<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

En bolle for oljefondsjefen

Med Nicolai Tangen tar makteliten veien ut til folket – men når oljefondsjefen svinger av E6 på Espa og tar seg en bolle, ja, da blir det bråk! Pluss gratis oppmerksomhet for bollebaronene.

Gratis reklame: Roger Danielsberg, daglig leder og deleier i Espa Servicesenter, solgte i fjor kaffe og boller for 19 millioner kroner. I år har han fått drahjelp av oljefondsjefen.    Foto: Oliver Orskaug
Inside

Kommunikasjonsfolkene i Norges Bank Investment Management (NBIM) bør ha rukket å gjenvinne hjerterytmen etter utspill om arveskatt og refs av NHH-rektor for åpen scene, men må trolig belage seg på flimmerproblematikk så lenge Nicolai Tangen styrer oljefondet. Deres nye sjef, nå med egen podcast, opererer i hvert fall på en helt annen måte i medielandskapet enn sine forgjengere.

Tangen er i ferd med å knekke “SoMe-koden”, og på LinkedIn anbefaler milliardæren lesestoff, forteller om når han klipper håret (to ganger pr. måned) og har også begynt å poste om mat. Tangen reklamerer for sin egen restepizza, og sist han var på vei hjem fra Hamar, tok han turen innom Bolleland på Espa og shoppet både boller og capser. Mer folkelig blir det knapt. Espa Servicesenter ble hyllet, “hårete mål om å selge 2,1 millioner boller i 2022 – i et land med 5,4 millioner mennesker. Love it!” lød meldingen, som ble ledsaget av et bilde av en bollespisende Tangen og hans reisefølge – og statusen har fått over to tusen likes og mange heiarop.

SoMe-vinner: Nicolai Tangen (t.v) hyller Bolleland på Espa for hårete mål, men går neppe for grovbolle med tranebær neste gang. Foto: LinkedIn

Tangen overrasket

Roger Danielsberg, daglig leder og én av tre eiere av Espa Servicesenter, er vel kjent med oppmerksomhet både i redaktørstyrte og sosiale medier. Villbassen Frank Løke postet for eksempel bilde av seg selv med Espa-lue på turen til K2. Og nei, bedyrer Danielsberg, han hadde ikke fått en krone for å gjøre det, og lua hadde til og med Løke kjøpt selv. Helt gratis reklame. Men at selveste oljefondsjefen skulle hive seg på bollekjøret, hadde han nok ikke trodd.

– Nei, det var ikke hva jeg hadde forventet, så det var litt overraskende, forteller Danielsberg til Kapital. 

Responsen han har fått tyder på at folk synes det er morsomt at Tangen også legger merke til de mindre aktørene i næringslivet. Men en sukkerholdig hvetebolle passerer ikke helt ustraffet i kommentarfeltene i 2022. Foredragsholder og gründer av Frisk uten sukker, Bente Josefsen, var raskt på pletten og spurte om det var riktig å heie på noen som hadde hårete mål, uansett hvilke konsekvenser salg av deres produkter gir. Hun skriver at hun hadde heiet på Espa om de ville selge mest mulig salat eller epler.

Problemet er bare at det har Espa prøvd. Og folk vil stort sett ikke ha det. På tur vil folk kose seg. Det har bensinstasjonsnæringen erfart lenge. 

– Ja, det er hamburgere, pølser, pommes frites og boller som går. Vi har satt inn salatbar og prøvd mye rart vi, men det blir bare “kast”, dessverre, forteller Espa-eieren.

Tok en grovis

I kommentarfeltet blir Tangen også spurt om hva som er hans favorittbolle. I svaret fremkommer at oljefondsjefen gikk for en såkalt grovis da han besøkte Espa.

– Gitt at jeg allerede er litt overvektig, så kjøpte jeg en grovbolle med tranebær. Ikke helt overbevist. Neste gang blir det vanlig hvetebolle med rosiner!

Gitt at jeg allerede er litt overvektig, så kjøpte jeg en grovbolle med tranebær. Ikke helt overbevist. Neste gang blir det vanlig hvetebolle med rosiner!
Nicolai Tangen, sjef for Oljefondet

Helt i tråd med folkelig ånd langs E6, der også.