<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Fryktelig komplisert: Audemar Piguet lanserte i februar sin mest kompliserte klokke noensinne. Universelle RD#4 har 40 forskjellige funksjoner, hvorav 23 er komplikasjoner. Foto: Audemars Piguet

Aldri produsert en mer komplisert klokke

Prestisjefulle Audemars Piguet kjører ut årets nyheter, og kampen om å bli mer enn bare Royal Oak fortsetter.

Den familieeide, sveitsiske klokkeprodusenten Audemars Piguet sitter på en av industriens aller største skatter og merkevarer. Dette er Royal Oak, en sportslig luksusklokke i stål, med integrert lenke – til “hverdagsbruk”. Modellen ble introdusert i 1972, er designet av superdesigneren Gerald Genta og har siden lanseringen befestet sin posisjon som merkets mest populære klokke. Om selskapet hadde ønsket, kunne de med stor sikkerhet produsert den i enorme mengder til hinsides summer, men en håndfinishert luksusvare til flere hundre tusen må naturligvis være eksklusiv og sjelden. 

Audemars Piguets situasjon er noe de fleste andre bare kan drømme om, ikke helt ulikt Rolex. “Alle” vil ha ditt produkt, og kundene er villige til å enten vente fryktelig lenge eller betale vesentlig mer enn butikkpris for å få tak i et eksemplar nå. Dette er også blitt merkets akilleshæl, å bli tilnærmet ensbetydende med Royal Oak og dets spinoff-produkter. For selv om de tilbyr andre modeller, kan ikke disse måle seg i popularitet. 

Snuoperasjonen – nettopp begynt

I 2019 forsøkte Audemars Piguet å gjøre noe med nettopp dette “problemet”. Under klokkemessen SIHH, med hele bransjen som publikum, kastet de frem et nytt design for en ny modell. Nyheten, som gikk under navnet Code 11.59, ble møtt med usedvanlig blandede følelser. Mange var umiddelbart skeptiske. Kritikken gikk løs på designet og omtalte det blant annet som “moteklokkeaktig” – et stikk med referanse til rimeligere kvartsklokker. Andre ga ros for at den urgamle produsenten fra 1875 turte å bevege seg utenfor den etablerte komfortsonen. 

I februar fortsatte satsningen på den nye vinen, men også gode gamle Royal Oak. Såpass mange referanser ble sluppet at merket, som ikke deltar på den største messen i Genève i mars, fordelte nyhetene utover to dager. 

Nytt på gammel oppskrift: Audemars Piguets Royal Oak er merkets mest populære modell for øyeblikket, og slik har det vært i årrekke. Foto: Audemars Piguet

To dager med nye klokker

Spesielt iøyenfallende var en ny toppmodell for Code 11.59-kolleksjonen. Universelle RD#4 har 40 forskjellige funksjoner hvorav 23 er komplikasjoner, hvilket gjør den til Audemar Piguets mest kompliserte klokke noensinne. Prisen er også ekstrem. 18 millioner kroner. Urverket kombinerer blant annet grande sonnerie, minute repeater, tourbillon og evighetskalender. Her håper nok sveitserne å bygge pondus for ferskingen. 

Nytt for Code 11.59 var også “rimeligere” greier. Eksempelvis en forholdsvis enkel innstegsmodell i nye farger, med en 41 mm stor urkasse i stål, til 235.000 kroner. Fås også som kronograf, for hakket mer sveitsiske penger. 

Som nevnt ovenfor var Royal Oak på ingen måte glemt. Her fikk fansen oppfylt noen av sine drømmer i både originalutførelsen og spinoff-kolleksjonene Concept og Offshore. Blant annet i form av en klassisk Royal Oak Jumbo i hvitt gull, nå med en artig urskive som skal etterligne stjernehimmelen. Og en veldig gullfarget variant med fjorårets trendfarge turkis. Samt en tøffere offshore-kronograf i sort keramikk. For ikke å glemme en tynn evighetskalender i titan til 1,5 millioner kroner. 

Men for det som nok må være første gang på lang tid, kunne en annen nyhet fra Audemars Piguet altså hevde seg mot hjørnesteinen Royal Oak. Selv om det vil være sistnevnte kundene fortsatt vil stille seg i den aller lengste køen for å kunne få fatt i. 

Gjort det før: Spinoff-kolleksjonen Royal Oak Offshore er blitt utvidet med denne kronografen i sort keramikk. Audemars Piguet har gjort en lignende versjon før, men ikke på en stund. Foto: Audemars Piguet

Livsstil
Reportasjer