I alt har Ekblad som sagt plukket 58 kunstverk. De er signert 35 ulike kunstnere.
Det er fire verk av Sohlberg. Aller flest arbeider er det av Theodor Kittelsen, i ulike teknikker. Kapital har tidligere avslørt at Sveaas kjøpte rekordbildet “Guldhornet” for 12,8 millioner kroner pluss omkostninger på auksjon i 2018. Oljemaleriet som er tatt med til London heter “Skogtrold”.
Munch, Astrup og I.C. Dahl
Det hadde nesten vært rart om en samler av Sveaas’ format ikke hadde Munch. Tre Munch-malerier vises i London. “Kristian Augusts gate i regnvær (Autumn Rain)”, datert 1892 er kanskje det mest kjente.
Vises i London: Edvard Munchs “Kristian Augusts gate i regnvær (Autumn Rain)”, datert 1892. Foto: Stephen White
Ekblad har også plukket ut to bilder av Nikolai Astrup og tre bilder av I.C. Dahl, som er en slags nummer to etter Munch i utlandet.
– Sohlberg og I.C. Dahl var de første kunstnerne jeg kjøpte. Nå har jeg gitt bort endel bilder til Kunsthaus Zürich og til The Metropolitan i New York, fortalte Sveaas til Kapital i våren 2019.
Hammershøi, Karsten, Krohg og Tidemand
En av de danske kunstnerne som oppnår høyest priser for bildene sine på auksjon, er Vilhelm Hammershøi. Rekorden er på opp mot 50 millioner kroner. Ekblad har plukket ut Hammershøi-bildet som heter “Interiør med marmornisje”, 1914. I London vises også et maleri av Ludvig Karsten og flere signert Christian og sønnen Per Krohg, samt Adolph Tidemand.
Flere av de internasjonale kunstnernes verker selger for høyere priser enn de norske. Blant de som vises fra stiftelsen CS’K oppnår verker av kunstnerne Edward Rusha og Martin Kippenberger de høyeste prisene i annenhåndsmarkedet.
Ifølge prisdatabasen Artprice ligger tilslagsrekordene på henholdsvis 400 millioner kroner og 175 millioner kroner. Men det hører med til historien at dette er rekorder, og at det er et stort spenn i prisene. Et Sigmar Polke-verk er hentet fra Sveaas' private samling, se foto over. Hans kunst selges for opptil 210 millioner kroner på annenhåndsmarkedet. Det er rekordtilslaget, vel å merke.
Skal vise enda mer
– Whitechapel Gallery har gjort visninger av viktige private samlinger i omtrent ti år, forteller direktør for Sveaas’ samlinger, William Flatmo.
Whitechapel Gallery har gjort slike visninger av viktige private samlinger i omtrent ti år. William Flatmo, direktør for Sveaas' samlinger
– Patrizia Sandretto Rebaudengo og Dimitris Daskalopoulos, for å nevne et par andre, sier han.
Begge disse to har plass i Artnews’ liste over verdens 200 viktigste samlere.
Hengt på styrerommet: De tre Thorvald Hellesen-oljene på t.v. tilhører Sveaas privat og har i hvert fall hengt på hovedkontoret til Kistefos på Aker Brygge. "Bryst"-verket t.h. signert Louise Bourgeois tilhører også investoren. Foto: Stephen White
– Dette er den første skandinaviske samlingen som vises hos Whitechapel. Den er delt opp i fire utstillinger. De fire kunstnerne som velger ut verk til Whitechapel Gallery har fått carte blanche fra hele samlingen, dermed er det også utlånt eldre verk fra Sveaas' private samling.
– Er det gitt enda flere bilder til CS'K etter at stiftelsen ble opprettet?
– Nei.
– Hvor skal bilder fra CS'K og/eller Sveaas' private samling stilles ut neste gang?
– Henie Onstad Kunstsenter og Kunsten i Ålborg for å nevne to, avslutter Flatmo.
Dermed åpner Sveaas mer opp om hva han eier med ytterligere tre planlagte utstillinger.
Svar på Tate Modern
Kapital har vært i kontakt med Whitechapel Gallery. De har ennå ikke fått eksakte besøkstall, men sier det har vært veldig travelt siden utstillingen åpnet forrige uke.
I en anmeldelse av utstillingen i den britiske avisen The Guardian står det at "Kistefos-museet er Oslos svar på Tate Modern", hvilket er en stor fjær i hatten til herr Sveaas.