka, eid av hotellinvestoren Asmund Haare og som havnet i pengetrøbbel. De nye eierne satser på et konsept uten resepsjon og åpner hotellet – som de selv ønsker omtalt som “hus” – for eksterne med vinbar og nye restauranter. Kunsten har de brukt en betydelig sum på. 

Jeg liker å lage verdener i verdener.
Constance Tenvik
Kunst, kunst på veggen der: Det er kunst på alle de 65 rommene. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

Størst av enkeltkunstner

I vinter kontaktet ledelsen i Revier Brundtland & Krosby fordi de ville ha kunst på det nye hotellet. Brundtland & Krosby er kunstrådgivere som jobber for privatpersoner og bedrifter, og har vært involvert i totalutsmykning av Akers lokaler på Fornebu, samt hjulpet advokatfirmaet BAHR og Hotel Continental med kunstinnkjøp.

Rådgiverne foreslo at Tenvik skulle utsmykke det nye Revier.

– Ideen var å skape gjenkjennelighet og helhet for hotellet, forteller Ellen Gleditsch Bensalah i kunstrådgivningsfirmaet.

Ideen var å skape gjenkjennelighet og helhet for hotellet.
Ellen Gleditsch Bensalah

– Constance lager verdener i verdener i sine altoppslukende installasjoner. Det er en enkeltkunstners mest omfattende hotellutsmykning i Norge, sier hun.

“Falt for detaljene”

Det er  Emil Tingulstad som uttaler seg på vegne av Revier.

– Vi hadde sammen lenge snakket om å gjøre noe annet enn det som man vanligvis ser på de fleste hoteller. Vi kontaktet Ellen i Brundtland & Krosby. De fikk et budsjett for å komme opp med et konsept, og det smalt som bare det da ideen om Constance ble presentert. Mye av det man ser av interiør på hotellet er bespoke, og det var derfor naturlig å tenke samme retning med kunsten.

Frir til gjestene: Emil Tingulstad er en av mennene bak Revier og som ønsket noe annet og ekstra til gjestene. Bak silketrykket “Blood Oranges”. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

– Hvorfor gjør dere dette?

– Hele prosjektet handler om å sette gjesten i fokus. Det skal være lokalt og unikt, og samtidig gi en varig opplevelse. Det var derfor ingen tvil om at dette samarbeidet ville bidra og styrke dette budskapet. Vi falt for alle de små detaljene i Constances kunst, og det at kunsten hennes blant annet handler om mennesker og kultur – nettopp det Revier ønsker å oppnå med huset, sier Tingulstad.

Hele prosjektet handler om å sette gjesten i fokus.
Emil Tingulstad

Portrett av mormoren

Når fotografen er på besøk et par dager før åpningen, fylles huset med arbeider i alle størrelser og teknikker. Rådgiverne fra Brundtland & Krosby følger nøye med på hva som gjøres. Det er stadig noe nytt som må monteres på veggen.

Tenvik forklarer kunsten til undertegnede journalist på telefon fra Los Angeles. Selv om hun ikke får overvært selve åpningen, har hun full kontroll på hvor alt skal henge – og selvfølgelig hva hun har laget.

Kunstneren forteller at noe av det første gjestene møter er tre portretter, ett som viser henne i et badekar og med en bok, “The Morning Bath of A Flâneur”, et annet av en som er henne nær, “Bien loin d’ici” og “Mother’s Mother After Luncheon”, mormoren hennes.

Det første gjestene møter: Tre portretter av hhv. en som står kunstneren nær, mormoren og kunstneren selv i badekaret. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.
Opp med seg: Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

– Figurer, mote og karakterer

Til lounge-området har hun laget et stort maleri: “Into the Pleasure Garden”.

– Det begynte med en noe vill grønn bakgrunn, siden jeg ville ha en litt orangerie-aktig følelse. Og så kom det moderne figurer inn, men med hint av Cranach og Botticelli, sier hun.

Tenvik er opptatt av dans, og starter gjerne dagen i atelieret med å danse – for å finne ut hva hun skal male. Den amerikanske dansepioneren Isodora Duncan er også hedret i silketrykk.

