<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Mens hyllene ble tømt i romjulen slettet Vectura nye bestillinger

Vinmonopolets butikker opplever for tiden mange tomme hyller. Polets største leverandør, Vectura, har i år valgt å slette bestillinger lagt inn etter julaften. Grunnen er full krangel om avgiftsendringen ved årsskiftet.   

Tomme hyller: I løpet av romjulen har slike plakater vært å finne i mange av Vinmonopolets butikker. Krangelen mellom polet og deres største leverandør, Vectura, fortsetter.  Foto: Svein Lindin
Næringsliv

I romjulen gikk følgende internmail ut til ansatte i Vinmonopolet: 

"På grunn av stipulerte ekstrakostnader i forbindelse med avgiftsendringer til nyttår, har Vectura valgt å slette alle våre bestillinger som de ikke har klart å plukke før nyttår. Det betyr alle bestillinger som er sendt til nå og som ikke er plukket, og alle som blir sendt til og med i morgen, nyttårsaften. Butikksupport vil slette aktuelle bestillinger fortløpende til og med i morgen, og butikkene vil fra mandag kunne legge nye bestillinger til Vectura i henhold til transportplan. Vi beklager at Vectura valgte denne løsningen, til tross for våre protester og synliggjøring av konsekvenser, som er at butikkene våre må ta alle bestillingene på nytt. Vi vil bli mer utsolgt for Vectura-varer lenger enn nødvendig, og at bestillingene og leveringene for neste uke blir større siden alle har med seg etterslep fra i år og hele romjulssalget i tillegg."

Vi lever veldig dårlig med situasjonen som har oppstått. Dette skaper kundemøter som er helt uholdbare.
Geir Mosether, direktør Vinmonopolet

Ordreslettingen nå i romjulen handler ikke bare om bestillinger i de mindre utvalgene til polet, som bestillingsutvalget. Det gjelder også basisutvalget. Vectura er den desidert største av Vinmonopolets leverandører, og slettingen av bestillinger i løpet av romjulen har ført til at om lag 50 prosent av polets assortiment ikke får påfyll før etter 1. januar. I tillegg vil kunder som har bestilt og forhåndsbetalt varer, måtte få refundert penger og bestille på nytt i 2022.  

– Vi lever veldig dårlig med situasjonen som har oppstått. Dette skaper kundemøter som er helt uholdbare, sier direktør for kategori og innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether, oppgitt til Kapital.

Oppgitt: Direktør for kategori & innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether, opplyser til Kapital at Vinmonopolet er oppgitt over Vecturas valg om å slette bestillinger. Foto: Vinmonopolet

Rammet 246 butikker

– Jeg var selv innom et polutsalg i Moss i går. Det er mye utsolgt, og det gjelder nesten utelukkende Vectura-varer. Jeg snakker daglig med importører, og de er kjempefortvilet. Vi er i en situasjon hvor Vectura konstant gjennom året har ligget to til tre dager etter på plukk av varer, og nå har de i tillegg nullet bestillinger fra 246 butikker, forteller Mosether. 

Han påpeker at dette gjelder alle bestillinger som er gjort etter julaften.

– Fra mitt ståsted går det på likebehandlingen løs at 50 prosent av mine leverandører risikerer å få ordrene sine nullet, mens andre ikke får det. 

– Hva kan dere gjøre med dette? 

– Vi er i en håpløs situasjon. Vinmonopolet har kontrakter med importørene, som er forpliktet til å levere på bestillingene, men vi har ikke kontrakt med leverandøren av varene. Vi kan kreve erstatning av importørene, men vi vil ikke ramme en uskyldig tredjepart. 

Vi er i en håpløs situasjon. Vinmonopolet har kontrakter med importørene, som er forpliktet til å levere på bestillingene, men vi har ikke kontrakt med leverandøren av varene.
Geir Mosether

Varslet siden 2018

Stridens kjerne er den varslede avgiftsøkningen som trer i kraft 1. januar. Vectura mener, kort fortalt, at varene som Vinmonopolet har bestilt i romjulen er varer som først skal selges på nyåret, og de vil ikke betale mellomlegget. 

– Vectura håndterer avgiftene for alle våre importører.  Det blir en kostnad på opp mot én million kroner for oss, mens Vinmonopolet tar nye priser for varene fra 1. januar. Vectura  mener at de avgiftene som gjelder ved levering og fakturering er avgifter Vinmonopolet må betale, sier administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien.

Ødelien mener det ikke blir rett at Vinmonopolet, med sine romslige marginer, tjener gode penger på å bestille opp lagrene før nyttår, mens Vectura må betale for det. Han opplyser at de har vært i forhandlinger med Vinmonopolet om denne problemstillingen siden 2018. 

– Allerede i 2018 kommuniserte vi at om vi ikke kom frem til en løsning var ordresletting eneste muligheten vi hadde. Dette er en kostnad som Vinmonopolet har dyttet over på Vectura i mange år. 

Allerede i 2018 kommuniserte vi at om vi ikke kom frem til en løsning var ordresletting eneste muligheten vi hadde. Dette er en kostnad som Vinmonopolet har dyttet over på Vectura i mange år.
Roar Ødelien, adm. dir. Vectura

– Men hva med bestillinger fra kunder som allerede har forhåndsbetalt for varen? 

– De må registreres på nytt. Det er opp til Vinmonopolet hvordan de vil håndtere dette.

– Spekulerer: Administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien, mener Vinmonopolet spekulerer i å bestille inn mye varer rett før nyttår for så å selge dem til nye priser. Foto: Vectura

Konstant på etterskudd

Som Kapital har tidligere har omtalt har Vectura hatt store problemer med sitt automatiserte lageranlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo. Gjennom så og si hele pandemien har selskapet slitt med å levere på flaskeplukk. Dette har ført til store forsinkelser og ordrenullinger. Situasjonen med slettingen av bestillinger før nyttår kommer på toppen av dette. 

– Vectura har generelt hatt en dårlig servicegrad, og de ligger konstant to til tre dager etter på plukk. Så gjør de dette for å tjene noen kroner. De som bli skadelidende er kundene og importørene, sier Mosether. 

Ødelien, på sin side, mener Vectura har gjort en strålende jobb i en svært krevende periode, og han synes kritikken fra Vinmonopolet er grunnløs. Han medgir at de er på etterskudd, men påpeker at det er på grunn av at det generelle volumet er for stort til at de kan håndtere det. Han påpeker også at det ikke er slik at det ikke har blitt levert varer i romjulen. I følge Vecturas oversikt har de slettet bestillinger på 325.000 liter, mens de har levert opp mot én million liter.  

– Vi brukt romjulen på å plukke ned og levere backlog (red.amn. etterslep), men vi har ikke plukket på de nye ordrene som er til neste år.  

Videre påpeker Ødelien at det kan virke som om Vinmonopolet nærmest spekulerer i å bestille opp mye varer rett før en varslet avgiftsøkning.  

– I fjor hvor avgiftene gikk ned, og sånn sett kunne være i Vinmonopolets disfavør, så bestilte 1.700 liter rett før nyttår. Det er ingenting. 

Kommer i 2022: Er det som egentlig burde stått på utsolgtetikettene som ved årets slutt preger mange av Vinmonopolets hyller. Foto: Svein Lindin