Viking Cruises opplevde en eksplosiv vekst i fjor, etter noen tunge år forårsaket av coronapandemien. Det løfter formuen til selskapets gründer Torstein Hagen betraktelig opp. Estimatet er utarbeidet med en god del skjønn, og er forankret i utviklingen til andre nasjonale og internasjonale cruiseselskaper det siste året. Norwegian Cruise Line, Carnival og Royal Caribbean Cruises er opp henholdsvis 36, 62 og 141 prosent de siste tolv månedene. Det bør bemerkes at det er knyttet større usikkerhet til utviklingen i Viking Cruises, som eier et hundretalls cruiseskip, ettersom selskapet ikke er børsnotert. I tillegg skiller Viking Cruises seg fra konkurrentene ved at de sikter seg inn mot “high-end”- delen av markedet, og følgelig kan være annerledes påvirket av de makroøkonomiske endringene.
Bakgrunn
Les Kapitals portrettintervju med Torstein Hagen fra 2018.
Torstein Hagen er vokst opp i Nittedal, utdannet sivilingeniør fra NTNU og har en MBA fra Harvard Business School. Han startet karrieren som konsulent i McKinsey. Der kom han i kontakt med shipping- og cruisebransjen. Det var også som konsulent at han fikk appetitten på risiko, noe han ikke hadde hatt fra før.
Etter hvert ble Hagen sjef i Bergenske Dampskibsselskab og leder for Royal Viking Line. Det har vært elleville opp- og nedturer innen business etter det og før elvecruiseselskapet Viking Cruises ble etablert. Det er tuftet på et russisk elvecruise hans eks-kone dro på, noen gode kontakter og Hagens forståelse av cruiseindustrien.
Hovedkontoret til Viking Cruises er i Basel i Sveits. Selv bor Hagen i Luzern i alpelandet. Butikken styres også fra Bermuda og Los Angeles. Rederen har en stor leilighet på Tjuvholmen, men den er kun en investering. Jobben er hobbyen hans. Hagen har vært i stormen i mediene i den såkalte Drevland-saken og i forbindelse med skilsmisseoppgjøret med sin ekskone.