<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Kræsjet Bentley’n to dager på rad

Eiendomskonge Aage Thoresen var nylig involvert i to kollisjoner på under 24 timer. Den ene saken er foreløpig forsikringsmat. I den andre har mangemilliardæren status som mistenkt i en pågående politietterforskning.

En ulykke kommer sjelden alene: Eiendomsmilliardær Aage Thoresen var involvert i to kollisjoner, på henholdsvis E16 og E18, to dager på rad. Foto: Iván Kverme
Næringsliv

Kapital skrev i forrige utgave at milliardær Aage Thoresen er under politietterforskning, mistenkt for å ha kjørt på en motorsyklist på E18 før han stakk fra stedet uten å fylle ut skademeldingsskjema. Nå viser det seg at eiendomskongen var involvert i en annen trafikkulykke før dette – knapt et døgn tidligere. