– Jeg vil egentlig si at det gikk over all forventning. Vi hadde et minstemål på fire millioner kroner, og det fikk vi inn den første timen etter at vi gikk live på Folkeinvest. Vi nådde deretter 5,8 millioner, som var det høyeste taket vi hadde satt for denne emisjonen, så jeg vil si det var vellykket og vel så det, sier daglig leder Jørgen Berntson Aase i Bookd til Kapital.
Han driver selskapet sammen med Thomas Gullestad, kjent blant annet som DJ i rapgruppen Klovner i kamp, programleder og skuespiller. Sistnevnte høstet for noen år siden suksess med bedriftsmusikktjenesten Liveqube, som ble solgt til Sverige for et tosifret millionbeløp, og kan nå ha skapt en ny hit.
Denne gangen er det snakk om en mobil bookingplattform som skal gjøre det enkelt for kunder å kjøpe underholdning til sine arrangementer. Dette er åpenbart noe flere har tro på – da Bookd nylig skulle hente penger gjennom folkefinansieringsplattformen Folkeinvest, fikk det raskt solgt drøyt 1,74 millioner aksjer, hver med en pris på 3,33 kroner. Dette priset plattformen til i overkant av 21 millioner kroner.
Tv-profil på aksjonærlisten
– Jeg tenker at det er et behov for forbedring av denne typen tjenester, altså det å booke. Det er en åpenbar berettigelse for en slik tjeneste eller funksjon, og jeg føler meg ganske sikker på at det vil komme en løsning hvor man tar i bruk digitale virkemidler og verktøy, sier TV-personlighet og investor Thomas Giertsen.
Investeringsselskapet han driver sammen med sin fetter, teknologigründer og Kahoot!-sjef Eilert Hanoa, er blant dem som tegnet seg i emisjonen. Lonistar Holding kjøpte 90.090 aksjer, og gikk dermed inn med rundt 300.000 i forbindelse med kapitalinnhentingen.
Utover at Giertsen gir uttrykk for at han har tro på selskapets forretningsidé og markedspotensial, skryter han av teamet bak selskapet.
– Jeg har et veldig godt inntrykk av Thomas Gullestad og resten av ledelsen i selskapet, så da ble vi med på en liten andel i emisjonen. Når flinke og engasjerte folk legger ned en innsats for å løse oppgaver som åpenbart kan løses bedre, så tenker jeg det er positivt, sier han.
For Giertsen, som tar oppdrag som konferansier og foredragsholder, kan det også bli aktuelt å bli booket på Bookd.
– Dette er først og fremst en finansiell investering for oss. Men jeg håper at selskapet lykkes, for i så fall tror jeg det blir en god god løsning for alle parter – artister, bookingbyråer, eventbyråer og arrangører. Og da vil det selvsagt også være aktuelt for meg å bli booket gjennom denne plattformen, i den grad jeg skal bookes til ting.
Fjær i hatten
Giertsen er ikke det eneste kjente navnet på tegningslisten. Her finner man alt fra Thomas Gullestad selv, til en rekke profiler fra det norske teknolog- og oppstartsmiljøet. Det er en fjær i hatten, mener Jørgen Berntson Aase.
– Det vil jeg absolutt si. Vi har fått inn alt fra Eirik Rime i Tise til Murshid Ali, som er en nestor i gründerbransjen. At sånne navn kommer inn og viser at de har tro på oss, er en indikasjon på at dette er et bra case. Jeg vil tro de først og fremst investerer i teamet vårt, som er veldig sterkt, men også at de ser markedsmulighetene som ligger der, sier han.
Ifølge Aase var det flere investorer som meldte interesse etter at emisjonen var lukket, hvilket tyder på at de kanskje kunne hentet mer om de gikk inn for det. Men for dem som ikke kom med denne gangen, kan komme nye åpninger om ikke så altfor lenge.
– Vi hadde identifisert et behov på rundt fem millioner, men så at vi hadde litt mer å gå på. Det er tilstrekkelig for planene vi har for det neste året, og vi kan gire om litt ekstra når vi har mer slingringsmonn. Så har vi planlagt en ny emisjon ca. i første kvartal 2023, men har nå finansiering for vekstplanene den kommende tolv- til attenmånedersperioden, sier Bookd-toppen.
Satser på markedsføring
– Hvordan skal dere bruke provenyet?
– Pengene skal hovedsakelig brukes til markedsføring. Både ansatte og styret hos oss er ganske overbevist om at de som vil bli vinnere i dette gamet, er de som er gode på markedsføring og har en langsiktig plan for det, så vi tror at det blir vårt viktigste satsningsområde for oss fremover. I tillegg skal vi selvfølgelig gjøre alt fra å skalere teamet og utvikle teknologien videre, til å gjøre klart for neste emisjon.
Tanken er å etablere Bookd for fullt i Norge i det inneværende året.
– Deretter skal vi neste år se på hvor vi skal skalere videre, om det er i nye markeder eller nye vertikaler. Men det er naturlig å tenke skalerbart. Så skal vi ta det i det tempoet som gir mening for oss, sier Aase.