<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Forvalterne er i verdenseliten, dette er teknologiaksjene de kjøper nå

Verdens viktigste aksjer er ute av boblen. Suksessforvalterne Sverre Bergland og Anders Tandberg-Johansen har lastet opp. Er tiden inne for å investere i “big-tech”?

Tror på de store: Anders Tandberg-Johansen (t.h.) og Sverre Bergland, forvaltere i DNB Teknologi. Foto: Andreas Klemsdal
Tech

De ble diamantene i aksjemarkedet. Selskaper som Apple, Microsoft, Meta, Alphabet og Amazon drev mye av børsutviklingen frem til toppen i 2021 og utgjorde en stadig større del av de brede indeksene. Nye formuer ble skapt.

Men nå er noe av det tapt.

Siden Nasdaq nådde toppen for litt over ett år siden, har indeksen falt rundt 25 prosent. Enkelte teknologiselskaper, også noen av de største, falt mye mer før det snudde de siste par månedene.

Forvalterne Sverre Bergland og Anders Tandberg-Johansen i aksjefondet DNB Teknologi er blant dem som følger verdens teknologiaksjer tettest. Riktignok sammen med sine to kolleger, Erling Thune og Erling Haugan Kise. Aksjefondet de fire forvalter, har hatt en årlig avkastning på 17 prosent siden oppstarten i 2001. Bergland og Tandberg-Johansen forteller først om euforien som teknologiaksjene opplevde.

– Under pandemien opplevde vi en vridning i forbruket som vi knapt har sett tidligere. Pengene ble ikke lenger brukt til å reise, gå på restaurant eller andre tjenester. Folk satt hjemme og tenkte “hva gjør vi nå?”. Jo, vi pusser opp, vi kjøper ny PC og ny mobiltelefon, vi ser på Netflix, og vi gamer mer. Kort fortalt fikk vi en voldsom vridning i hvordan vi brukte pengene våre, sier Bergland.

– Og så var vi i en verden hvor investorene trodde veksten ville fortsette i evigheten, supplerer Tandberg-Johansen.

Mange segmenter innen teknologi ble overpriset.

– Etter hvert gikk det jo av skaftet, legger Bergland til.

– Vi tok blant annet for oss den totale omsetningen til Google, Facebook, Twitter og Snap – digital reklame altså. For ikke mange år siden vokste omsetningen til disse selskapene med 25–30 milliarder dollar i året. Da vi kom til 2021, så vi plutselig et hopp på 100 milliarder dollar. Vi tenkte, greit, vi registrerer hva som skjer, men dette kan da ikke fortsette, her må det komme en korreksjon, sier Tandberg-Johansen

– Den andre faktoren var rentene. Da renten begynte å stige, begynte det for alvor å rakne, sier Bergland.

Meta og Google

Oppbremsingen i forbruk rammer flere av de store teknologiselskapene, ikke minst Meta (Facebook, Instagram og WhatsApp) og Alphabet (Google og YouTube) som i hovedsak lever av reklameinntekter. Når den økonomiske veksten stopper opp, er det mindre penger i annonser, og både omsetning og bunnlinje rammes. DNB Teknologi sitter i dag med store poster i både Alphabet og Meta.

– Vi mener dette er selskaper i veldig sterke posisjoner. De kutter kostnader, og de er ganske attraktivt priset med aksjer som handles til rundt 20 ganger fortjeneste. Vi vet de er sykliske, og de har fått smake på den nedgangssyklusen vi nå har hatt, sier Bergland.

– Er dette aksjer folk flest kan kjøpe og holde, i lang tid?

– Ja, det kan du si. I tillegg til verdsetting er vekst veldig viktig for oss. Disse to selskapene har gått fra å vokse 10–20 prosent i året til å ligge på 0–5 prosent vekst i dag. Den lave veksten henger sammen med covid-19 og at vi er inne i krevende økonomiske tider. På litt sikt tror vi begge selskapene kommer tilbake til over 10 prosent topplinjevekst, og med kostnadskutt vil selskapene gå inn i slutten av 2023 og 2024 med veldig høy inntjeningsvekst.

Teknologisuksess

 

DNB Teknologi er et aktivt forvaltet aksjefond som hovedsakelig investerer i aksjer innenfor sektorene teknologi, medier og telekommunikasjon. Fondet hadde 2. februar 41,5 milliarder under forvaltning.

