<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Legen har flyttet inn i butikken

Det begynte med at postkontoret flyttet inn i nærbutikken. Nå har legekontoret gjort det samme. Hjemmelegene har åpnet den første “klinikk i butikk” med en rekke pengesterke investorer på laget.

Medtail på norsk: På Vollebekk i Oslo har Hjemmelegene åpnet sin første "Klinikk i butikk”.  Foto: Øyvind Nordhagen
Inside

Medtail har for lengst blitt et kjent begrep i både USA og Storbritannia, til og med i vårt naboland Sverige. Poenget er å kunne avlaste helsevesenet og fastlegetjenesten ved å tilby enkle tjenester som kan utføres raskt i hjørnet av en butikk. For tre ukers tid siden åpnet den aller første norske klinikken i en Meny-butikk på Vollebekk i Oslo, og det var langt fra noen overraskelse at det skjedde i en butikk under paraplyen til NorgesGruppen.

Hjemmelegene har vært igjennom tre runder med emisjoner, og i den tredje nå i sommer gikk NorgesGruppen inn som investor etter at Schibsted og Kistefos var først ute med å åpne pengesekken. Til sammen har selskapet hentet inn cirka 100 millioner kroner fra investorene. I den første emisjonen ble Hjemmelegene priset til cirka 90 millioner kroner; verdsettelsen i de to neste er ukjent.

Selskapet har hatt en kraftig vekst siden starten i 2017, og i 2021 ble omsetningen mer enn doblet til 40 millioner kroner. Men de første årene har også gitt blodrøde resultater og et samlet underskudd på 30 millioner kroner.

Til corona-tester

– Målet er å tilby helsetjenester til hundre personer om dagen på Vollebekk, sier gründer og daglig leder Nicolai Skarsgård i Hjemmelegene. 

– Medtail er veldig stort i flere andre land, men dette er land der organiseringen av helsevesenet er helt annerledes enn i Norge. Derfor blir det svært spennende å se hvordan norske brukere og pasienter responderer på dette tilbudet.

Som navnet mer enn antyder, var den opprinnelige ideen i 2017 at Hjemmelegene skulle sørge for at det ikke lenger var nødvendig å komme seg til legekontoret for å få utført helsetjenester. 

– Vi fikk utviklet en digital plattform som gjorde legetjenestene hjemme veldig enkle og effektive, fortsetter Skarsgård.

Utvider tilbudet: Styreleder Raman Bhatnagar (til venstre) og daglig leder Nicolai Skarsgård i Hjemmelegene har så langt hentet inn 100 millioner kroner i tre emisjoner. Foto: Håkon Sæbø

– Men plattformen har aldri vært begrenset til hjemmetjenester. Da coronaen kom, ble den for eksempel brukt til å teste passasjerer på cruiseskip, og Hjemmelegene sto på et tidspunkt for ti prosent av alle coronatester som ble gjort i Oslo kommune. Plattformen er også i bruk på sykehjem og er satt inn i bedriftshelsetjenester.

To behandlingsrom

Fastlegeordningen diskuteres også heftig, og den ble styrket kraftig med 690 millioner kroner i det ferske statsbudsjettet.

Du vil ikke brette opp skjorta for å ta en vaksine foran alle kundene i butikken.
Nicolai Skarsgård, Hjemmelegene

– Men løsningen ligger jo der, rett foran politikerne. Man går ikke til en “klinikk i butikk” med alvorlige sykdommer, men ved å dekke de enkle tjenestene kan medtail være med på å avlaste primærhelsetjenesten, sier Skarsgård.

Da postkontoret flyttet inn ved siden av kassene i butikken, kom det ikke opp noen skillevegger. På Vollebekk er imidlertid pasientene godt beskyttet. I den første klinikken er det venteværelse og to store behandlingsrom.

– Ja, selvfølgelig. Du vil ikke brette opp skjorta for å ta en vaksine foran alle kundene i butikken. Det er også strenge hygieniske krav som må ivaretas, forsikrer Skarsgård.

Han vil ikke si noe om hvor eller når den neste klinikken skal åpnes, men sannsynligvis vil også dette skje i Oslo-regionen – og det vil helt sikkert skje i en NorgesGruppen-butikk.