– Noen av værelsene har cut outs der jeg har klippet figurer og malt med gouache på håndlaget papir fra Arches. Det siste jeg gjorde var for restauranten Savage i hotellet. Der har jeg laget et triptyk der hvert maleri er på 200 x 150 cm og som heter “What Was Served That Night”. Det er en slags drømmescene der mat og dans sklir over i hverandre en sen natt. Der er det mye lek med figurer, mote og karakterer.

Drapert heisene med vev

Tenvik startet med den fysiske jobben 1. juli. På to måneder har kunstneren produsert en enorm mengde materiale til hotellet, og hvor kvaliteten på “råvarene” har vært vel så viktige som den kunstneriske utførelsen.

Under monteringen: F.v. kunstrådgiverne Ellen Gleditsch Bensalah og Anette Krosby i Brundtland & Krosby sammen med interiørarkitekt Linda Gathe fra Gathe+Gram. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

– Alt blir finere hvis man bruker fine ting, jeg kaller det “gourmet”-materialer, sier Tenvik.

Til de to heisene har hun eksempelvis designet et mønster av rødkløver, den ene i grønntoner og den andre i lillatoner, og som skal draperes på veggene.

– Jeg har brukt samme veveri i Italia som Gucci bruker. Til hotellrommene har jeg laget trykk på silke i samme kvalitet som skjerf fra Hermès. Det er med motiv inspirert fra appelsintreet jeg ble så glad i tidligere år da jeg lagde utstilling i Nice i Frankrike, de heter “Blood Oranges”, forteller hun.

Jeg har brukt samme veveri i Italia som Gucci bruker.
Constance Tenvik

– Lage oppløftende kunst

– Hva har forskjellen vært på å gjøre dette oppdraget og for eksempel lage arbeider til en utstilling?

– Jeg jobber like inspirert på et sånt her oppdrag som med en utstilling, og liker å eksperimentere – overgå meg selv, finne spennende utfordringer, materialer og ideer. Men det er klart at et rom som skal fylles kun i lys av min egen kunst versus et sted der folk skal inn og ut, spise, slappe av og bo er noe annerledes. Så jeg gikk i retning av joie de vivre, kunsten å leve. Jeg ville lage oppløftende kunst til dette stedet som skal fylles med glede.

– Joie de vivre: – Jeg ville lage oppløftende kunst til dette stedet som skal fylles med glede, forteller Constance Tenvik. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

– Fikk du noen føringer, eller sto du helt fritt?

– Jeg har måttet forholde meg til tidsfrister og et budsjett, og jeg har hatt dialoger med både ledelsen i Revier, interiørarkitektene Gathe+Gram, Brundtland & Krosby – og til og med kokken! Men det har vært fine samtaler, og det har vært veldig fritt. Jeg har prøvd å bare gjøre det jeg ville likt å se der jeg har fått muligheten til å skape noe.

– Kommenterer aldri kostnadsbildet

– Det er jo et kjempeprosjekt som skulle gjennomføres på kort tid. Var du nervøs for ikke å bli ferdig?

– Jeg så du sendte det spørsmålet i forkant. Det hadde jeg ikke tenkt å svare på. Selvfølgelig var jeg ikke nervøs for det. Jeg er tross alt proff, sier kunstneren.

Hun ønsker ikke å si noe om hva hun har fått for jobben.

– Prinsipielt kommenterer jeg aldri kostnadsbildet for denne type arbeider. Det får eventuelt oppdragsgiver gjøre dersom de ønsker det. Men i dette tilfellet så har oppdragsgiver lagt listen høyt med hensyn til kvalitet, materialvalg og utførelse. Totalkostnaden reflekterer dette, sier Tenvik.

– Forventer at prisene vil stige

Brundtland & Krosby er også tilbakeholdne med å snakke om honoraret.

Glede: Dette bildet har fått tittelen “Into The Pleasure Garden”. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

– Jeg antar at man får en eller annen form for "rabatt" pr. arbeid når det er snakk om så mange kunstverk? Man kan vel ikke bruke summer fra galleriverdenen og summere opp?

