<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Erling Kagge om å samle på samtidskunst: – Det er jo spekulativt

Erling Kagge byttet til seg sitt første kunstverk for to flasker vin. Siden har forleggeren brukt det meste han har tjent på å kjøpe arbeider av unge kunstnere. Nå forteller han hva som ligger bak de spekulative kjøpene, og hvorfor et bananskall er kunst.

Kjøper de uetablerte: – Det er jo spekulativt å kjøpe fra kunstnere før de har etablert seg, men jeg kjøper med hjertet, nysgjerrighet og behov for å beherske det å samle kunst, forteller Erling Kagge på besøk hos Kunstpraten. Foto: CF Wesenvberg
Livsstil

Erling Kagge er kjent som både polfarer, forlegger og kunstsamler. Han har samlet kunst i flere tiår. I dag har han en av Norges mest kjente kunstsamlinger. Som stadig vokser.

– Jeg handler kunst veldig ofte. Det kan være fra flere ganger i uken, til at det går noen uker imellom. I perioder kan det til og med gå måneder mellom jeg kjøper noe, men generelt kjøper jeg mye, forteller Erling Kagge i podcasten Kunstpraten.

Hør denne ukens episode av podcasten Kunstpraten her:

Jeg handler kunst veldig ofte. Det kan være fra flere ganger til uken, til at det går noen uker imellom.

Kunstsamleren har fokusert på å kjøpe samtidskunst, gjerne av relativt ukjente kunstnere.

– Jeg kjøper ofte kunst som er tidlig i kunstnerens karriere. Det er jo spekulativt å kjøpe fra kunstnere før de har etablert seg, men jeg kjøper med hjertet, nysgjerrighet og behov for å beherske det å samle kunst. Det er mye vanskeligere å gjøre det sånn enn å kjøpe fra etablerte kunstnere. Jeg tror på det å gjøre livet vanskelig for seg selv, utdyper Kagge.

Se episoden her:

Erling Kagge om kunsten å samle kunst
Foto/redigering: Andreas Drange Jensen
Jeg tror på det å gjøre livet vanskelig for seg selv.

Siste kunstkjøp: Frukt påskrevet dikt

Kagge har blant annet vist frem kunstsamlingen sin på Astrup Fearnley-museet. Kunstsamlingen består av opp imot tusen verk, deriblant en kvittering fra ICA, et bananskall som er en del av et performance-verk, en bok med en død flue og en vannkanne av plast delt i to. I tillegg til mye annet.

– Noe av det siste jeg kjøpte var frukt, fersk frukt som det var skrevet et dikt på med laserpenn. En eller to setninger på hver frukt. Det er ikke så lenge siden det råtnet på kontoret.

Noe av det siste jeg kjøpte var frukt, fersk frukt som det var skrevet et dikt på med laserpenn.

– Frukten som råtnet, hva gjorde du med den?

– Den lå på kjøkkenbordet på kontoret, på forlaget. Bananene råtnet først, og da kastet jeg dem, endel sitrusfrukt holdt lenger. Til slutt var det borte.

– Da eksisterer ikke kunstverket lenger?

– Nei, men det eksisterer et sertifikat. Sånn at jeg kan produsere kunstverket når jeg vil. Jeg har enerett til å produsere kunstverket, sier han.

Tips: Erling Kagge sier det er lurt å bli kjent med galleristene. Hvorfor, kan du høre om i podcasten. Foto: Ragnhild Viker Lunde

Hør tidligere episoder av Kunstpraten med blant andre Christian Ringnes, Selvaag-brødrene og Sverre Bjertnæs her:

Kunspraten er en podcast om kunst og kunstmarkedet i Norge. Skriv gjerne til oss på kunstpraten@kapital.no.