<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Første i Skandinavia: Nysgjerrige og entusiastiske kunder fartet til det franske motehuset Diors nyåpnede forretning i Nedre Slottsgate i Oslo (hvor Louis Vuitton tidligere holdt til), og det ble observert kø for å komme inn allerede den første uken.  Foto: Thomas Bjørnflaten / Finansavisen

Dior, sist ut i Oslo

Dior har åpnet sin første motebutikk i Oslo, deres første i Skandinavia. Åpningen gikk stille og rolig for seg – det var fortsatt ferietid, men interessen lot ikke vente på seg. 

Oslos nye Dior-forretning åpnet 29. juli og inneholder store deler av motehusets utvalg av designervarer, med håndplukkede plagg fra herre- og damekolleksjonene. Klær, vesker, sko, hansker, hatter, solbriller, smykker, slips og parfyme fordelt på to etasjer. 

Lokalet er innredet i duse beigetoner. Det er åpent med mye lys og plass, myke sofaer, stoler og tepper. Visitten minner om en kombinasjon av galleribesøk og shopping. 

Hva er Dior mest kjent for? Bar-jakken fra grunnleggeren Christian Diors første kolleksjon, “New Look”, er et kultplagg, med myke skuldre, og smalt liv. Vesker som Lady Dior finnes i deres velkjente quiltede lammeskinn, i en rekke farger og størrelser. Mønsteret heter “cannage” og var opprinnelig inspirert av stoler med kurvtrekk.

Dior

 

Dior går for å være et av verdens mest ikoniske motehus, startet av designer Christian Dior (1905–1957) som ble berømt med “New Look”, hans første kolleksjon i 1947, med innsvinget, smalt liv og vide skjørt. Dior fikk æren for å ha gjenopplivet fransk mote etter 2. verdenskrig. 

Dagens sjefdesigner heter Maria Grazia Chiuri, som har modernisert og oppdatert stilen, men fortsatt i tråd med arven fra Christian Dior. Dior ledes i dag av styreformann Bernard Arnault i LVMH-gruppen, verdens største selskap innen luksus.

Selskapet er børsnotert på Euronext Paris og har en markedsverdi rundt 122 milliarder euro. 

Skoavdelingen i første etasje er omfattende med sandaler, joggesko og stilfulle damesko med både høye og lave hæler. Gjerne med sløyfer og bånd med “CD” eller “Christian Dior” som en del av mønsteret – mer markant logobruk er tilbake. Modellen 62-22 er pumps tolket på nytt for sesongen etter historisk design fra den franske skodesigneren Roger Vivier. 

I Oslo-forretningen starter prisene på rundt 2.000 kroner for slips, ringer, smale skjerf og parfymer. Den ikoniske Bar-jakken som moteinteresserte kvinner drømmer om, har en prislapp på rundt 37.000 kroner. 

Oslo på verdenskartet for mote

Da Louis Vuitton startet opp i Oslo med egen forretning i 2006, var de med på å sette Oslo på verdenskartet for luksusmerker. Diors lokale – hvor Louis Vuitton tidligere holdt til – i Nedre Slottsgate, ved siden av Hermès og vis-à-vis Gucci, er plassert midt i smørøyet blant hovedstadens luksusbutikker. 

– Det er stor stas at Dior satser som nok et stort merke som velger å etablere seg i Oslo – før København og Stockholm, forklarer Annette Lund, daglig leder i Promenaden Management, som forvalter og utvikler Promenaden Fashion District.

Norge var tidligere ikke på radaren for kjente merkevarer innen fashion. Men det har endret seg. Enkelte var likevel skeptiske til hvor bra det egentlig går i Norge, bemerker hun.

– Etter corona og nedstengning i en rekke land er det mange som ser etter nye etableringsmuligheter og som ønsker å etablere seg her i Norge hvor omsetningspotensialet er stort. Luksus hører hjemme i Oslo, de store husene legger merke til det. Vi har stor etterspørsel etter lokaler fra merker som vil etablere seg nettopp i Oslo. Dette gjenspeiles i leieprisene, som stadig setter nye rekorder.

Vi har aldri hatt så mange franskmenn i Oslo som i sommer. Den stygge andungen har blitt en svane, en oppblomstring som har foregått de siste ti årene. Oslo er nå en av verdens mest luksuriøse hovedsteder.
Kaia Kongsli, markedssjef i Promenaden Management

Prosessen med å få på plass nye merkevarer er ofte omfattende og lang, men merkene har en langsiktig horisont, og det investeres betydelige summer i lokalene og i kundeopplevelsen. Dior brukte i underkant av 8 måneder på å ferdigstille sine lokaler.

Markedssjef i Promenaden Management Kaia Kongsli tror noe av grunnen kan være at Oslo har satset på bygg som Nasjonalmuseet og Munchmuseet. Sommerro får internasjonal oppmerksomhet som det hotteste nye hotellet. Turister har oppdaget Norge som mer enn fjorder og fjell.

– Flere har fått øynene opp for at man kan spise fantastiske måltider, oppleve kunst, kultur og arkitektur, så Oslo er mer enn en stopp på vei til fjordene. Vi har aldri hatt så mange franskmenn i Oslo som i sommer. Den stygge andungen har blitt en svane, en oppblomstring som har foregått de siste ti årene. Oslo er nå en av verdens mest luksuriøse hovedsteder, mener Kongsli.

Livsstil
Reportasjer