<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Action i regnskap

De små og mellomstore regnskapsbyråene dominerer fortsatt regnskapsbransjen. Nå dukker det imidlertid opp flere store og vekstkåte aktører som har skyhøye vekstambisjoner.

Går all inn: BDO og selskapets adm. direktør Martin Aasen har ingen planer om å trappe ned på regnskapssatsingen. Foto: BDO
Næringsliv

Regnskapsbransjen omsatte ifølge Regnskap Norge for rundt 20 milliarder kroner i 2022. Målt i markedspris er dette en økning på 6,1 prosent fra 2021, og omsetningen i bransjen har nesten doblet seg i løpet av en tiårsperiode.

I revisjon har de store selskapene tatt en stadig større markedsandel de seneste årene. Det har ikke vært tilfelle i regnskap. Regnskapsbransjen er fortsatt fragmentert og består i hovedsak av mange små aktører. De ti største aktørene i bransjen hadde i fjor en markedsandel på rett i underkant av 35 prosent og det er omtrent på dette nivået denne markedsandelen har ligget de seneste årene.

Dette betyr imidlertid ikke at det ikke er action i regnskap. Tunge regnskapsaktører som Azets, ECIT og Sparebank 1 Regnskapshuset SMN har alle brukt oppkjøpsvåpnet flittig de seneste årene, og nå har de fått selskap av «nykommeren» Aider. Aider, som ikke har mer enn fire år på baken, kjøpte hele 10 regnskapsbyråer i løpet av fjoråret og omsetter nå for rundt 700 millioner kroner.

Action har det også vært på regnskapssiden i flere av de store revisjonsselskapene de siste par årene. PwC og KPMG har begge solgt seg helt ut av regnskap, mens BDO har gått den motsatte veien og ser på regnskapstjenester som en av sine viktigste vekstmotorer.

Og det er nettopp revisjonsselskapene som er «forbildet» til flere av de tyngste aktørene i det norske regnskapsmarkedet i dag. Aider-sjef Andreas Vik legger ikke skjul på at målet hans er å bygge opp et kompetansehus på linje med de store revisjonsselskapene, mens Peter Lauring i Ecit mener at det nå er på høy tid at regnskapsselskapene slår seg sammen slik som revisjonsindustrien har gjort. Hvis ikke det skjer, mener han at det er de store teknologiselskapene som fortsatt vil være vinnerne i regnskapsmarkedet.

Resultatmarginen til et regnskapsbyrå har de seneste årene ligget på rundt syv prosent og betydelig lavere enn både i revisjonsbransjen  og hos systemleverandørene. Mange i regnskapsbransjen mener at det er helt hårreisende at flere av systemleverandørene til regnskapsbransjen i dag tar seg alt for godt betalt for dataløsninger som i mange tilfeller er dusinvare. En av disse er adm. direktør Rune Aale Hansen i Regnskap Norge. Han mener at det er uhørt og høyst urimelig at prisen på regnskapssystemer i gjennomsnitt økte med nærmere 16 prosent i 2022. Aale Hansen reagerer også på at prismodellene de forskjellige leverandørene opererer med er veldig komplekse og at prisinformasjonen som publiseres på systemleverandørenes hjemmesider ofte er svært mangelfull.

Bjørn Henning Grandal

Utgaveansvarlig Kapital Regnskap og rådgivning