<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Too Good To Go har solgt to millioner forundringsposer i år

Og det er bare så langt. Selskapet vil øke omsetningen med over 30 prosent i år, og får god hjelp av at kundene nå ser etter rimeligere alternativer.

Restemat over disk: Siden starten i 2016 har den norske virksomheten til Too Good Too Go solgt ni millioner slike forundringsposer.  Foto: Too Good To Go
Næringsliv

– Ja, det er en forundringspose, sier Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge. Svensken fikk jobben i sommer og gjør det skandinaviske bildet komplett av et selskap som ble startet i Danmark for syv år siden.

Kundene får ikke vite nøyaktig hva de får i posen – og de ønsker heller ikke å vite det. 

– Det skal være litt spenning knyttet til posen, sier Ingemarsson. Han forteller at kundeservice har fått klager på nettopp dette. Folk har kommet til butikken for å hente posen, og får da beskjed av betjeningen at de kan velge fra det som er igjen i hyllene.

– Men det er jo ikke konseptet, klager misfornøyde kunder. De ønsker å bli overrasket når de åpner posen eller når de kommer hjem. Derfor er det veldig viktig med denne forundringen, denne uvissheten. 

På plass i 17 land

Tallene for matsvinn og mat som blir kastet blir mer og mer ekstreme. 

– I Norge er det årlige matsvinnet på over 450.000 tonn. Nordmenn kaster omtrent hver tiende handlepose. Hver dag kastes det 300.000 brød her i landet. Globalt kastes hvert år 40 prosent av den maten som produseres, fortsetter Ingemarsson.

Det var også en helt konkret situasjon der mat gikk i søpla som skal ha startet selskapet Too Good To Go.

– Gründerne var gjester på et hotell der buffeten akkurat var ferdig. Der så de at de ansatte gikk rundt og puttet alle matrestene i søppelposer.

Dette var langt fra noe enkeltstående tilfelle, men det trigget etableringen av et selskap som nå er til stede i 17 land.

– Selskapet ble etablert i 2015 og kom til Norge i 2016 som det første landet utenfor Danmark. Nå har det ekspandert til 17 land, 15 i Europa pluss USA og Canada. Den foreløpig siste etableringen skjedde i Canada.

Brød og hotellfrokost

Det hele foregår i appen. Etter å ha registrert seg kan brukerne begynne å lete etter aktuelle tilbud på restemat. Denne kan enten være i form av restene fra en hotellfrokost, bakeriets utsolgte brød og boller eller middagene som restauranten ikke klarte å selge.

Vi har kontorer i Oslo sentrum, og vi har ofte hotellfrokoster til lunsj.

– Vi har mange bakerier og er store også på dagligvare. Vi har også bensinstasjoner, hoteller og restauranter på kundelisten. Jeg personlig er en stor bruker av hotellfrokost, innrømmer Ingemarsson. 

En liten håndfull produsenter av matvarer kompletterer listen. 

– Nortura har en fabrikk i Sarpsborg med en butikk der våre kunder kan kjøpe fra overskuddsproduksjonen.

Til sammen har Too Good To Go nå flere enn 4.100 matbedrifter på listen som kundene kan velge mellom i Norge. Det tallet blir hele tiden oppdatert på nettsidene.

Helt skandinavisk: Too Good To Go ble etablert i Danmark, og i den norske virksomheten ble svenske Johan Ingemarsson ansatt som daglig leder i sommer. Foto: Too Good To Go

– De er spredt over hele landet. Troms og Finnmark er faktisk det fylket som har hatt størst vekst det siste året. Nå er det fra et relativt lite volum, men det har vært en kraftig økende etterspørsel helt i nord, sier Ingemarsson.

Nummer syv globalt

1,8 millioner nordmenn har så langt lastet ned appen, men antallet som bruker den og shopper hver måned ligger på cirka 100.000. Hvis vi summerer opp alle landene der appen er på plass kommer selskapet opp i 66 millioner brukere og drøyt 170.000 samarbeidspartnere.

TooGood To Go gjør det også svært bra globalt hvis vi ser på antallet nedlastinger. Det amerikanske analyseselskapet Apptopia kommer hvert halvår med en global oversikt over de mest nedlastede appene for mat og drikke.

For første halvår av 2022 leser vi at den danske appen ble lastet ned drøyt 13 millioner ganger i løpet av de seks månedene. Den tok da syvendeplassen på en liste som toppes suverent av McDonald’s og Starbucks.

På tredjeplass finner vi DoorDash, den amerikanske markedslederen innen utkjøring av mat, og som i fjor også kjøpte konkurrenten Wolt.

