<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

I kø for sportsdrikk til 149 kroner flasken

Godtebutikken Fast Candy har blitt en hit i kontorkomplekset VIA i Vika, hvor ungdom står i lange køer for å få tak i det siste innen søtsaker. Advokater og finansfolk blir sendt med bestilling på sportsdrikk til 149 kroner flasken når det er “slipp”.

Suksess på sosiale medier: Fast Candy satser hardt på digital markedsføring, spesielt på TikTok. Her promoteres trender som frysetørket godteri og energidrikken Prime. Dette har ført til lange køer i butikken. Foto: @fastcandynorge/TikTok
Næringsliv

Mens fedrene står i kø for å få tak i et begrenset tilbud Burgund på polet, står barna i kø for å sikre seg det siste innen brus og godteri. Stikkordene er selvfølgelig de samme: Noe man bare “må” ha, og som kommer i begrenset mengde.

– Barna mine tar stadig vekk trikken ned til byen for å kjøpe drikke og godteri hos Fast Candy. Det er ofte lange køer utenfor. Butikken selger Mystery Box’er som det er kjempepopulært å åpne foran TikTok-veggen de har laget – det er live unboxing, forteller en mor på Oslo vest.

I highend-kontorkomplekset VIA i Vika er leien blant de høyeste i byen. Leietagerne inkluderer advokatfirmaet Thommessen, meglerhuset ABG Sundal Collier, Swedbank og FSN Capital. På bygulvet, midt mellom konsepter som brasseriet Avalon og delikatessebutikken Gutta på Haugen, har eierne Aspelin Ramm og Storebrand tatt inn en aktør som bryter med de andre. Det er godtebutikken Fast Candy, som reklamerer med flashy farger og produkter.

Inspirert av datteren

– Vi var på jakt etter unike og nye konsepter. Jeg kom over Fast Candy via min datter på 16 år, forteller Frode Rønne Malmo, som er konseptansvarlig i Aspelin Ramm og jobber med bygulvet i VIA.

Datteren fortalte om en butikk på Bekkestua som solgte amerikansk godteri man ikke får tak i andre steder og som var blitt kjempepopulært. Det var Fast Candy. Malmo tok kontakt med driveren, som tente på ideen. 

– Det har vært superspennende å introdusere dette konseptet på et sted som er såkalt hovedkvarter-bygg. Det er gøy å lage friksjon. Jeg visste at det var et marked her. 

– Nøttebutikken som var der før fungerte ikke?

– Nei, det stemmer. Det kan være flere årsaker til det. Men med Ruseløkka skole rett ved visste vi at det var kunder i nærheten som dette ville slå an hos, sier han.

Fast Candy åpnet i VIA i oktober i fjor. 

– Er det like populært?

– Ja, før var det amerikansk godteri som var det store. Nå er det asiatisk, mest japansk. Driverne er flinke til å oppdage det som gjelder.

Før var det amerikansk godteri som var det store. Nå er det asiatisk, mest japansk. Driverne er flinke til å oppdage det som gjelder.
Frode Rønne Malmo

– Dette høres jo litt ut som en døgnflue. Hvor lang kontrakt har dere skrevet med dem?

– Det er en femårsavtale. 

Ny hit: Japansk brus og godteri. Foto: Kapital

Også hot i New York

– Hva kjøper du selv?

– Jeg er ikke kjernekunden. Det mest kjente produktet er nok energidrikken Prime. Det er ikke lenge siden jeg så den i New York, og den var like populær der.

Det mest kjente produktet er nok energidrikken Prime.
Frode Rønne Malmo

– Kostet den like mye som i VIA –149 kroner for en flaske? 

– Nei, den var ikke like dyr. Men det var bare lov å kjøpe én flaske.

– Når er det mest trafikk hos Fast Candy?

– Det er nok på dagen på lørdager, avslutter Malmo. 

Skolekretsen til Ruseløkka, som både er barne- og ungdomsskole, er grovt sett Bygdøy og Frogner med mange pengesterke familier. Det har kommet en ny videregående skole som ligger inntil Ruseløkka og som heter Vika videregående, og som Fast Candy nok også frir til. 

– Helt kaos

Da Kapital var innom VIA en onsdag kveld før vinterferien, var det ganske fullt på de fleste restaurantene. Men i kjelleren – eller det som kalles plan null, hvor Meny også ligger – var det glissent hos Fast Candy. Slik er det imidlertid ikke alltid.

Avisa Oslo var i november til stede under et av godtebutikkens “slipp” og kunne melde om køer som strakk seg opp trappen og ut av senteret. Det hadde da kommet en forsendelse med Prime.

– Da vi åpnet, var det helt kaos. Folk prøvde å snike i køen og sånt, men heldigvis var det endel foreldre med også, sa butikkansatt Denise Håbrekke til avisen.

Fast Candy havnet nylig i medienes søkelys da en mor reagerte overfor TV 2 på at selskapets Mystery Box, som var myntet på hennes mindreårige barn, inneholdt energidrikk med koffein. Daglig leder Robert Dennis Crnalic beklaget og forklarte at det hele skyldtes en menneskelig svikt.

Kapital har kontaktet Crnalic (f. 1990) flere ganger i anledning denne saken, men han har ikke besvart henvendelsene våre innen deadline. 

Selskapet Fast Candy ble stiftet i mars 2021. Det året lå driftsinntektene på 275.000 kroner, mens det ordinære resultatet endte på tusen kroner. Crnalic står også bak Øko Hjertet Butikkdrift, etablert for ti år siden, som driver med biodynamiske og økologiske dagligvarer med mer, samt kaffe og enkel matservering. I 2021 lå omsetningen for selskapet på 3,3 millioner kroner, og det hadde et driftsresultat på 370.000 kroner. 

PS: De fleste som står i kø i ukevis for å sikre seg godbiter på polets slipp er sendt og betalt av noen andre. Dagens nøtt er om det er klientene som indirekte belastes når foreldrene sendes ned til Fast Candy.