<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Nominert til to Emmy Awards

Emmy Awards deles også ut til dem som befinner seg bak kameraet. Det norske selskapet Myreze er nominert til to priser i utdelingen som finner sted 22. mai i New York.

Overvekt i bagasjen: I fjor kunne Jørgen Steinheim motta den store Emmy-pokalen på vegne av Myreze. I år er produsentene av esport-sendinger nominert i to klasser sammen med spillprodusenten Valve.  Foto: Myreze
Inside

De Emmy-prisene vi hører om handler gjerne om kjente filmer, serier og skuespillere. Det har også vært en liten håndfull norske vinnere som kunne reise hjem med den store pokalen. Anneke von der Lippe er den eneste skuespilleren som har vunnet prisen, det samme har NRK-seriene Mammon og Atlantic Crossing.

Men det deles også ut Emmy Awards til de som holder i trådene bak kameraet – til de langt mer ukjente som holder i spakene eller i mikrofonen. Og prisene dekker flere typer produksjoner enn de som ender opp på skjermen som film eller TV-serie.

I fjor vant Myreze en av kategoriene under The Sports Emmy Awards, det vil si til produksjoner av sportssendinger som har gått ut til amerikanske seere. I år er det norske selskapet nominert til det dobbelte antallet – til to priser.

På lag med Valve

Myreze vant i fjor klassen Outstanding Esport Championship Coverage og er også i år nominert i den samme klassen for produksjonen av The International 11 – Dota2 Championship. – Vi kan lage esport-historie sammen med Valve, et av verdens største spillselskaper, sier daglig leder Bjørn Myreze.

Der laget vi et Dota-univers som mikset spillere, programledere og grafikk for den engelskspråklige sendingen, som gikk ut til 200 millioner seere.
Bjørn Myreze

– Konkurransene fant sted i Singapore, der vi hadde flere kameraer til stede, men den endelige produksjonen av sendingen skjedde i Nydalen i Oslo. Der laget vi et Dota-univers som mikset spillere, programledere og grafikk for den engelskspråklige sendingen, som gikk ut til 200 millioner seere.

I studio lot Myreze også karakterene i spillet – i Dota2 – få boltre seg på skjermen i form av augmented reality-figurer. – Disse fikk gjøre ablegøyer eller ta seiersdansen.

Mot NFL og OL

I år er Myreze også nominert i en annen klasse, og der dreier det seg ikke lenger bare om esport. “The George Wensel Technical Achievement Award” er noe av det nærmeste man kommer en hederspris, og sendingene fra et esport-arrangement får her konkurranse fra det absolutt ypperste av det amerikanerne kan glede seg over på den lokale sportsbaren.

Av de fire andre nominerte er to hentet fra NFL-sesongen – fra amerikansk fotball, en av dem er sendingene fra NHL og ishockey, mens den siste av de nominerte er NBCs sendinger fra fjorårets vinter-OL i Beijing.

– Der har vi virkelig gjort det. Vi har flyttet grensene for hva som er teknisk mulig, sier Myreze.

Mot 40 millioner

På hjemmebane i Norge har eventuelle priser null effekt, men internasjonalt er Myreze nå bokstavelig talt på banen når store produsenter skal velge tekniske partnere. – Vi var også med på Fox-produksjonen, sier Myreze og sikter til de NFL-kampene som Fox har ansvaret for hver søndag.

Omsetningen i fjor økte fra 27 til 30 millioner kroner, og målsetningen er å nå 40 millioner i løpet av dette året. – Så kommer det en loop der det dobler seg, spår eller håper Myreze.

Han forteller at de blir fire i den norske troppen som benker seg på Lincoln Center neste mandag.