Camilla Hagen Sørli kommenterer familiens bidrag til Solo Oslo slik:
– Det er de unge kunstnerne som skal lage morgendagens samleobjekter, det er de som gleder, engasjerer og provoserer. Gjennom Munchmuseets unike utstillingsserie vil sjansene for både nasjonalt og internasjonalt gjennomslag bli vesentlig styrket, og Canica er stolte over å kunne bidra til denne viktige satsningen, sier hun til Kapital.
Det er de unge kunstnerne som skal lage morgendagens samleobjekter, det er de som gleder, engasjerer og provoserer. Camilla Hagen Sørli
Stein Erik Hagen er nummer ni på Kapitals liste over Norges 400 rikeste, med en estimert formue på 33 milliarder kroner. Den kunstinteresserte milliardæren og hans familie bidrar allerede med støtte til å kjøpe og låne ut nordiske bilder til Stenersen-samlingen, sammen med blant andre oljefondssjef Nicolai Tangen. Senest til åpningsutstillingen lånte de ut kunst, men lappene med navnene deres ble fjernet ganske raskt. Stenersen-samlingen er innlemmet i Munchmuseet.
Verket: Kunstneren Sandra Mujinga har laget et gigantisk verk bestående av flere “monstre” og bokser som viser lyd og bilde. Foto: Munchmuseet
– Veldig god eksponering
Først ut i den nye serien på Munchmuseet er altså Sandra Mujinga og formidler Zeenat Amiri, som er født i 1988. Duoen undersøker begge spørsmål knyttet tilhørighet og fremmedfølelse i arbeidet sitt. Mujinga får dekket arbeids- og produksjonskostnader, samt 150.000 kroner kontant i tillegg.
– Det er jo en veldig god eksponering for en kunstner å stille ut hos oss, sier Henrichsen.
Mujinga har laget et gigantisk verk bestående av flere “monstre” og bokser på opptil tre meter som spiller av lyd og bilde. Det vises i museets tiende etasje.
“Publikums skygger blander seg med figurens, som er inspirert av tegneseriehelter, science fiction og det kunstneren selv kaller ‘spekulative dyphavsskapninger’. Figuren kan beskrives som ‘post-human’; den er hverken dyr eller menneske, ekte eller oppfunnet, men veksler mellom disse tilstandene. Installasjonen er badet i Mujingas karakteristiske grønne lys og har et subtilt lydspor av synth og strengeinstrumenter som skaper en fremmedgjørende, nesten utenomjordisk stemning i utstillingssalene”, heter det i omtalen av verket.
Frir til Kapitals lesere
Museumsdirektør Henrichsen forteller at de ikke har kjøpt verket, men har førsterett på det.
– Det er bra Kapital spør, kanskje noen som leser dette er interesserte i å kjøpe Mujinga-verket og langtidsdeponere det. I forbindelse med serien Melgaard+Munch fikk vi hjelp av en ekstern part til å finansiere kjøpet av et Melgaard-verk, sier han.
– Det var vel kunstsamler og investor Christian Bjelland?
– Ja, det stemmer. Men i forbindelse med Marlene Dumas fikk vi det ikke til, sier han.
Den neste kunstneren ut i programmet er Piya Wanthiang, som Kapital omtalte i forrige utgave , og hvis verk er kjøpt av både redertoppen Elisabeth Grieg og investor Christen Sveaas.