Wolt og Foodora er de store på utkjøring i Norge, men Ingemarsson forteller at det ikke er aktuelt å inngå et samarbeid her i landet med denne typen aktører. 

– Kundene må selv komme for å hente bestillingene. Hvis et bakeri stenger klokken 9 på kvelden, er hentetiden gjerne det siste kvarteret av åpningstiden. Jeg har selv jobbet for Foodora tidligere og kjenner deres modell ganske bra. Utfordringen er at budet må treffe de veldig spesifikke hentetidene.

– Det er litt risikosport.

– Hvis kunden kommer fem minutter for sent, får han eller hun ikke noe?

– Det stemmer.

Summen kundene betaler er vel så lav at de ikke gidder å gjøre noen stor sak ut av det hvis de ikke rekker frem.
Johan Ingemarsson, Too Good To Go

– Hvor mange er det som ikke får hentet?

– Det har vi ikke oversikt over. Det er ikke alle som tar kontakt med oss hvis de ikke får hentet. I utgangspunktet skal man jo “swipe” og vise butikken når man henter, men det er det ikke alle som gjør selv om de faktisk henter maten. Derfor kan vi heller ikke bruke det som grunnlag.

Inngangsporten: Alle bestillinger foregår via appen. I Norge har Too Good To Go hatt 1,8 millioner nedlastinger. Foto: Too Good To Go

Beholder 25 prosent

En forundringspose fra Too Good To Go koster i gjennomsnitt 47 kroner. Prisene spenner fra 30 til 150 kroner. 

– For 150 kroner får du en treretters middag?

– Ja, så å si. Konseptet er at du skal få cirka tre ganger prisen av det du betaler. Maten har altså en snittverdi på cirka 140 kroner pr. pose hvis den hadde blitt solgt til ordinær tid og pris i butikken.

– Det havner ikke bare brød og tørrvarer i posen?

– Du kan også få varmmat fra for eksempel en buffetrestaurant, frukt og grønt eller mat fra ferskvaredisken.

Ingemarsson forteller at all-time high ble nådd en dag i september med 10.606 solgte forundringsposer.

Han forteller også at Too Good To Go beholder 25 prosent av inntektene fra en solgt pose. I Norge ga det inntekter på 23,3 millioner kroner i 2021, opp fra 16,8 millioner året før.

I august og september alene solgte vi en halv million poser, og det er cirka 30 prosent mer enn i samme periode i fjor.
Johan Ingemarsson, Too Good to Go

Siden starten i 2016 har selskapet solgt ni millioner poser med overskuddsmat, og så langt i år har antallet passert to millioner.

– Veksten har vært spesielt sterk nå i høst etter alle prisøkningene, konstaterer Ingemarsson. 

– I august og september alene solgte vi en halv million poser, og det er cirka 30 prosent mer enn i samme periode i fjor.

– Hva ender omsetningen på i år?

– Det er litt usikkert nå, men kanskje et sted mellom 35 og 40 millioner kroner.

Bunnlinjen har de to siste årene endt opp pluss minus en halv million kroner.

Blodrødt for morselskapet

Too Good To Go har vokst kraftig både geografisk og i antall nedlastinger, men denne veksten har vært kostbar for det danske morselskapet.

I 2021 omsatte selskapet for 493 millioner danske kroner (tilsvarende om lag 670 millioner norske kroner). Men underskuddene har vært brutale de to siste årene. Det samlede negative driftsresultatet for disse årene er på temmelig nøyaktig 500 millioner danske kroner – tett oppunder 700 millioner norske kroner.

Både omsetning og underskudd er blitt tidoblet i løpet av de siste fire årene.

Forundringsposer til faste priser og henting i butikken har vært konseptet til selskapet helt fra starten.

– Er det noen endringer på gang? Produktutvikling?

– Det spørsmålet stilte jeg også i mitt jobbintervju, forteller Ingemarsson.

– Og hva fikk du til svar?

– At vi skal fokusere på å selge overskuddsmat. Punktum. Det skal være slik at alle som har en smarttelefon skal klare å bruke appen. Businessmodellen kommer fortsatt til å basere seg på at kundene kjøper overskuddsmat.

Ingemarsson kan likevel fortelle at selskapets utviklere jobber med å fylle opp appen med litt mer innhold.

– Brukerne skal kunne få se litt mer av hva de har bidratt til. Hvor mange poser de har reddet, hvor mange kilo mat, hvor mange e-ekvivalenter det tilsvarer, og så videre, konstaterer lederen for den norske virksomheten.