– Vi får mange invitasjoner fra folk som ønsker å kjøpe oss, men vi tar ikke den typen samtaler i det hele tatt. Vi har bestemt oss for å lede veksten i dette selskapet selv, og se hvor bra dette kan bli, sier Ekelund.
Vi får mange invitasjoner fra folk som ønsker å kjøpe oss, men vi tar ikke den typen samtaler i det hele tatt. David Ekelund, gründer Icebug
– Hva estimerer du at Icebug er verdt i dag?
– Ha ha, vi legger ikke så mye energi i å følge med på transaksjonsmarkedet. Men prisspennet kan man vel gjette seg til. Multippel på fem ganger resultatet vil vel være ganske lett å få, selv i dette markedet, og en ivrig kjøper hadde nok kunnet tenke seg å betale 10 ganger resultat og mer, sier Ekelund, som dermed anslagsvis priser selskapet til et sted mellom 160 og 320 millioner svenske kroner.
Men duoens mål med selskapet er angivelig ikke å bli så rike som mulig, eller at selskapet skal selge så mye som mulig. I stedet hevder Ekelund/Nilsson at de vil bruke selskapet til å maksimere inntektene på å drive bærekraftig transformasjon. Og denne strategien mener de ville blitt vanskeligere å gjennomføre med flere eiere.
Duo i piggsko: David Ekelund og Tom Nilsson hevder de vil mer med Icebug enn å tjene penger. Foto: Icebug
Velger båtfrakt
Selskapet ble i 2019 utnevnt til “verdens første klimapositive produsent av outdoorsko” og bruker klimavennlig båtransport, fremfor flyfrakt, fra produksjonslandet Vietnam til markedene i Europa, Nord-Amerika og Japan. Dessuten gir de en prosent av omsetningen til prosjekter som tar vare på planeten.
– Er dere idealister?
– Jeg hadde ingen tanke om å bli miljøaktivist, men når man ser på verden i dag, må man forsøke å tenke på hva som er det rette å gjøre, også når man tar valg på jobben. Så slik sett er jeg kanskje idealist. Jeg mener at det finnes ting som må forandres i systemet, for at vi skal ha gode liv på lang sikt.
– Bedriver dere også “grønnvasking”?
– Selv om vi virkelig bestreber oss på å unngå green washing, så er jeg sikker på at vi har blind spots der vi tenderer til å blåse opp positive ting vi gjør, slik at de virker viktigere enn de er. Det er lett å havne der, vedgår gründeren.
Selv om vi virkelig bestreber oss på å unngå green washing, så er jeg sikker på at vi har ‘blind spots’ der vi tenderer til å blåse opp positive ting vi gjør slik at de virker viktigere enn de er. David Ekelund, gründer Icebug
– De aller fleste har jo mange gamle sko i skapet allerede. Det aller mest miljøvennlige er vel å sette pigger på noen gamle sko, fremfor å kjøpe nye hos dere?
– Jo, om man får en løsning som er tilstrekkelig funksjonell, så kan man absolutt kjøre på med det. Vi sender ut nye pigger, slik at man kan erstatte om man begynner å miste pigger i Icebug-skoene. Men du har helt rett, om man ikke behøver å kjøpe ting, så er det bedre å la være. Det vil aldri bli bærekraftig å kjøpe ting som man ikke trenger.