<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Holder stø kurs

Det startet i det små på det glade åttitallet. I dag er Spar Shipping landets største rederi av sin type.

Styrer milliarder: Tom Eide Knudsen og broren Iwan eier hver sin halvpart av  West Coast Invest, som investerer i shipping, eiendom og handel.  Foto: West Coast Invest
Næringsliv

Spar Shipping har det siste året nytt godt av medvind i tørrlastmarkedet. God inntjening og kraftig økning i skipsverdiene gjorde rederiet nylig i stand til å tilbakebetale all bankgjeld.

– Vi har endelig opplevd oppgang, etter mange år med relativt lave resultater. Selskapet er nå gjeldfritt, og det er vi stolte over, forteller annengenerasjonseier Tom Eide Knudsen.

Vi har endelig opplevd oppgang, etter mange år med relativt lave resultater.
Tom Eide Knudsen, eier Spar Shipping

Den siste tiden har imidlertid ratene falt endel tilbake. Rederarvingen synes det er vanskelig å spå utsiktene.

– Det er så mange faktorer som påvirker. Ny teknologi og nye reguleringer vil ha positiv innvirkning. På den annen side kan nedgangstider i verdensøkonomien gi negativ effekt. Strategien vår fremover blir å være litt avventende, sier han.

– Har dere fått dekket inn mye kapasitet ved inngåelse av lengre kontrakter som sikrer beskjeftigelsen, eller er dere i stor utstrekning prisgitt spotmarkedet?

– Vi har litt begge deler, og er komfortabel med mixen.

Flasket opp

West Coast Invest, som Kapital i september anslo var verdt 9,8 milliarder kroner, har sin opprinnelse i en kjeller i Bergen. Startkapitalen var en Skoda stasjonsvogn, et stort parti garn og 10.000 kroner. De eneste to ansatte var gründeren selv, Helge Eide Knudsen, og hans kone Reidun. Strikkegarnet ble solgt via postordre til hele Skandinavia. Spar Kjøp, som bedriften het, ble raskt en suksess, og utvidet snart til også å selge billigklær. Overskuddet fra handelsvirksomheten ble med årene pløyd inn i skipsfart. Og gjennom tørrlastrederiet Spar Shipping ble postordrekongen snart en av de største rederne i Bergen. I løpet av et drøyt tiår, fra 2001 til og med 2012, seilte Spar-flåten inn et samlet overskudd før skatt på 3,6 milliarder kroner.

Størstedelen av disse midlene har blitt brukt til å samle en betydelig, til dels ubelånt, eiendomsportefølje i regi av konserntoppen West Coast Invest. I dag styres selskapet av gründerens to sønner.

– Vi ble flasket opp med bedriften. Gradvis ble vi mer involvert. For oss var det både naturlig og riktig å tre inn i familieselskapene, sier Tom Eide Knudsen.

Han og broren Iwan eier hver sin halvpart av holdingselskapet, og lever godt med å være et tospann.

– Vi har ulik spisskompetanse og forskjellige interesser. Det gjør ting ukomplisert. Og det gir også optimale løsninger.

Fra vann til land

Spar Kjøp, familiens gamle kjernevirksomhet, er nå på rett spor etter noen vanskelige år, og kan vise til solid utvikling. Selskapet passerte i fjor for første gang milliarden i omsetning. Spar Shipping har i dag 24 heleide bulkskip på mellom 53.000 og 64.000 dødvekttonn, hvorav 17 er supramaxere og resten ultramaxere. Det utgjør en av de større tørrlastflåtene i Norge. VesselsValue anslår markedsverdien av skipsporteføljen til om lag 3,8 milliarder kroner. Det er langt over hva den er bokført til.

I likhet med flere andre norske redere har også Eide Knudsen-familien gått fra vann til land. De siste syv årene har brødrene utvidet West Coasts eiendomsengasjement gjennom flere kjøp.

– Hva blir strategien fremover – vekst eller foredling av den eiendomsmassen dere nå sitter på?

– Vi skal fortsette å investere i gode bygg i tillegg til å utvikle de 250 målene vi allerede har i porteføljen, sier Eide Knudsen.

Cash is king

Helge Eide Knudsen levde etter mottoet “Cash is king”. Et kjennetegn for alt han drev med var forsiktighet. Lav gjeld og høy egenkapital. Eksterne investorer var uaktuelt.

– Er dette noe du og din bror også lever etter?

– Dette er prinsipper vi er vokst opp med, og som det er naturlig å videreføre. Dessverre er det i dag slik at den typen prinsipper straffer seg. Spesielt med hensyn til skattlegging. Vi finner det uriktig at vi hele tiden må tappe selskapene for egenkapital. Det slipper våre utenlandske konkurrenter. At regjeringen vil verdsette solide norskeide bedrifter, slik at man ikke trenger å rømme landet, er vel neppe noe vi vil få oppleve med det første. Dessverre.

Vi finner det uriktig at vi hele tiden må tappe selskapene for egenkapital. Det slipper våre utenlandske konkurrenter.
Tom Eide Knudsen, eier Spar Shipping

– Hvor er konsernet om fem år?

– Tja. Si det. Vi skal i alle fall vokse jevnt og trutt. Og vi skal ha god likviditetsstyring med fokus på gode verdivalg.