<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Camp BDO: I august var 209 ferske BDO-r og sjefen Martin Aasen samlet på Camp BDO på Fyri Hemsedal. Foto: BDO

Rekordene faller i BDO

BDO hadde over 1.000 søkere fra nyutdannede i høst, av disse fikk 209 innpass. – Det er et rekordhøyt tall, men det er likevel noen vi gjerne skulle ha hatt som glipper, sier Martin Aasen, adm. direktør i BDO. 

Kampen om de beste hodene er knallhard, og riften om revisorer, regnskapsmedarbeidere og og rådgivere er stor både blant konsulentselskapene og næringslivet for øvrig.

– I løpet av 2022 har vi ansatt rundt 400, og i august fikk vi 209 rett fra skolebenken. Det er en god følelse hver høst når de nyansatte inntar kontorene, sier Aasen.

BDO-sjefen er strålende fornøyd med de kullene selskapet har fått inn de seneste årene, men han legger ikke skjul på at det har vært mange attraktive kandidater som falt av i løpet av ansettelsesløpet.

– Vi tiltrekker oss flinkere og flinkere folk, og nåløyet for å komme inn hos oss har alltid vært trangt, men det blir stadig trangere. Utfordringen er at vi ønsker de aller flinkeste, og disse har ofte flere løp gående når de søker jobb, og da er det klart at noen faller av. Det gjør at vi må jobbe hardere for å finne rett person til rett stilling.

Camp BDO

I august hadde BDO samtlige 209 nyansatte på Camp BDO på Fyri i Hemsedal i en uke. Det var ny rekord med god margin.

– Camp BDO gir de nyansatte en kickstart i å bli kjent på tvers av tjenesteområder, få et innblikk i BDO, løse caseoppgaver, og det er også lagt inn en aktivitetsdag. Hele ledelsen er med på dette arrangementet. Det er større bredde nå enn tidligere i hva slags kompetanse vi søker. 

Det er ifølge BDO-sjefen Mats Møller og Anine Vedvik gode eksempler på. 

Anine Vedvik med mastergrad i organisasjon, ledelse og arbeid fra UiO er strålende fornøyd med de første månedene i BDO.

– Camp BDO var en stor opplevelse og en sunn kombinasjon av fag og sosiale aktiviteter. Jeg var mektig imponert over hele opplegget og ser frem til vår neste samling i desember.

Trangt nåløye: – Vi tiltrekker oss flinkere og flinkere folk, og nåløyet for å komme inn hos oss har alltid vært trangt, men det blir stadig trangere, sier Martin Aasen. Foto: BDO

Følger sjefen

Mats Møller var ferdig med sin mastergrad i Industriell Økonomi og Teknologiledelse ved NTNU i våres, og det neste halve året skal han følge Martin Aasen tett i hans daglige virke som BDO-sjef.

– Jeg skal være med på ledermøtene og da ikke bare som en passiv tilskuer. Jeg får ta del i diskusjonene på møtene, og det er meningen at min stemme skal høres.

Møller jobbet i BDO også i fjor sommer.

– Jeg merket allerede da at jeg ble tatt på alvor. Jeg var med på et internship som gikk over seks uker og var egentlig aldri i tvil om at det var her jeg ville begynne å jobbe, sier han.

Utvider internshipsatsingen

Internship på sommerstid har vært en stor suksess for BDO, og nå utvider de med et internship også på vinteren.

– Studenter kommer og jobber hos oss i seks uker og får en konkret case oppgave som de skal presentere ved endt periode. I år ble Summer Internship-programmet avsluttet med en tur til London der de fikk treffe ledere i UK, sier, Aasen. .

BDO har også studenter inne i deltidsstillinger, og planen er å øke antallet fra 20 til 40 neste sommer.

– Vi kjører også et mentorprogram for studenter som er på tredje året i studieløpet. Det er for at de skal få mulighet til å teste ut skoleteorien og å få en smakebit på hva vi har å tilby.

Mentorprogrammet, som kalles “Kickstart”, kombinerer caseløsning, workshops, individuelle 1-til-1-mentormøter, teambuilding-aktiviteter og sosiale samlinger.

Reportasjer
Næringsliv