<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Audi krever importforbud for Stenshagen

Audi ville stanse importen av felger til Egil Stenshagen og hans selskap Starco Norge. Nå får den tyske bilgiganten omkamp i retten.

Omkamp i retten: Egil Stenshagen er fortsatt eier av flere selskaper knyttet til bilbransjen, og nå saksøkes han av bilgiganten Audi for import av felger.  Foto: Andreas Scheel
Inside

Starco Norge er en av landets største distributører av dekk og felger, og selskapet er også en del av den tidligere rallykongens omfattende investeringsportefølje. Egil Stenshagen har bygget opp en milliardformue på børsen, men han er fortsatt tro mot sitt gamle miljø på fire hjul.

I bilbransjen er det et utbredt fenomen at kundene ofte foretrekker andre deler enn originalen når noe skal fikses eller repareres. Dette skyldes som regel en relativt betydelig prisdifferanse. Dekk – og felger – er selvfølgelig ikke noe unntak, og her kjemper alle parter for å forsvare sine rettigheter.

I dette tilfellet forsøkte Audi i fjor høst å stanse Starcos salg av en av felgene GMP Angel, som selskapet importerer fra Italia.

Forføyningen ble opphevet

– De mener den er for lik en felg som Audi har registrert enerett til og som deres forhandlere selger, sier Paul Oord, daglig leder og partner i Starco Norge. – Men den italienske produsenten som vi kjøper fra, har også registrert enerett til sitt design i 91 land, herunder hele EU og Norge.

Audi har nå reist sak for tingretten hvor de vil ha omkamp.
Egil Stenshagen

I fjor fikk Audi i kraft av en generell midlertidig forføyning mot såkalte piratkopier stanset importen av felgen til Starco Norge. – Men vi bestred dette, og namsretten opphevet importforbudet for vår felg fordi den ikke var noen ulovlig kopi. Den var en felg med et eget beskyttet design. Retten mente ellers at vi ikke hadde brutt markedsføringsloven, sier Oord.

Anken ble avvist

Audi anket så saken til lagmannsretten, som avviste anken. – Audi ble også dømt til å betale våre omkostninger for begge instanser, sier Egil Stenshagen.

Men den tyske produsenten, som er eid av Volkswagen og holder til i Ingolstadt, vil ikke gi seg. – Audi har nå reist sak for tingretten hvor de vil ha omkamp. De krever stans i importen og erstatning. Det bestrider vi at det er grunnlag for.

– Stort sett ingen av bilprodusentene lager egne felger. Ofte kjøper Starco Norge felger av de samme felgprodusentene som også leverer til bilfabrikkene for originalmontering. “Våre” felger har samme kvalitetskrav og baserer seg på eget design, slår Stenshagen fast.

I 2020 omsatte Starco Norge for 575 millioner kroner. Kundene, som er bil- og dekkforhandlere, kjøpte 450.000 dekk og om lag 120.000 felger.