<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Her hoper bilene seg opp

Mens stadig flere bilforhandlere kjører salgskampanjer, hoper lagrene seg opp. For bilbransjen tyder mye på at de gode tidene kan være over for denne gang.

Tilnærmet full: Drammen havn er Norges største havn for bilimport. I juni 2023 står det 12.000 biler der, og den er tilnærmet full. Foto: Arash Nejad
Inside

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er fortsatt høye, men for mange modeller har det vært lang ventetid, og mange av bilene som registreres nå, ble bestilt for lenge siden. Dermed gir ikke statistikken et riktig bilde av markedsutviklingen; markedet ser nemlig ut til å ha bremset kraftig opp.

– Nærmest alt av ledig plass er fylt opp

Rundt 70 prosent av bilene som importeres til Norge kommer først til Drammen Havn. Assisterende havnedirektør Ivar Vannebo forteller at det har vært gode tider i bilbransjen, men han merker endringer nå.

– Gjennom 2022 og frem til februar/mars var det veldig høyt trykk i bilbransjen. Før det slet mange bilprodusenter med dårlig tilgang til mikrobrikker, men dette løste seg jo etter hvert. I tillegg var det tydelig at mange bilprodusenter prioriterte Norge, og dermed var tilgangen på biler god, innleder Vannebo.

Merker endringene: Assisterende havnedirektør i Drammen havn Ivar A. Vannebo merker godt oppbremsingen i bilbransjen. Resultatet er blant annet at bilene hoper seg opp i Drammen havn. Foto: Thomas Bjørnflaten

– I tillegg gjorde gode økonomiske tider og lav rente sitt til at etterspørselen også var bra, og dermed mottok vi hele 122.000 biler i fjor. Året startet forholdsvis rolig, men vi opplevde et voldsomt trykk i siste kvartal, delvis grunnet justeringer i avgiftene.

Endel importører har nok også vært i overkant optimistiske med tanke på fremtidig salg, og noen kunder har gått fra kontraktene grunnet forsinkelser.
Assisterende havnedirektør Ivar Vannebo

– Hva er status nå?

– Så langt i år har vi mottatt 53.000 biler, men vi merket store endringer i februar/mars. Renten er på vei opp, og det er tydelig at den økonomiske usikkerheten har økt. Nybilsalget har bremset ganske kraftig i Norge, og forhandlerne må jobbe hardere for å selge biler. Endel importører har nok også vært i overkant optimistiske med tanke på fremtidig salg, og noen kunder har gått fra kontraktene grunnet forsinkelser.

Kombinasjonen av høy import og fallende etterspørsel har ført til lageroppbygging, noe Vannebo bekrefter.

– I dag har vi rundt 12.000 biler på lager i Lierstranda og i Drammen. Stort sett alt vi har av ledig plass er fylt opp, avslutter Vannebo.

Kampanjer

Møller Bil er en av flere bilforhandlere som har kjørt kampanjer med store rabatter. Ikke minst fikk den nylige kampanjen der man kunne kjøpe Skoda Enyaq med opptil 150.000 kroner i rabatt stor oppmerksomhet. En såpass høy rabatt er fint for kundene, men det er trolig uheldig for marginene til Møller Bil. 

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Øyvind Rognlien Skovli hos bilimportør Harald A. Møller AS vedgår at det er mer krevende tider, men han vil samtidig kalle det bilbransjen nå opplever som en normalisering.

Normalisering: Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller AS, vedgår at det er mer krevende tider, men vil samtidig omtale endringene som en normalisering. Foto: Håkon Sæbø

– I et lengre perspektiv er det vi ser en normalisering. Vi har gått fra en periode hvor krigen i Ukraina og mangel på mikrobrikker skapte betydelige utfordringer, og over til dagens situasjon hvor vi har vesentlig kortere leveringstider. Det er i både vår og kundenes favør, innleder Skovli.

– Større økonomisk usikkerhet

– Kan du si noe om bakgrunnen for kampanjene deres? Er de et resultat av at dere har bestilt for mange biler uten kjøpere, eller er det konkurransesituasjonen som har endret seg?

– Jeg kan ikke uttale meg på vegne av forhandlernes kampanjer, men i vår virksomhet har vi alltid fokusert på god virksomhetsstyring, og vi har vært klar over at vi kunne få en oppbremsing i markedet. Kampanjer motiveres av konkurransesituasjonen, og i tillegg merker vi selvfølgelig til en viss grad stigende renter og at det i dag er mer økonomisk usikkerhet.

I januar kuttet Tesla prisen på innstegsmodellen til Tesla Model Y med hele 120.000 kroner. Mai-tallene fra OFV forteller at det så langt i år er registrert 12.325 Tesla Model Y. Bilmodellen hadde altså et stort forsprang på Volkswagen ID.4, som lå på annenplass med 2.712 registreringer. Skovli forteller at priskuttet til Tesla gir utslag på konkurransesituasjonen.

– Priskuttet til Tesla er en av mange faktorer som påvirker konkurransesituasjonen. Konkurransen er hard, men det er vi vant til, og motivert til å møte, avslutter Skovli.