<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Å vente på våren har i år vært som å vente på kursoppgang i en fallert børsmygg. Den kommer kanskje en dag, men først skal vi igjennom mye rom sjø.

Nå får vi tro at den er på vei. Noe bedre vårtegn enn at markedet for fritidsbåter våkner til liv finnes knapt. I år er imidlertid usikkerheten stor, og markedet for fritidsbåter er et klassisk konjunkturbarometer.

Salget av nye båter i den viktige mellomklassen går tregt. Selgerne av nye dagsturbåter fra 500.000 til en drøy million kroner – som ofte er lånefinansierte – merker nå effektene av sentralbanksjefens mange rentehopp.

Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no, ser at færre legger ut båten til salgs, og at varelageret dermed synker. Samtidig kan den svake kronen bidra til at det igjen blir fokus på ferie i Norge. Han tror ikke på noe krakk.

Båtmegler Sindre Jacobsen, som er gründer av House of Yachts, er ikke like positiv. Han spår nå en strøm av bruktbåter til salgs.

“Nå sitter altså Ola Nordmann igjen med en lånefinansiert båt, kanskje til og med fullfinansiert, som han ikke blir kvitt, fordi realistisk salgssum er lavere enn gjenværende saldo på lån,” hevder Jacobsen. Om fritidsbåtmarkedet er på vei inn for en krasjlanding, kan du lese mer om i dagens utgave av Kapital.

Enten markedet går opp eller ned, nordmenn elsker skutene sine. Ingen er et bedre eksempel enn Herbjørn Hansson. Skipsrederlegenden var 38 år og finansdirektør i Anders Jahres Kosmos da Blystad-brødrene forsøkte å få kontroll på rederi- og industrigiganten. Siden bygget han sitt eget imperium i Nordic American Tankers, som kan skryte av å ha betalt utbytter til aksjonærene i 102 kvartaler på rad.

“Det er sikkert noen som synes jeg er en arrogant tulling, men det kan jeg ikke gjøre noe med,” sier Hansson i vårt portrettintervju. Rederen kan skryte av 37 opptredener på TV-kanalen CNBC. Det er trolig norsk rekord.

Det stopper ikke her for 75-åringen. Skipsrederen planlegger å øke flåten med ti nye skip. En ypperlig representant for den dristige redernæringen som Norge bør hylle.

For uansett hvordan det går med fritidsbåtmarkedet og Hanssons nye skip, Norge er fortsatt en sjøfartsnasjon. Norge ligger faktisk på fjerdeplass i verden, målt i verdien av skipsflåten. Dette er én plass opp sammenlignet med et år tidligere. Verdien på den samlede verdensflåten er ved inngangen til 2023 beregnet til 1.400 milliarder dollar.

Sveits har mye bra, men de kan ikke måle seg med kystnasjonen. Vår geografi vil avle liv og verdiskapning i århundrer fremover. Det er like sikkert som at Kapital kommer på gaten hver fredag, fullspekket med stoff.

God helg og god lesning

Andreas Klemsdal, redaksjonssjef Kapital