– Det er vanskelig å si noe om, sier Gleditsch Bensalah. 

– Som du vet er ikke kunst hyllevare. Utsmykningsprosjektet begynte i mindre skala, med en gitt kostnadsramme, med en idé om hva Constance kunne gjøre. Det oppsto umiddelbart en god kjemi, og gode ideer begynte å ta form utover de opprinnelige rammene. Constance hentet frem nye og virkelig kreative vinklinger som Revier omfavnet. Dermed ble utsmykningsprosjektet endret underveis, og grenser ble skjøvet på – også kostnadsrammer.

– Hva koster Tenviks kunst i galleriene?

– Du må kontakte galleriene for å få eksakte priser. Jeg vil anslå at tegninger ligger på 15.000 til 30.000 kroner og malerier 80.000 til 200.000. Det avhenger av størrelser, sier hun og tilføyer:

– Det skjer mye rundt Constances kunstnerskap nå, spesielt med tanke på internasjonale utstillinger. Det er derfor å forvente at prisene vil stige, avslutter Gleditsch Bensalah.

– Ikke regnet på!

Revier vil heller ikke si noe om hva de har betalt. 

– Hva får Revier ut av kunstsatsingen? Jeg går utifra at dere har regnet på det på en eller annen måte? 

– Det har vi ikke regnet på! Det å utvikle Revier har krevet enormt detaljfokus, og det er nå tydelig at denne kunstsatsingen binder alt sammen, sier Tingulstad.

– Har dere tilsvarende planer for andre hoteller? F.eks. det dere skal lage på Torshov i den gamle Blystadvillaen?

– Ja, det har vi absolutt, for neste prosjekt vil vi inkludere samarbeidet med Brundtland & Krosby i en tidligere fase i prosjektet. Vi har nå opplevd hvor verdiskapende kunstutsmykningen har vært for helheten i prosjektet, sier Tingulstad.

L.A. neste: Constance Tenvik bor for tiden i Los Angeles og jobber med en utstilling som åpner i filmbyen i november. Foto: Nicolai Giil

– En helhetstankegang

Til talentutviklingsutstillingen på Astrup Fearnley Museet for snart tre år siden hadde Tenvik laget alt fra malerier til kostymer og tekstilskulpturer.

– På Astrup Fearnley kunne man kjøpe tapetet jeg hadde laget til utstillingsrommet på rull, ja, sier kunstneren. 

– For å ta med utstillingen hjem liksom. Den ble produsert med Wallpapers By Artists i Frankrike. Det er mange likheter mellom Astrup Fearnley-utstillingen og det jeg har utført for Revier. Det er en helhetstankegang.

– Hva har det betydd for deg karrieremessig at du ble plukket ut til talentsatsingen Astrup Fearnley Museet?

– Det var en stor tillitserklæring der jeg fikk arbeide i storskala på kryss og av materialer og med base i narratives, i det tilfellet boken Voyage Autour de Ma Chambre. Det var både gøy og viktig.

Hommage: Den amerikanske dansepioneren Isodora Duncan er også hedret i silketrykk. Foto: Nicolai Giil / NB! SPERREFRIST. Ikke bruk til annet enn artikkel i Kapital før etter november 2022.

Soloutstilling i L.A.

Fotografen tok bilder av Tenvik i leiligheten hennes på Grünerløkka før hun reiste. Kunsten ble først montert etter hun fløy over dammen. Derfor er hun ikke med på de bildene.

– Hva gjør du i Los Angeles?

– Jeg er her for å lage en soloutstilling som skal åpne 12. november på galleriet Anat Ebgi, forteller hun.

– Det har virkelig gått fra det ene store til det neste. Her skal det bli total installasjon med Mozart som inspirasjonskilde, så det er fullt kjør! utbryter hun.

Galleristen Alex Rojas hos Anat Ebgi skriver i en e-post til Kapital at de opererer med en prisrange på 7.000 til 20.000 dollar på Tenviks kunst, hvilket tilsvarer 72.000 til 206.000 kroner.

Livsstil
Reportasjer