<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Svært optimistisk for bilfrakt

Jørgen Lian i DNB Markets ble kåret til beste analytiker i sektoren shipping i Kapitals analytikerkåring. Her er hans beste aksjetips for 2022.

Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Investor

Alder: 32
Utdannelse: Siviløkonom fra NHH, har også studert jus ved UiO
Arbeidserfaring: DNB Markets fra 2016, leder for shippingteamet fra 2020

Aksjetips: Höegh Autoliners (kjøp)
Sluttkurs 1. februar: 25,50 kroner
Kursmål: 34 kroner
Begrunnelse: Vi er svært optimistiske med tanke på bilfrakt i 2022. I 2021 så vi et fraktmarked i bedring, noe som har ført til stadig positive overraskelser på inntjeningen i selskapene. Fremover står vi foran en betydelig økning i fraktvolum når bilprodusentene omsider får bukt med produksjonsflaskehalser. Det er tilnærmet ingen flåtevekst i vente for 2022 og 2023, og når volumene skal fortsette å øke, ser vi god oppside i ratene og tror bedre balanse vil drive opp marginene. Vi er dermed positive til sektoren som helhet. Av selskapene vi dekker trekker vi frem Höegh AutolinersHAUTO, hvor vi ser mest oppside med et kursmål på 34 kroner.

I 2021 så vi et fraktmarked i bedring, noe som har ført til stadig positive overraskelser på inntjeningen i selskapene.
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets

Aksjetips: Golden Ocean (kjøp)
Sluttkurs 1. februar: 82,95 kroner 
Kursmål: 139 kroner
Begrunnelse: I tørrbulk ser vi en typisk sesongmessig svekkelse som varer til februar/mars. I år er ratefallet forsterket av svakere kinesisk importbehov knyttet til produksjonskutt før OL, samtidig som regn i Brasil har påvirket eksportkapasiteten. Etter dette tror vi kinesisk import vil ta seg opp igjen, med mål om stabilisering og vekst i økonomien. Vinterens markante økning i kullproduksjon har i våre øyne vist at landet vender tilbake til tidligere suksessoppskrifter når ustabilitet truer, noe som også inkluderer en mer ekspansiv finanspolitikk. Når optimismen tiltar, tror vi investorer vil begynne å se mulighetene for en flerårig opptur i tørrbulksegmentet, med begrenset flåtevekst og stadig strengere utslippsreguleringer som bør stramme til markedet med en “normal” etterspørselsvekst. Her får du i dag aksjer som kan gi nærmere 30 prosent årlig direkteavkastning med utbytter de neste årene, og som implisitt priser de underliggende skipsverdiene til rundt 25 prosent rabatt.