<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Vil lage sjøens VW eGolf

Ved å elektrifisere en moderne utgave av en norsk tradisjonsbåt ønsker en bergensk familiebedrift å “booste” markedet for elektriske båter.

Populær båt: Skager 660 har vunnet mange fans som foretrekker det enkle båtliv.  Nå satser produsentene i Bergen på en helelektrisk utgave. Foto: Privat
Inside

Økende etterspørsel og fallende priser på batteripakker gjør at de nye eierne av Skager 660 ønsker å tilby den populære 22-fots plastsnekken i helelektrisk utgave. Etter planen begynner de å ta opp bestillinger neste år, under den årlige båtmessen i Bergen i februar.

– Er eldrift på sjøen blitt mer etterspurt?

– Ja, vi har flere kunder som har sagt at de skal ha elbåt, og at det bare er å sette dem opp på liste når båten er klar for markedet, forteller Benjamin Schøll. 

Sammen med sin bror Hans Petter og far Albrecht har han innlemmet produksjon av Skager 660 i deres maritime virksomheter Bergen Maritim, Nordic Boats og Nordic Productions, som er samlet under samme tak på Skaganeset på Sotra utenfor Bergen. 

Vi har flere kunder som har sagt at de skal ha elbåt, og at det bare er å sette dem opp på liste når båten er klar for markedet.
Benjamin Schøll, Nordic Noats

– Best egnet

Formene til Skager-båtene kjøpte de i fjor etter at produsenten, Skager Boats, som holdt til i Langesund i Bamble kommune i Vestfold og Telemark, ville legge ned fordi de mistet tomten hvor produksjonen foregikk. Skroget, som opprinnelig baserer seg på en Hanto 22, ble første gang ble bygget i tre, og er siden utviklet og forbedret som plastsnekke. Totalt er det solgt 550 eksemplarer av plastsnekka siden produksjonen startet i 2003–2004.

– Dette er den perfekte fritids- og landstedsbåten for nordmenn som liker enkelt båtliv, og en båt som veldig mange allerede setter pris på med dieselmotor og hybrid. Vi skal elektrifisere en båt som i utgangspunktet selger veldig bra og som kundene er veldig fornøyde med, sier Benjamin Schøll. 

Faren Albrecht supplerer:

– Av alle båttyper er det denne som er best egnet for elektrifisering, fordi den trenger så lite energi for å flytte seg i vannet. Med dagens teknologi og med de dårlige ladefasilitetene som finnes langs norskekysten, ser vi for oss at deplasementbåter (båter med såkalt fortrengerskrog, red. anm.) av denne typen er de som på nåværende tidspunkt har et marked med elektrisk fremdrift, sier Schøll sr. og fortsetter:

Av alle båttyper er det denne som er best egnet for elektrifisering, fordi den trenger så lite energi for å flytte seg i vannet.
Albrecht Schøll, Nordic Boats

– For høyhastighetsbåtene som må ha motor med høy effekt, finnes det fortsatt ikke ladefasiliteter for å gjøre dette stort i Norge. Det vil komme på sikt, men vår båt treffer et markedssegment som fungerer i dag, poengterer han.

Satser på eldrift: Brødrene Benjamin og Hans Petter Schøll i Nordic Boats skal elektrifisere den populære Skager 660 og doble salget. Foto: Privat

Seks knop – i seks timer

På veien har nye elbilmodeller utvidet markedet, og det er fristende spørre hvilken bil eierne mener Skager 660 ligger nærmest i elektrisk utgave: Nissan Leaf, VW eGolf eller Tesla Model S?

– Jeg er opprinnelig tysker og identifiserer meg derfor med tysk kvalitet. I tillegg skal vi tilby en folkebåt, sier Albrecht Schøll, som derfor lander på at eGolf-en ligger nærmest. 

Elkonseptet tar mål av seg til å levere en båt og batteripakke som gir seks knop – i seks timer. Prisen på den elektrifiserte snekkeutgaven skal etter planen ligge rundt den samme som på en med dieselmotor, om lag 500.000 kroner for en standardutgave. Med diverse ekstrautstyr kan man fort plusse på 200.000 kroner. I dag selger Skager alt de kan produsere av den populære farkosten. I praksis vil det si om lag 24 båter pr. år. Med elutgaven håper de å kunne doble både produksjon og salg.

– Ser dere også til utenlandske markeder hvor vær- og vindforholdene egner seg vesentlig bedre til eldrift enn i værharde Norge?

– Vi selger allerede båter til Danmark, Nederland, Sverige og Tyskland, og vi ser for oss å fortsette salget i utlandet. Men vårt hovedfokusområde blir Norge.  Det norske markedet er nært oss, og stort nok til å kunne ta 50 båter i året, svarer Benjamin Schøll.

Tåler tøffe forhold: Skager 660 er bygget etter en norsk tradisjonsbåt og tåler hardt vær. Foto: Skager

“Early adapters”

Bransjeorganisasjonen Norboat følger utviklingen rundt elektrifiseringen av fritidsbåtene tett, og synes det er gøy og viktig at mye av innovasjonen skjer i Norge.

– Vi merket på messen Båter i sjøen at elektriske båter vekker oppmerksomhet, men som utstillerne selv sier, er det foreløpig kun “early adopters” som er klare for å handle, sier daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell og fortsetter:

Vi merket på messen Båter i sjøen at elektriske båter vekker oppmerksomhet, men som utstillerne selv sier, er det foreløpig kun "early adopters" som er klare for å handle.
Magnus Frøshaug Ryhjell, Norboat-sjef

– Spoler man tiden tilbake og ser på elbilenes reise fra “noe for spesielt interesserte” til noe de fleste velger, er rekkevidde, pris/totaløkonomi og ladeinfrastruktur tre sentrale punkter. Det er nok også tilfellet for båtene. Det er ingen tvil om at det kommer, men det er noen koder som må knekkes før de aller fleste vil velge elektrisk på sjøen.

Eksportvare: Benjamin Schøll og familien selger allerede Skager-båter til Europa og flere skal det bli med en helelektrisk utgave. Foto: Privat

Norboat-sjefen tror at med de saktegående båtene er man et godt stykke nærmere, fordi rekkevidden for disse blir vesentlig lenger.

– I tillegg har flere av dem kommet seg ned på et konkurransedyktig prisnivå, så de mangler kanskje bare laderne.