<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

ChatGPT på full fart inn i norske selskaper

En fersk undersøkelse fra Amesto AccountHouse og Infact viser at mer enn 25 prosent av oss bruker ChatGPT og at 50 prosent av disse bruker det i jobbrelasjon.

Ingen vei tilbake: – Spørsmålet er ikke lenger om Chat PT kommer til å endre selskapet ditt, men hvordan du som leder kan utnytte det, sier Siri Nilssen.  Foto: Anton Soggiu
Næringsliv

Med den adopsjonstakten vi har sett i det siste, er ikke adm. direktør Siri Nilssen i Amesto AccountHouse i tvil om at ChatGPT er på full fart inn i norsk næringsliv.

– Spørsmålet er ikke lenger om Chat PT kommer til å endre selskapet ditt, men hvordan du som leder kan utnytte det. Vi har jobbet med kunstig intelligens lenge og har allerede tatt det i bruk som en del av vår forretningsmodell, men Chat GPT er en reell “game-changer” som har skrudd opp utviklingstakten i alle ledd, sier hun.

ChatGPT bringer med seg enorme muligheter, men også utfordringer. Ifølge undersøkelsen mener hele 70 prosent at det er sikkerhetsutfordringer med ChatGPT, mens 32 prosent frykter at ChatGPT vil ha negativ innvirkning på deres jobb.

– Som leder må du se dette som en mulighet og stimulere de som jobber for deg til å se hvordan nye verktøy kan gjøre arbeidet de gjør enklere, raskere og bedre. Samtidig må du legge til rette for at bruken av ChatGPT kan gjøres på en sikker måte, så man ikke deler sensitiv informasjon, uten egentlig å være klar over det. Det er dessverre mange eksempler på dette allerede.

Egen utviklings-hub

I Amesto har de opprettet en egen utviklings-hub, Amesto X, på tvers av alle selskapene i konsernet. Ambisjonen er å inspirere og lære av hverandre, bygge nye tjenester og produkter og teste ChatGPT på en sikker plattform i et sikkert miljø.

– Nå ser vi virkelig verdien i å ha flere tech-miljøer samlet under samme tak. Hos oss har vi eksperter på både kunstig intelligens, maskinlæring og IT-sikkerhet, i tillegg til våre egne produkter og tjenester, sier Nilssen.

ChatGPT har allerede demonstrert at det som før var unike egenskaper, lett kan løses av teknologi. Spørsmålet er ifølge Amesto AccountHouse-sjefen hvor store ringvirkninger det får i samfunnet. Undersøkelsen Amesto har gjennomført, viser at over halvparten av de spurte mener ChatGPT vil endre hvilke egenskaper som kreves på jobbmarkedet. Over 58 prosent mener ChatGPT også kommer til å endre hele utdannelsessystemet.

– Jeg tror definitivt ChatGPT vil endre hvilke egenskaper næringslivet vil verdsette. Vi kommer til å se dette i absolutt alle fagdisipliner, og det kommer til å få konsekvenser for måten vi legger opp utdannelsen på i dag.

Akkurat hvordan dette vil slå ut, og hvilke egenskaper som blir det nye gullet, mener hun det er litt for tidlig å slå fast.

– Nå er vi mer opptatt av å komme i gang raskt, og sørge for at våre medarbeidere har verktøyene og kunnskapen de trenger for å utnytte ChatGPT på en effektiv måte i sin hverdag.

Må være våkne

ChatGPT har satt fart på diskusjonen om regulering av kunstig intelligens, og dette var også tema da G7-landene var samlet i mai. Flere peker på at utviklingsfarten i denne teknologien gjør det vanskelig å henge med for lovgiverne, og også i Norge har det kommet opp forslag om et eget tilsyn:

– Myndighetene må være våkne og overvåke utviklingen nøye. Samtidig vil for strenge restriksjoner hemme innovasjon, så dette er helt klart en balansegang. Det som blir viktig nå er å drive opplysningsarbeid, å gi klare og tydelige råd og gi god opplæring, sier Siri Nilssen.