<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Grønnvasket, eller faktisk grønt?

Selvforsynt: Reiselivsaktører tar stadig nye grep for å bli grønnere. På luksusresorten Cap Karoso på øya Sumba i Indonesia skal hotellets økologiske gård, drevet av lokalbefolkningen, produsere nesten alt av grønnsaker, egg og meieri som hotellet krever. Foto: Alex Grabchilev
Leder

Et ansvarlig reiseliv – en uoppnåelig drøm eller fremtidens turisme?

Å snakke om miljø og reiser i samme åndedrag føles kanskje som en selvmotsigelse. Kan det på noe vis være bærekraftig å legge ut på en flyreise for å slappe av og nyte?

Nei, vil nok miljøvernere à la Greta Thunberg si. Ja, ropes det høyt fra reisebransjen, som er verdt 8.000 milliarder dollar globalt. Realiteten ligger kanskje et sted midt i mellom? Det er mulig å dra på reise eller ferie uten å belaste miljøet i for stor grad, men det krever i stadig større grad transparens og grep fra bransjeaktørene. Og kravene må, i tillegg til av lands myndigheter, stilles av deg.

Skal du først reise – og er opptatt av å gjøre det så ansvarlig som mulig – kan det være greit å sjekke opp hvilke alternativer som finnes. Hvilke mengder karbondioksid slipper transportmiddelet ut til og fra destinasjonen? Hvilken energikilde bruker overnattingsstedet? Hvor kommer ingrediensene fra restaurantens meny fra?

Som reiselivsgründer Bruce Poon Tip påpeker i intervjuet på s. 54: “Du kan være sikker på at hvis et selskap gjør noe bra i dag, da vil de rope høyt om det.”

Det skal altså ikke være så vanskelig å få svar på disse spørsmålene.

Samtidig handler ikke ansvarlig turisme utelukkende om natur og miljø. Vi vil gjerne også ta større hensyn til arbeideres vilkår, lokalsamfunn og kulturskatter.

Samtidig handler ikke ansvarlig turisme utelukkende om natur og miljø. Vi vil gjerne også ta større hensyn til arbeideres vilkår, lokalsamfunn og kulturskatter. Men hvordan?

Igjen krever det håndgripelige tiltak og transparens fra bransjen selv, blant annet på spørsmål fra oss som vil lette litt på samvittigheten når vi legger ut på tur. På s. 94 kan du for eksempel lese mer om hvorfor det kan være riktig tidspunkt å oppsøke ikoniske attraksjoner i Asia akkurat nå.

Heldigvis setter stadig flere aktører dette høyt på agendaen, fordi bærekraft selger. Noen kvitter seg med engangsplast, andre forplikter seg til å benytte bare lokal mat, og atter andre satser på solenergi. På s. 26 kan du lese om hvordan et knippe femstjerners hoteller slår et lite slag for miljø og lokalsamfunn – i håp om å vinne de grønne globetrotternes gunst, og grunker.

Det finnes en overraskende stor bredde i nyanser av fargen grønn, og noen smører på med litt vel mange strøk grønnmaling. Hvis en halv regnskog har blitt ofret for å gi plass til en resort som er fri for engangsplast, er den egentlig da så bærekraftig? 

Det er lov å tenke selv – og – bruke håndkleet minst to ganger.