Kilde: Morningstar, DNB

Hva tenkte Zuckerberg?

Da Mark Zuckerberg i oktober 2021 presenterte sin visjon for Facebook og selskapet endret navn til Meta, kom det mange reaksjoner. En god del syntes kanskje selskapets planer innen virtual reality og Metaverse fremstod som mer skremmende enn fascinerende, og finansmarkedene begynte å stille spørsmål ved Facebook/Metas voldsomme investeringsprogram.

Metaverse kommer: Mark Zuckerberg og Meta har ikke gitt opp sine visjoner for Metaverse, men det vil ta lang tid, forteller forvalterne. Foto: AFP / AFP

– Det var mange som lurte på hva de holdt på med da, inkludert oss. Metaverse ble lansert da euforien i markedet var på topp samtidig som det ikke gikk så bra i Facebook. Og så kom altså Mark Zuckerberg og slo i bordet og sa at nå skal vi gi gass! Endel lurte nok på om han begynte å snakke om noe annet fordi det gikk så dårlig med Facebook, sier Tandberg-Johansen.

– I ettertid har det jo blitt overraskende stille om Metaverse?

– Det stemmer, men samtidig må jeg ta Zuckerberg litt i forsvar, for selskapet sa at dette kommer til å ta veldig lang tid. De har ikke mistet troen på visjonen sin, men de har nok ikke foten like hardt på gasspedalen, forteller Bergland.

– Vi hadde faktisk et par smarte karer innom som så på dette. Vår konklusjon var at dette kommer, men at det tar lengre tid enn man først så for seg. Virtual Reality har tross alt endel begrensninger, legger Tandberg-Johansen til.

Meta har allerede brukt titalls milliarder dollar på Metaverse uten at dette har gitt inntekter. Det store spørsmålet blir da hva satsningen kan gi av inntekter. Det blir selvfølgelig veldig spennende å se hva som kommer ut av satsningen, og det som er et stort poeng, er at hvis dette gir avkastning i fremtiden, er aksjen virkelig billig, sier Bergland.

Lytte til Wall Street?

De fleste av teknologigigantene kutter i dag kostnader, og mange analytikere og kommentatorer uttaler at ledelsene begynner å lytte til finansmarkedene.

– Facebook og Google har jo ansatt enormt med folk siden 2019. Hvis du hører på ledelsenes begrunnelse for at de nå sier opp folk, så fremhever mange at man var litt blendet av veksten vi hadde fra 2019 og frem til 2022. Dessuten har eksempelvis Salesforce påpekt at produktiviteten til de som ble ansatt sist, har vært lavere enn de som har vært der lenge. Og det er jo kanskje ikke så rart, for når så mange har hjemmekontor, er det mer krevende å lære opp folk, sier Bergland.

Kutter kostnader: I likhet med mange andre teknologiselskaper kutter Alphabet kostnader. I januar ble det annonsert at 12.000 ansatte skal sies opp Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/NTB / AFP

– Er det noen risiko for at selskapene sparer seg til fant?

– Nei, på ingen måte. Selskapene kutter jo typisk 5–10 prosent, så det er ikke så store kutt sammenlignet med veksten vi har hatt de siste årene. Det er selvfølgelig veldig kjedelig for de som berøres, men jeg tror det er en sunn ting. Det høres kanskje brutalt ut, men satt på spissen kaster ikke disse selskapene bort en krise, sier Bergland.

Stille rundt TikTok

Kinesiske TikTok har i rekordfart blitt en av markedslederne innen sosiale medier, og for selskaper som Alphabet og Meta har den kinesiske utfordreren blitt en hodepine.

– TikTok traff bølgen perfekt med sine korte videoer, og dessuten har de veldig gode algoritmer slik at de forstår hva folk ønsker å se. Når det er sagt, observerer vi nå at det de siste månedene har blitt veldig stille rundt TikTok. Selv om vi ikke har så mye tall på det, tror vi den ekstreme veksten TikTok har hatt er et tilbakelagt stadium, forteller Bergland.

– Så aktører som YouTube og Facebook tilpasser seg?

– Ja, YouTube Shorts, som på en måte er deres TikTok, gjør det vanvittig bra. Det samme gjelder Meta Reels. De store investeringene disse selskapene har gjort i kunstig intelligens, ser vi nå bærer frukter. Det gjør at de kan vise riktige videoer til riktige mennesker.

– Og det er vel ikke bare her hjemme TikTok er kontroversiell?

