<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

ESG er et seil som gir oss kraft og retning

ESG er verken et fikenblad eller en hellig gral, men heller et seil som gir kraft og retning fremover, skriver Bård Bringedal.

ESG-faktor: 5G er en viktig nøkkel i å tilby nettverk til flere mennesker, skriver Bård Bringedal i denne kronikken. Foto: AFP/NTB / AFP
Næringsliv

Gjestekommentar: Bård Bringedal, leder for aksjeforvaltning i Storebrand

I en kronikk i Kapital 9. september skriver Christian Thommessen at “ESG handler kun om å unngå risiko og negative utfall, men for å bidra til å løse de globale klima-, fordelings- og fattigdomsproblemene kreves det at man tar et aktivt og positivt standpunkt. Man må ta risiko og søke varige positive utfall.” Han trekker frem Storebrand som et eksempel på en aktør som kun ønsker å investere i “gode og snille” selskaper. Thommessen problematiserer spesielt fondet vårt, Global Solutions, og mener at selskapene fondet er investert i verken er særlig miljøaktivistiske eller markerer seg som forkjempere for bærekraft generelt.

Nå er det ikke slik at vi investerer i selskaper fordi de er “gode og snille”. Vår oppmerksomhet på selskaper som er godt posisjonert innen bærekraft handler om å identifisere selskaper med produkter, tjenester eller teknologier som bidrar til å løse en eller flere av bærekraftutfordringene verden står overfor. Slike selskaper mener vi har gode forutsetninger for å vokse, bli lønnsomme og utgjøre gode investeringer for våre kunder.

Et av de fire temaene i Storebrand Global Solutions handler om "s-en" – det sosiale perspektivet – i ESG. Historisk har ikke dette fått like mye oppmerksomhet som klima og miljø (E-en), men det gjør det ikke mindre viktig. De sosiale målene i FNs 17 bærekraftmål er like viktige å nå, ettersom disse målene også handler om å skape en bærekraftig fremtid for alle. En betydelig del av det sosiale er tilgang på essensielle tjenester. Fortsatt mangler milliarder av mennesker tilgang til digitale tjenester og produkter innen finans og helse, som i dagens digitale samfunn er en viktig forutsetning for god livskvalitet.

La oss se på de selskapene som Thommessen trekker frem at fondet er investert i. Nokia er en stor aktør innen utbygging av 5G-nettverk, og nettopp 5G er en viktig nøkkel i å tilby nettverk til flere mennesker. Fortsatt er det slik at 41 prosent av verdens befolkning ikke bruker internett. Utrulling av 5G i store markeder som Brasil, Indonesia og India kan gi insentiv til masseproduksjon av rimeligere 5G-enheter som vil gi flere tilgang til digitale tjenester. Innen 2025 vil 5G omfatte rundt 25 prosent av alle mobilforbindelser og mer enn 2 av 5 mennesker i verden vil leve innenfor rekkevidde av 5G nettverk.

Visa er en stor aktør innen digitale betalingstjenester og er gode på innovasjon. Bruken av digitale betalingsløsninger har blitt beskrevet som en nøkkel for å oppnå finansiell inkludering for alle. Ifølge Verdensbankens rapport “The Global Findex Database 2021”, har bruken av digitale betalingsløsninger bidratt til at flere hundre millioner mennesker har fått tilgang til finansielle tjenester de siste årene. For første gang siden denne rapporten ble publisert i 2011 har det blitt en reduksjon i kjønnsgapet i kontoeierskap fra 9 til 6 prosent. Årsaken til dette er at digitale betalingsløsninger er mer transparente, sikrere og kan nå ut til flere. Bruken av digital utbetaling av lønn kan også bidra til flere blir oppfordret til å spare, samtidig som det sparer tid og penger.

Når det gjelder IBM, som Thommessen selv har arbeidet i, så bidrar de til å effektivisere og digitalisere selskaper som er avgjørende for å bygge sirkulære verdikjeder. For eksempel ved å bruke teknologi til å bygge infrastruktur som holder lenger og minimerer utslipp. Programmet “IBM Maximo for Civil Infrastructure” bidrar til at de som operer infrastrukturprosjekter på en sikker måte kan overvåke, håndtere og vedlikeholde sine eiendeler, og på den måten forutsi feil og prioritere reparasjon. De hjelper bedrifter til å ta beslutninger ved bruken av visuell inspeksjon, fjernovervåkning og riktig vedlikehold med blant annet kunstig intelligens.

Det er viktig å huske at dersom vi skal løse bærekraftmålene kan vi ikke utelukkende investere i mindre selskaper med en rendyrket strategi og produktpalett. Større selskaper har gjerne mer gjennomføringskraft, ressurser og evne til å skalere gode løsninger.