<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Mange negative overraskelser på samme tid

Ole Martin Westgaard i DNB Markets er årets beste analytiker innen konsum, media, helse og bioteknologi.

Ole Martin Westgaard, DNB Markets Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
Investor

Alder: 42
Utdannelse: Master of business and economics, Handelshøyskolen BI
Erfaring: Oljeserviceanalytiker og partner i ABG frem til 2012, oljeserviceanalytiker i Carnegie frem til 2015, deretter konsumanalytiker i DNB Markets

Ole Martin Westgaard i DNB Markets beholder førsteplassen i den brede kategorien konsum, medier, helse og bioteknologi. Han tror god dialog med investorene er nøkkelen til at han stikker av med sin andre seier på rad.

– Vi håper det reflekterer at de har funnet diskusjonene om sektoren like interessante som det vi har gjort, sier han.

Ifølge Westgaard har 2022 bydd på en rekke utfordringer for sektoren han følger. En rekke store, globale temaer har preget markedene.

– Ved inngangen til året var hovedfokuset reversering av covideffekter, men det skiftet raskt til implikasjonen av krig og hva høy inflasjon, høye strømpriser og økte renter har å si for lommeboken til konsumentene, sier han.

Ved inngangen til året var hovedfokuset reversering av covideffekter, men det skiftet raskt til implikasjonen av krig og hva høy inflasjon, høye strømpriser og økte renter har å si for lommeboken til konsumentene.
Ole Martin Westgaard

I sum har dette gitt en krevende situasjon for konsumentrettede virksomheter generelt.

– Den største overraskelsen i 2022 er at vi har hatt så mange negative overraskelser på samme tid. At sentralbankene samtidig så seg nødt til å øke rentene kraftig og i hyppige steg for å bringe ned inflasjon, til tross for tegn på at økonomien kjøler seg ned, har gjort vondt til verre.

– Hvordan ser du på utsiktene fremover, og hva vil være det viktigste å følge med på?

– I dag er forbrukertilliten på et historisk bunnivå, da norske husholdninger tar innover seg effektene av utsikter for økte renter, høye strømpriser og inflasjon. Rentene kommer til å være den viktigste driveren inntil vi kan være trygge på at de har nådd en topp. Vi er fortsatt veldig forsiktig med diskresjonært konsum, men det er ingen tvil om at mye negativt er diskontert i kursene.

Konsum, media, helse og bioteknologi 2022 2021 2020
Ole Martin Westgaard (DNB Markets) 29,5% 34,3% 23,4%
Øyvind Mossige (SpareBank 1 Markets) 25,3% 23,8% 27,5%
Petter Nystrøm (ABG Sundal Collier) 13,9% 11,1% 13,2%
Øyvind Mossige, SpareBank1 Markets Foto: Iván Kverme/Finansavisen
Petter Nystrøm, ABG Sundal Collier Foto: Iván Kverme/Finansavisen