<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tror ikke at ratefesten er over

Petter Haugen i ABG Sundal Collier er Norges beste shippinganalytiker i 2022.

Petter Haugen, ABG Sundal Collier Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Investor

Alder: 43
Utdannelse: Siv.ing. fra NTNU, master i samfunnsøkonomi fra NTNU, executive MBA fra NHH
Erfaring: Fem år i rederi (Torvald Klaveness), til sammen elleve år som aksjeanalytiker i DNB Markets, Kepler Cheuvruex og ABG

– Det som gjør shippinganalyse så gøy, er at det kanskje er den bransjen som i størst grad står midt i verdens viktigste verdikjeder, sier Petter Haugen.

Ganske nøyaktig et år etter at han meldte overgang til ABG Sundal Collier, kårer kundene Haugen til årets beste shippinganalytiker. Han roser først og fremst miljøet han har kommet til når han blir bedt om å forklare hva han tror er årsaken til seieren.

– Dette handler ikke om å være ydmyk, men ærlig med seg selv, og erkjenne at det ikke bare skyldes egen prestasjon, sier han.

Han medgir samtidig at “endel av anbefalingene mine vært forholdsvis riktige”, noe investorene utvilsomt har satt pris på. 

Allerede i 2020 så Haugen tegn til at det i flere shippingsegmenter pekte mot det beste markedet siden 2007, med lav flåtevekst blant annet innen tank og tørrbulk. Oppturen ble forskjøvet da coronapandemien brøt ut, men nå har effektene gjort seg gjeldende og mer til – ikke minst har krigen i Ukraina bidratt til et løft i fraktratene innen LNG.

– Den russiske invasjonen og strupingen av rørgassen til Europa har sendt gassprisene til uante høyder, og det samme har skjedd med prisdifferansen mellom eksport- og importlandene. Det er nærliggende å peke på at gassprisen i USA er på fem–ti dollar pr. MMBtu, mens den ligger på 50 dollar pluss i Europa. Hvis det eneste man trenger for at den traden skal gå opp er skip, så er den ultimate betalingsvilligheten for gassfraktskip i størrelsesorden to millioner dollar pr. dag. Derfor har vi vært tydelige overfor kundene på at det til vinteren, og kanskje neste vinter, knapt finnes noen oppad beskrankning på hvor høye LNG-ratene kan bli, sier Haugen.

Vi har vært tydelige overfor kundene på at det til vinteren, og kanskje neste vinter, knapt finnes noen oppad beskrankning på hvor høye LNG-ratene kan bli.
Petter Haugen

Innen gassegmentet mener han at det er vanskelig å se for seg at rørgasseksporten til Europa skal komme tilbake dit den var. Innen råoljetank, hvor det også har vært strukturelt positiv utvikling, er han mindre bastant på den langsiktige effekten. Men også her er trenden lengre fraktdistanser, blant annet grunnet mer eksport fra USA.

– Jeg tror det ligger an til å bli et stramt nok marked til at man tidvis vil kunne se veldig høye rater, sier Haugen, som også forteller at rederne denne gangen har vært mer avventende med å bestille ny tonnasje. 

– Utsiktene på tilbudssiden er at kontraheringen vil komme tilbake, men alt annet likt kommer det senere denne gangen fordi investeringsvilligheten i slike eiendeler er helt annerledes enn den har vært, forteller årets beste shippinganalytiker.

Shipping 2022 2021 2020
Petter Haugen (ABG Sundal Collier) 31,2% 16,1% 17,0%
Jørgen Lian (DNB Markets) 27,5% 25,9% 7,1%
Eirik Haavaldsen (Pareto) 21,2% 16,1% 17,3%
Jørgen Lian, DNB Markets Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Eirik Haavaldsen, Pareto Securities Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen