Det går tregt med Spar Kjøp for brødrene Eide Knudsen, men investeringene i både shipping og eiendom er desto mer lønnsomme. All gjeld på de 23 skipene i tørrbulkrederiet Spar Shipping er nå slettet, og listen over eiendommer i porteføljen nærmer seg 30 selskaper med solid inntjening og vekst.
Bakgrunn
Det er flere milliard-dynastier lokalisert i Vestlandets hovedstad, men knapt noen av dem er så mangfoldige som den virksomheten Iwan Eide Knudsen (og broren Tom) leder – og eier.
Det som i dag er et konglomerat med shipping, eiendom og handel ble startet av faren Helge Eide Knudsen. Det vil si, kona Reidunn var også med da den første pakken med strikkegarn ble kjøpt inn og solgt via postordre fra kjelleren. Denne virksomheten var forløperen til Spar Kjøp, selskapet som dannet grunnlaget for den formuen de to brødrene i dag deler etter at faren døde i 2015.
Men, nå er de 24 butikkene og netthandelsvirksomheten det svake leddet i holdingselskapet West Coast Invest. Spar Kjøp har tapt nærmere 300 millioner kroner de siste seks årene, selv om det i årsrapportene stadig vekk er snakk om at det skal gjennomføres nødvendige tiltak for å forbedre lønnsomheten.
Til gjengjeld dannet inntjeningen fra garn og handel grunnlaget for investeringene i shipping som omfatter 24 tørrlastskip i Spar Shipping. Selskapet ble etablert i 1994, og det er fra denne virksomheten milliardverdiene bokstavelig talt har seilt inn.
Eiendom er det tredje benet i konglomeratet, og dette har raskt blitt en svært omfattende business samlet i bortimot 40 små og litt større selskaper. Porteføljen er på nærmere 300.000 kvadratmeter, og blant prosjektene finner vi både hotell på Flesland, næringseiendommer i Bergen, og til sammen skal brødrene ha kjøpt eiendommer for over tre milliarder kroner. I fjor sikret West Coast Invest seg også en av Bergens flotteste eiendommer, den 90 år gamle Kroepeliengården, for 360 millioner kroner.
Lillebror Eide Knudsen er ikke bare reder med skip på titusener av dødvekttonn. Han har også fått navnet sitt på en langt mindre skute på 100 fot. Leif Einar Lothe, langt bedre kjent som Lothepus, fikk nemlig hjelp av Eide Knudsen da han ville skaffe seg et skip som skulle seile både Nordøst- og Nordvestpassasjen. Nå har coronaen sørget for at disse turene forreløpig er satt på vent, men den båten som tidligere het "Johan Ruud" ligger nå ankret opp som "Iwan".
Iwan Eide Knudsen er i dag både administrerende direktør og styreleder i Spar Kjøp pluss styremedlem i Spar Shipping.