<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Alle stjerner har stått riktig

Den norske møbelprodusenten Slettvoll leverte sterke resultater i fjor, viser nye regnskapstall. Inneværende år ligger an til å ende like solid, men det blir tøffere tider fremover, ifølge Slettvoll-sjefen.

Dansk suksess: I 2019 åpnet Slettvoll en butikk i København som har gått svært bra. – Det danske møbelmarkedet er kanskje det vanskeligste i hele Europa, men vi har blitt veldig godt tatt imot av danskene, sier daglig leder Bjørn-Helge Vik.  Foto: Lasse Wind / Slettvoll
Næringsliv

Under coronapandemien førte hjemmekontor og reiseforbud til særdeles sterk vekst i etterspørselen etter varer til hus og hjem. De siste par årene har derfor vært svært gode for møbelbransjen, med en drøss av omsetnings- og resultatrekorder.

– Alle stjerner har stått riktig for møbelbransjen de siste årene. Under pandemien har kundene i mye større grad vært hjemme, og hus og hjem ble viktigere for oss, sier daglig leder Bjørn-Helge Vik i Slettvoll.

Det familieeide møbelselskapet er intet unntak. De nye regnskapstallene for 2021 viser en omsetning på nærmere 407 millioner kroner, en økning på 25 prosent fra året før. Resultat før skatt ble forbedret med hele 50 prosent og endte på snaut 55 millioner kroner.

– 2021 var et godt år, vi er veldig fornøyd med tallene, sier Vik, som imidlertid skimter mørke skyer i horisonten.

Venter tøffere tider

Det siste året har bydd på særdeles store forandringer i både norsk og global økonomi, med blant annet solide rentehevninger, rekordhøye strøm- og bensinpriser og krig i Europa. Det byr på utfordringer, og møbelbransjen kommer ikke til å gå upåvirket hen, ifølge Slettvoll-sjefen.

– Jeg er en realist, og business svinger. Jeg tror det blir tøffere fremover. Det skyldes makrobildet og konjunkturer i markedet. I tillegg har mange mer fokus på reise og ønsker å bruke pengene litt annerledes enn slik vi har gjort de to siste årene, sier han, og legger til:

– Vi har heldigvis brukt tiden under pandemien godt og jobbet knallhardt for å forberede oss på tiden etter pandemien. Vi har blant annet investert en god del i butikkene, for Slettvoll er high-end. Vi ønsker at kunder som går inn i butikkene våre blir inspirert og møtt med en atmosfære de ønsker å ta med seg hjem.

– Hvordan ser tallene ut i 2022?

– De er bra. Vi holder budsjett og regner med å levere på 2021-nivå, sier Vik.

Utbytter på over 100 mill.

Det er Torill Slettvoll og hennes døtre som eier selskapet som deler familiens etternavn, og med gode resultater gjennom årene har det vært en lukrativ investering. I 2021 ble det utbetalt rekordhøye 20 millioner kroner til aksjonærene, og i løpet av de siste ti årene har Torill og døtrene innkassert totalt 108 millioner kroner i utbytte.

Slettvoll-historien strekker seg tilbake til 1951, da den første bedriften ble til på Stranda. Siden den gang har møbelprodusenten, som fortsatt har hovedkontorer i Møre-kommunen, stadig vokst og blitt en suksess i Norge samt utenfor landegrensene.

I dag kan konsernet telle totalt 19 butikker, fordelt på 15 innenlands, tre i Sverige og én i Danmark. Andelen eksport ligger på 30 prosent, informerer Slettvoll-sjefen. I 2019 åpnet Slettvoll dørene til sin filial i København. Til tross for et krevende marked har det gått svært bra, forteller Vik.

– Vi har blitt godt tatt imot i Danmark. Det danske markedet er kanskje det vanskeligste møbelmarkedet i hele Europa, siden dansk design står sterkt. Vi synes derfor det er ekstra gøy at danskene liker Slettvoll-konseptet. Det er en fjær i hatten, sier Vik.