– Vi sonderte markedet for ERP-løsninger der valget til slutt sto mellom Microsoft Business Central og Xledger. Som partner skilte XACCT seg ut gjennom å kunne dokumentere kompetanse og erfaring fra å levere regnskapstjenester basert på denne plattformen til sine kunder. I tillegg kunne XACCT vise til lang erfaring med å levere regnskapstjenester til selskaper med en internasjonal virksomhet, sier Haga.
MÅTTE OPPGRADERE: Det var viktig for oss å få på plass en robust og skalerbar økonomifunksjon, sier Raymond Haga. Foto: Maritec
Prosjektet som ble startet i august 2021 gikk live 1. januar 2022.
– At enkelte undervurderte kompleksiteten ved inngangen til prosjektet var nok ikke til å unngå. Det er krav til rapportering i mange dimensjoner som kostsenter, selskapsstrukturer, løpende prosjektinntekter, lagerhold og logistikk.
Ifølge Haga har prosjektet likevel hatt et relativt smidig og effektivt implementeringsforløp.
– Nøkkelen til suksess har vært kombinasjonen av Maritech med sin sterke bestillerkompetanse, sitt fagmiljø og forståelse av utnyttelse av teknologi, og XACCTs erfaring med å etablere økonomifunksjoner i internasjonale virksomheter preget av høy grad av kompleksitet, sier han.
Felles og sømløst system
Xledger er systemet XACCT foretrekker å bruke når de hjelper kundene med å etablere seg utenfor Norges grenser.
– XACCT tilbyr både Xledger og Microsoft til våre kunder, og vi vurderer alltid hvilket av disse som er best egnet for den enkelte kunde og hva kunden har behov for, sier daglig leder Marius Berg i XACCT.
Som prosjektorganisasjon har Maritech med Xledger ifølge Berg fått et felles og sømløst system med standarder og felles maler for prosjektrapportering, internfakturering og prosjektoppfølging.
– Prosjektlederne har fått større eierskap og innsyn til sine prosjekter, og ledelsen har fått bedre kontroll når all lønn og fakturahåndtering nå er fordelt mellom de to kostsentrene i konsernet, sier han.