<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Ansetter for alt hva remmer og tøy kan holde

De fem store revisjonsfirmaene har ansatt rundt 1.300 nyutdannede i løpet av det seneste året og brorparten er revisorer. Målet om 5.000 nye revisorer innen utgangen av 2026 ser ut til å være innen rekkevidde.

Kamp om talentene: De fem store revisorfirmaene har gått sammen for å utdanne og rekruttere flere revisorer. F.v.: Karen Kvalevaag, adm. direktør i Revisorforeningen, Roland Fredriksen, KPMG, Eli Moe-Helgesen, PwC, Finn Ole Edstrøm, EY, Torgeir Dahle, Deloitte, Erik Helge Lie, BDO. Foto: Eivind Yggeseth
Næringsliv

– Revisjonsbransjen er i kraftig vekst, og de fem store revisjonsselskapene, EY, PwC, KPMG, Deloitte og BDO, mangler alene over 5.000 revisorer for å dekke behovet for nyansettelser de neste fem årene, sa adm. direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen til Finansavisen 17. mars.

Det var på dagen da Revisorforeningen dro i gang en kampanje i samarbeid med de de fem store som co-ledere i revisjonsselskapenes største bransjeaktører, som skulle skal vise verdien av revisjon og der hovedmålet var og er å tiltrekke enda flere talenter til bransjen.

–  Vi er igjennom de to første rundene av kampanjen, og konklusjonen så langt er at budskapet treffer veldig godt og flytter oppfattelse av yrket og viktigheten av revisor som samfunnets tillitsperson signifikant i riktig retning. Vi treffer imidlertid ikke mange nok med kampanjen. Revisorforeningen er nå i gang med planlegging av puls nummer 3, hvor vi trolig kommer til å spisse noe inn på målgrupper, konsentrere oss om færre kanaler og legge mer ressurser i innholdsmarkedsføring, sier Kvalevåg.

Humor i revisjon

PwC tok høsten 2022 imot 296 nyutdannede, og av disse startet 166 i revisjon.

– Kampanjen har definitivt satt lys på bransjen og skapt stolthet. Den har også gjort at mange har dratt litt på smilebåndet – kampanjen spiller jo på humor. Revisorforeningen jobber med planen for 2023 der vi skal fokuserer mer i dybden på hva revisorer gjør, og hvorfor revisjon er viktig. Så vi er godt fornøyd med at vi har fått fokus på bransjens attraktivitet, og så vet vi at det tar tid å bygge kunnskap og endre holdninger, sier Eli Moe-Helgesen i PwC.

PwC er i ferd med å ansette de nyutdannede som skal starte til sommeren neste år, og planlegger for å ta imot langt over 300.

– Av disse vil mer enn 200 starte i revisjon. I tillegg jobber vi med å ansette erfarne revisorer, så vi mener absolutt at det er realistisk at vi i løpet av denne femårsperioden kommer til å ansette rundt 1.000 revisorer.

Øker kunnskapsnivået

Norges største revisjonsselskap, EY, har ansatt over 300 nyutdannede i løpet av fiskalåret 2022, og av disse er 185 revisorer.

– Kampanjen til Revisorforeningen er ikke først og fremst for direkte rekruttering, men en kampanje som fokuserer på å øke kunnskapen om revisoryrket og den viktige rollen vi har i samfunnet. Vi opplever at den har gitt mye positiv oppmerksomhet og blitt lagt merke til både i studentmiljøer og i næringslivet og samfunnet for øvrig, sier Finn Ole Edstrøm i EY.

EY sikter inn mot å ansette nærmere 300 revisorer i 2023.

– Vi ligger allerede godt an med denne planen, og forventer å nå vårt rekrutteringsmål for 2023. Vi har en rekke arrangementer og bedriftspresentasjoner på mange forskjellige utdannelsessteder som bidrar til dette, og opplever stor søkermasse og mye interesse for å starte som nyutdannet i vårt firma.

Det er fortsatt et ekstremt godt alternativt arbeidsmarked for medarbeidere med bakgrunn fra et av de fem store revisjonsselskapene, og de ringes daglig opp av headhuntere og rekrutteringsselskaper for å «lokkes» over til andre arbeidsgivere i næringslivet. I hvilken grad de ulike selskapene klarer å beholde sine medarbeidere er ulikt mellom de fem store, og det påvirker også rekrutteringsbehovet.

Øker trykket

Deloitte og KPMG har begge ansatt godt over 200 nyutdannede i 2022, og det blir ikke færre til neste år.

– Revisorkampanjen er ment å endre oppfatningen av og forbedre kjennskapen til bransjen, herunder hvem vi er og hva vi faktisk gjør. Vi mener kampanjen har lykkes godt med dette så langt, vi opplever at budskapet treffer godt hos de som er i målgruppen. Vi planlegger å øke antall nyutdannede i 2023 og er optimistiske med å komme i mål med de rekrutteringene vi ønsker, sier Torgeir Dahle i Deloitte.

– Det startet i overkant av 200 nyutdannede hos oss høsten 2022, og godt over halvparten av disse startet i revisjon. Og det blir i hvert fall ikke færre til neste år. Vi ser på dette som et realistisk mål og er allerede veldig godt i gang med rekrutteringen av neste års kull av nye revisorer, sier leder for revisjon i KPMG, Roland Fredriksen.