<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Svenske Icebug profitterer på glattisen

Ikke mange levnet mor og sønn særlig store sjanser da de startet bedrift sammen for 22 år siden. I dag har svenske Icebug solgt over to millioner skopar med ispigger, og i Norge beskrives etterspørselen som “helt vill”.

Etterspørsel til himmels: Gründer og administrerende direktør i Icebug, David Ekelund, selger 40 skomodeller med pigger. Foto: Icebug
Inside

Vekslende vintervær fører til holke og gjør det stadig vanskeligere for nordboere å holde seg på bena. I Oslo har folk publisert videoer hvor man går på skøyter i gatene, mens strøsand og grus i perioder har vært helt utsolgt. Kanskje ikke så rart at omsetningen øker for Göteborg-bedriften som har blitt ledende i verden på sko med grepsteknologi, i form av dynamiske stålpigger under gummisålene.

– Bor man på et sted hvor det er mye vått vær, så har de fleste skotøy som tåler vann. Og bor man på et sted hvor det ofte blir glatt, så har man behov for fottøy som har godt feste.

Slik oppsummerer gründeren David Ekelund bakgrunnen for at salgskurvene går rett til værs. I fjor solgte Icebug rundt 400.000 par sko, selskapet omsatte for 320–330 millioner svenske kroner og vil som vanlig sitte igjen med om lag 10 prosent av omsetningen på bunnlinjen.

Norsk vekst

Det norske markedet doblet seg i 2022, står for 20 prosent av salget og vil ventelig vokse enda mye mer.

– Selv om Norge har langt færre innbyggere enn Sverige, innebærer nordmenns aktive livsstil at vi ser like stort markedspotensial i Norge som i vårt hjemmemarked, sier Ekelund. 

Gjennom årene har bedriften annonsert sine produkter i sosiale medier, men vel så viktig for suksessen har nok vært gode brukeropplevelser og word of mouth.

Selv om Norge har langt færre innbyggere enn Sverige, innebærer nordmenns aktive livsstil at vi ser like stort markedspotensial i Norge som for vårt hjemmemarked.
David Ekelund, gründer Icebug
Spikerfeste på glatta: Icebug forklarer noe av suksessen med gode brukeropplevelser. Kjøpere anbefaler sine venner å kjøpe deres fottøy, som lar dem bevege seg på glatt føre. Foto: Icebug

– Vår wow-faktor gjør at kundene våre elsker Icebug, og de anbefaler gjerne våre produkter til sine venner. Med dette som fundament har vi derfor, steg for steg, kunnet gjøre sko med grep til en helt egen produktkategori, sier Ekelund, som med tiden har fått konkurranse på piggsko til vinterbruk av giganter som Asics, Salomon, Hoka, Merrell og New Balance. 

Det var en tilfeldighet som innledet gründerreisen Ekelund startet med sin mor i 2001. Den gang var han en arbeidssøkende journalist som fant det vanskelig å få jobb. I stedet ble han med på laget da moren, Eliza Törnkvist, en erfaren designer innenfor klær og sko, fikk tilbud om å starte et selskap med sine samarbeidspartnere – skoprodusenter i Asia som ville ha hjelp til å treffe det nordiske markedet. Derfra vokste det frem et ønske om å skape noe eget. Og da Ekelund leste i magasinet Runner’s World om en canadisk triathlonutøver som hadde utviklet en løpesko med ny grepteknologi, kom tanken om å etablere bedriften som i dag er blitt til Icebug. Skomerket har for tiden 40 ulike modeller innenfor segmentene tur, trening, arbeid og hverdag. 

Sier nei til beilere

Suksessen har fått flere interessenter til å banke på døren ved kontoret i Jonsered, som for øvrig ligger på en gammel industritomt utenfor Göteborg, kjent for produksjon av motorsager, med ønske om å kjøpe hele eller deler av bedriften. Selskapet har lenge vært heleid av Ekelund og businesspartneren Tom Nilsson. De to kjøpte eierandelen til Ekelunds mor da hun gikk av med pensjon for 7–8 år siden.

– Vi får mange invitasjoner fra folk som ønsker å kjøpe oss, men vi tar ikke den typen samtaler i det hele tatt. Vi har bestemt oss for å lede veksten i dette selskapet selv, og se hvor bra dette kan bli, sier Ekelund.

Vi får mange invitasjoner fra folk som ønsker å kjøpe oss, men vi tar ikke den typen samtaler i det hele tatt.
David Ekelund, gründer Icebug

– Hva estimerer du at Icebug er verdt i dag?

– Ha ha,  vi legger ikke så mye energi i å følge med på transaksjonsmarkedet. Men prisspennet kan man vel gjette seg til. Multippel på fem ganger resultatet vil vel være ganske lett å få, selv i dette markedet, og en ivrig kjøper hadde nok kunnet tenke seg å betale 10 ganger resultat og mer, sier Ekelund, som dermed anslagsvis priser selskapet til et sted mellom 160 og 320 millioner svenske kroner.

Men duoens mål med selskapet er angivelig ikke å bli så rike som mulig, eller at selskapet skal selge så mye som mulig. I stedet hevder Ekelund/Nilsson at de vil bruke selskapet til å maksimere inntektene på å drive bærekraftig transformasjon. Og denne strategien mener de ville blitt vanskeligere å gjennomføre med flere eiere.

Duo i piggsko: David Ekelund og Tom Nilsson hevder de vil mer med Icebug enn å tjene penger. Foto: Icebug

Velger båtfrakt

Selskapet ble i 2019 utnevnt til “verdens første klimapositive produsent av outdoorsko” og bruker klimavennlig båtransport, fremfor flyfrakt, fra produksjonslandet Vietnam til markedene i Europa, Nord-Amerika og Japan. Dessuten gir de en prosent av omsetningen til prosjekter som tar vare på planeten.

– Er dere idealister?

– Jeg hadde ingen tanke om å bli miljøaktivist, men når man ser på verden i dag, må man forsøke å tenke på hva som er det rette å gjøre, også når man tar valg på jobben. Så slik sett er jeg kanskje idealist. Jeg mener at det finnes ting som må forandres i systemet, for at vi skal ha gode liv på lang sikt.

– Bedriver dere også “grønnvasking”?

– Selv om vi virkelig bestreber oss på å unngå green washing, så er jeg sikker på at vi har blind spots der vi tenderer til å blåse opp positive ting vi gjør, slik at de virker viktigere enn de er. Det er lett å havne der, vedgår gründeren.

Selv om vi virkelig bestreber oss på å unngå green washing, så er jeg sikker på at vi har ‘blind spots’ der vi tenderer til å blåse opp positive ting vi gjør slik at de virker viktigere enn de er.
David Ekelund, gründer Icebug

– De aller fleste har jo mange gamle sko i skapet allerede. Det aller mest miljøvennlige er vel å sette pigger på noen gamle sko, fremfor å kjøpe nye hos dere?

– Jo, om man får en løsning som er tilstrekkelig funksjonell, så kan man absolutt kjøre på med det. Vi sender ut nye pigger, slik at man kan erstatte om man begynner å miste pigger i Icebug-skoene. Men du har helt rett, om man ikke behøver å kjøpe ting, så er det bedre å la være. Det vil aldri bli bærekraftig å kjøpe ting som man ikke trenger.