Stadig flere nordmenn kaster seg over podkaster på mobilen og nettbrettet. Kjendiser på svært ulike nivåer strømmer til mediet – og nye plattformer øker valgmulighetene. For et par uker siden åpnet appen Podimo dørene for første gang.
De store mediehusene satser sterkt på podkast-bølgen. Schibsted eier nå 91 prosent av PodMe, den opprinnelig svenske plattformen som fylles opp med kjente norske podkast-navn.
Nye inntektskilder i podkast-verdenen åpner opp for at flere kan bli podkastere på heltid. Fredrik Sjaastad Næss har tatt et års permisjon fra lærerjobben for bare å kunne leve av konspirasjoner.
Klynge startet som et produksjonsselskap for TV og drama, men er nå en av stadig flere helt uavhengige aktører som også tar seg av alle detaljene i produksjonen av podkaster.
I USA omsetter skilsmisseindustrien for 50 milliarder dollar hvert år. Selskapet Hello Divorce har hentet inn to millioner dollar for å videreutvikle en enklere og rimeligere løsning.