<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Skapte seg en plattform

Ståle Kyllingstad takket nei til en halv milliard kroner. To tiår senere er IKM Gruppen verdt seks ganger så mye, og industrimannen fnyser av de som mener oljealderen snart er over.

Fra messegutt til milliardær: Ståle Kyllingstad begynte karrieren ved oppvaskkummen på en borerigg. Siden bygget han opp et stort oljeservicekonsern.  Foto: Kyrre Lien/VG/NTB
Næringsliv

Odelsgutten Ståle Kyllingstad valgte bort gårdsdrift for gründervirksomhet, men i løpet av årene har mye mark blitt pløyd i form av oppkjøp, fusjoner og en vanvittig organisk vekst. Resultatet er IKM Gruppen, som består av en rekke selskaper som driver innen ulike segmenter av oljeserviceindustrien, blant annet elektro, maskinering, engineering og ferdigstillelse/inspeksjon. Konsernet har over 2.800 ansatte i 13 land. I tillegg eier Kyllingstad søsterbedriften IKM Invest, som investerer i eiendom, aksjer og fond. Det gir ifølge Kapital industrimannen er formue på 2,8 milliarder kroner.

– Jeg hadde aldri sett for meg at det skulle bli så stort. Jeg visste det var plass til et selskap som vårt da vi startet opp, og så har vi tatt de mulighetene som har bydd seg underveis. Det har vært en veldig hyggelig reise, sier Kyllingstad.

Pantsatte huset

Industrimannen har gått gradene fra messegutt til milliardær. Han startet karrieren ved oppvaskkummen på den nå skrotede ​​boreriggen Safe Astoria. Noen år senere, nærmere bestemt i 1989, pantsatte petroleumsingeniøren huset og satset 1,2 milliarder kroner på daværende Hydrotech Laboratorium, et selskap som lå med brukket rygg.

– Ganske risikabelt?

– Ja, helt korrekt. Alle andre mente at motet var større enn vettet. Selv var jeg imidlertid veldig trygg på at vi ville få det til, så lenge jeg fikk med meg kundene, forteller Kyllingstad.

Det fikk han, og to år senere var selskap nummer to etablert. Siden har gründeren kjøpt opp og startet flere selskaper enn vi har plass til å utdype i denne artikkelen. Dette har gitt en formidabel vekst. Det første driftsåret lå inntjeningen på 1,6 millioner kroner. I fjor nådde omsetningen 4,3 milliarder kroner, mens resultat før skatt og EBITDA endte på henholdsvis 280 og 577 millioner kroner.

Kyllingstad er ikke i tvil om hva som har vært den største suksessfaktoren.

– Det finnes selvsagt ikke en enkelt årsak til at vi har lykkes så godt, men vi har vært veldig heldige med rekrutteringen. Vi har mange dyktige folk. I tillegg har jeg en ledelsesfilosofi som jeg tror har passet de som jobber her. Jeg er dedikert, entusiastisk og arbeidsom. Jeg har stor tro på slagordet “folk gjere som du gjere, og ikke som du lære”. Innsatsvilje smitter. Det er jeg sikker på.

På topp

Til tross for utfordrende tider under coronakrisen står IKM stødig, og Kyllingstad har ingen tro på at gullalderen snart er over.

– Nei, på ingen måte. Den er på hell, men det går sakte. Vi er på topp fortsatt, spissen er bare ikke så spiss lenger. Det finnes rett og slett ikke gode nok alternativer.

– Så du er ikke på vei ut av olje- og offshoreindustrien og på vei inn i andre bransjer?

– Nei. Vi blir værende i den bransjen vi er i. Hydrokarboner er definitivt fremtiden.

Gründeren mener at olje og omstilling går hånd i hånd.

– Verden vil ha olje, og verden bruker olje. Og sånn vil det være i mange år fremover. Det sagt ser vi hele tiden på nye næringer å gå inn i. Man må jo følge med i tiden.

Blant annet har Kyllingstad stor tro på vind, og etablerte for kort tid siden Føn Energy Solutions sammen med Aker-selskapet

Akastorn. Selskapet skal primært satse på drift og vedlikehold av havvindparker, og har som mål å omsette for en milliard kroner allerede i 2026.

– Vind har jeg virkelig stor tro på, og vi har mange ideer vi vil forfølge fremover.

Selger ikke

Endringsvilje er nemlig essensielt for ikke å havne i bakleksa, mener Kyllingstad.

– Helt klart. Det å drive business handler om evige forandringer. Alle er redde for at det skal komme en omstilling man ikke klarer å henge med på. Da forvitrer verdiene på et øyeblikk. Å følge med i tiden er derfor svært viktig. Det har jo aktualisert seg veldig i min bransje de siste årene, og de aller fleste av oss investerer derfor i ny energi.

Kyllingstad har hatt mange friere på døren opp igjennom årene. Allerede i 1998, bare ni år etter oppstarten, kom det inn et bud på en halv milliard kroner. Mange mente gründeren var gal som takket nei. Selv er han svært fornøyd med valget han tok.

– Jeg selger ikke. Jeg kjøper. Sånn har det alltid vært, IKM-eieren.

– Har du stadig mange beilere?

– Nei. Det var mye av det tidligere, men ettersom jeg alltid sa nei, har folk sluttet å ringe. Jeg tror de fleste nå har fått med seg at IKM Gruppen ikke er til salgs.