<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Eks-Munch-direktør skal finne nytt hjem til Oslo-filharmonien

Å finne et nytt hjem for Oslo-filharmonien er kun ett av prosjektene som nå sysselsetter den tidligere direktøren for Munchmuseet. – Jeg har nå erfaring med hva et nytt bygg kan bety for byen, menneskene og kunsten, sier Stein Olav Henrichsen.

Håper på Undr: Eks-Munchdirektør Stein Olav Henrichsen har startet et konsulentselskap som heter Undr. Her utenfor museet i 2019. Foto: Sune Eriksen
Næringsliv

I høst gikk åremålet til Stein Olav Henrichsen på Munchmuseet ut, og Tone Hansen overtok stafettpinnen. Da hadde Henrichsen sittet som direktør i to perioder. På 12 år rakk han blant annet å flytte museet fra Tøyen til det meget omstridte Lambda-bygget i Bjørvika, og høstet både ris og ros for det.

En rolig pensjonisttilværelse lar imidlertid vente på seg for den driftige kulturlederen, som fyller 69 år dagen etter denne utgaven av Kapital publiseres. Blant annet har det gått rykter om at han er hyret inn for å jobbe med et nytt konserthus i Oslo.

Kapital vet at Henrichsen er glad i å gå på ski. Vi ringer ham tidlig en fredag, i håp om å nå ham før han spenner på seg skiene i Hemingland. Etter en kort tilbakemelding om at han sitter i et møte, slår han på tråden noen timer senere.

– Det er Stein. Du ville snakke om hva jeg driver med om dagen. Har du ikke fått julekort av meg? Det var dumt. Der skriver jeg litt om det.

Tre store prosjekter

Det viser seg at konserthus kun er én av flere oppgaver som fyller Henrichsens dager.

– Jeg har startet et konsulentselskap og tilbyr tjenester tilknyttet ledelse og organisering av kulturinstitusjoner. Jeg har jobbet som toppleder i 32 år, nå vil jeg dele min kunnskap og mine erfaringer med andre, sier han.

Henrichsen forteller at han jobber med tre større prosjekter, i tillegg til styreverv, rådgivning og foredrag. 

– Ett av prosjektene er et engasjement for Oslo-filharmonien, som ønsker å etablere et nytt og velegnet bygg for orkestret. Visjonen er å gi Oslos publikum et vesentlig bedre musikktilbud. På samme måte som det nye Munchmuseet er noe helt annet enn det gamle,  vil et nytt konserthus være noe helt annet enn det vi har i dag, mener Henrichsen, og legger til at besøkstallet på Munchmuseet mer enn tidoblet seg det første året.

Han leder en intern styringsgruppe sammen med blant andre filharmonidirektør Ingrid Røynesdal, som har jobbet med prosjektet siden 2013.

“Ikke mulig å snakke om prislapper”

– Hva er galt med Oslo Konserthus, som attpåtil er dekket med Tolga-granitt?

– Kort fortalt gir det ikke utviklingsmuligheter hverken for Oslo-filharmonien eller byens musikkliv for øvrig, sier han, og tilføyer: 

– Jeg har nå erfaring med hva et nytt bygg kan bety for byen, menneskene og kunsten. 

Henrichsen bekrefter at Filipstad, området bortenfor Aker Brygge som i dag blant annet tar imot båtreisende til og fra Kiel, er en av flere alternative lokasjoner. Han vil foreløpig ikke si for mye om hva det hele vil kunne koste.

– Prislapper er ikke mulig å snakke om før prosjektet er definert. Dessuten er det ikke sannsynlig å lande noe før 2030 tidligst. 30 hadde forresten vært et fint og rundt år. 

“Vet ikke hvordan det lander”

I 2015 ble det kjent at eiendomsinvestorene Petter A. Stordalen og Anders Buchardt var villige til å bla opp hele 2,5 milliarder kroner for et nytt bygg til Oslo-filharmonien på nettopp Filipstad.

– Ingen vet hvordan konserthusprosjektet lander. Jeg jobber bare med Oslo-filharmonien, sier Henrichsen når Kapital bringer dette på bane.

– Snakker dere fremdeles med dem om dette? 

– Oslo-filharmonien er åpne for alle løsninger og samarbeidspartnere som vil kunne resultere i et nytt, fremtidsrettet bygg til beste for landet og musikklivet. 

– Hvem skal finansiere et nytt bygg til Oslo-filharmonien? 

– Samme svar. 

– Hva er status for regulering av et kulturhus på Filipstad?

– Reguleringen på Filipstad åpner for kulturbygg eller konserthus.

Trenger penger til Kunstsilo

Et av de øvrige prosjektene i Henrichsens portefølje består av et engasjement som arbeidende styreleder for Kunstsilo i Kristiansand, hvor han jobber med den internasjonale strategien.

– På “Tangen-museet” har vel kunstnerisk direktør sagt opp, og museet fikk ikke den økningen i tilskudd til drift i statsbudsjettet som var forventet?

– Vi jobber med saken. Det nye museet står ferdig i år, og vi planlegger å åpne neste år. Til det trenger vi økte driftsmidler fra staten. Det er hovedfokus nå, sier styrelederen.

Det tredje prosjektet han jobber med, er i Stockholm.

– Det skal bygges et nytt Nobel Prize Center. Jeg sitter i styret og i byggekomiteen. Det er veldig fine visjoner for et nytt bygg, som også vil inneholde noe mer enn det Nobel-museet som finnes i dag gjør.

Grøssermedaljer

Navnet på Henrichsens konsulentselskap er Undr. Han forteller at det er hentet fra den argentinske forfatteren Jorge Luis Borges’ fortelling om en livslang søken etter et fjernt land hvor det skal finnes et dikt som i ett ord inneholder alt. 

– Folket der har et norrønt språk. Diktet viser seg å være Undr. Historien har alltid inspirert meg. Den som undrer har alt og kan forstå alt, mener Henrichsen. 

Munchmuseet fikk den tvilsomme æren av å bli kåret til Norges styggeste under Arkitekturopprørets prisutdeling i 2021, og Nasjonalmuseet fikk samme grøssermedalje i fjor. Nå er det bare å håpe på Undr, så det samme ikke vil skje med et nytt konserthus.

På flyttefot? Oslo-filharmonien kan få en ny storstue, kanskje på Filipstad. Her er ensemblet fotografert med administrerende direktør Ingrid Røynesdal i forgrunnen. Foto: Ørn E. Borgen/NTB