Slik lød nylig en spøkefull melding på sosiale medier fra Heidi Berg, tidligere Telenor-medarbeider og kommunikasjonssjef i Norfund. I 2018 flyttet hun til Shanghai og driver nå sitt eget konsulentfirma, Shanghai-Heidi, i Kinas største by. Der jobber hun for å øke forståelsen av hva som skjer i det digitale Kina blant nordiske selskaper og organisasjoner.
Da forespørselen om å bidra med sin norske stemme kom fra elbilprodusenten Nio, slo hun til, mest av nysgjerrighet.
– Jeg sa ja første gang fordi jeg synes det var spennende å se hvordan dette fungerer, forteller Berg til Kapital. Hun har lest inn tekst til bruk for en type smart speaker, “skru på alarmen” og “skru på lyset”, men også mye tekst knyttet til å kjøre bil, som “finn raskeste vei til Oslo”. Berg har også hjulpet Nio, også omtalt som Kinas svar på Tesla, med å forstå hva som kan være interessante bruksområder for voice assistant i en bil i Norge, og hvordan dette skiller seg fra Kina.
– En av mine tilbakemeldinger er at de ikke bør ha samme type tegnefilm-stemme som i Kina: Her liker voksne ting som er “søte” og barnslige. Det er for eksempel ikke uvanlig at voksne har på seg Mikke Mus-genser, og luksusmerker samarbeider med Disney om å lage kostbare klær for kinesere av typen som bare barn ville ha brukt hjemme, forteller hun og legger til:
– I tillegg er det også stor forskjell i bruksområder for biler her og i Norge, og vi snakket for eksempel mye om det å kjøre bil til hytta og hva som kan være relevant i en slik sammenheng.
Utfordrer Audi: Nios SUV ES6 kan trolig best sammenlignes med Audi e-tron, som er bestselgeren av elbiler i Norge i år. Foto: Bloomberg
Kineserne kommer
Nio har klare planer om å satse på vårt elbilparadis i nord, og fabrikken har sogar ansatt en kineser som har bodd lenge i Norge. Oppstartsselskapet, som ble etablert i 2014, er blant tre produsenter av premium-elbiler som begynner å skille seg ut som mest aktuelle for det europeiske og amerikanske markedet, sammen med Xpeng og BYD, der sistnevnte har investoren Warren Buffett tungt inne på eiersiden.
Ifølge Elbil.no tyder det meste på at Nio får innpass i det norske markedet i løpet av 2021. Og den første modellen blir etter alt å dømme blir SUVen ES6, som trolig best kan sammenlignes med Audi e-tron 50 / 55 quattro – ikke minst fordi den har fått en coupéaktig avlegger, kalt ES6, som minner om Audis Sportback-utgave av e-tron.
– Det er på det rene at kinesiske produsenter går inn i Norge for fullt neste år, og jeg tipper det vil komme seks–syv nye kinesiske elbiler inn på markedet i løpet av året. Norge er et av de landene som disse produsentene har prioritert tidlig, sier Christina Bu, leder for den norske Elbilforeningen.