– Absolutt. I USA er det nok et ganske stort politisk press på at TikTok ikke skal lykkes, kanskje vil vi se at den fjernes helt fra det amerikanske markedet.

Bare ruller og går

Til tross for interessante dypdykk i Meta og Alphabet er faktisk fondets største post Microsoft. Aksjen er litt dyrere enn Meta og Alphabet og det med grunn.

– Den store forskjellen på Alphabet og Meta på den ene siden, og Microsoft på den annen side, er at en veldig stor andel av Microsofts inntekter bare ruller og går. Riktignok har Microsoft noe konsum, og derfor har det kommet noen nedgraderinger av også denne aksjen. Likevel vil selskapet være mindre utsatt for økonomiske nedgangstider fordi de har så stor andel faste inntekter. I tillegg er selskapet eksponert mot alle de tingene vi liker innen teknologi, ikke minst skytjenesten Azure, som vokser med rundt 30 prosent i året. Den begynner nå virkelig å merkes i regnskapene, sier Bergland.

Aksjefondets største investering: Microsoft er DNB Teknologis største investering. Forvalterne forteller at selskapet er eksponert mot alle de tingene de liker innen teknologi. Foto: Swayne B. Hall/AP/NTB / AP

– Hva kan dere si om Microsoft med tanke på verdsetting?

– Microsoft er litt dyrere enn de andre aksjene vi har snakket om, og handles til 26 x inntjeningen. Det er en fornuftig pris. Veksten fremover blir nok ikke så høy som for eksempel Alphabet, men vi tror selskapet kan vokse mellom 5 og 10 prosent fremover.

Avviket

DNB Teknologi eier ingen aksjer i Apple. Forvalterne utdyper:

– Apple er kanskje der vi avviker fra mange andre forvaltere. Den er litt dyrere enn Microsoft, men har ikke samme veksten, et scenario på 5–7 prosent vekst er nok ganske bra for dem, sier Tandberg-Johansen.

– Og så har de vel større eksponering mot Kina?

– Ja, de har mye eksponering mot Kina. Ikke bare selger de mye telefoner der, men de har også mye produksjon der. Den risikoen mener vi er undervurdert. Hvis du ser på Alphabet og Meta, så ble jo de hevet ut av Kina for lenge siden. Da er det jo ingen Kina-risiko, sier Bergland.

– I tillegg har Apple en avtale hvor Google betaler rundt 12 milliarder dollar i året for å være på Apples telefoner. Amerikanske myndigheter har nå tatt rettslige skritt, så denne avtalen kan nå ryke. I så fall er det Apple som blir taperen, da mye av inntektene neppe kan erstattes, sier Tandberg-Johansen.

Begeistring over et normalmarked

Med utgangspunkt i siste års svingninger er det nærliggende å spørre når det er mest spennende å være forvalter.

– Vi som er aktive forvaltere trives med volatilitet og usikkerhet. Det er jo da det oppstår store feilprisinger og muligheter. Når det er sagt, så sitter det jo kunder i den andre enden som ønsker forutsigbare markeder, og vi tenker jo selvfølgelig på det, sier Bergland.

– Vi tror vi begynner å nærme oss et normalmarked, legger Tandberg-Johansen til.

Anders Tandberg-Johansen (t.h.) og Sverre Bergland, forvaltere i DNB Teknologi. Foto: Andreas Klemsdal

Kunstig intelligens

Med tanke på hva som kan bli det store temaet i inneværende år, så er forvalterne ganske klare:

– For inneværende år kommer kunstig intelligens til å bli veldig, veldig viktig. Det er et utrolig spennende område, men et område det er veldig krevende å sette seg inn i. Ledelsen i mange av de store teknologiselskapene snakker om at vi står på kanten av en ny revolusjon, så dette kan komme fort. Dette kan fort bli en ny bølge, sier Bergland.

Forvalterne tror kunstig intelligens vil være ekstremt produktivitetsfremmende. Dette er for så vidt også grunnen til at det gjennom mange tiår har vært gunstig å investere i teknologi – teknologi løfter produktiviteten.

– Betyr dette at investorer burde søke etter aktører som er spesielt gode innen kunstig intelligens?

– Hvis dette blir en ny bølge, så taler det for at man burde investere ganske bredt innen teknologi. Det er slettes ikke sikkert at dette skaper noen få vinnere. Kanskje alle vinner på en måte.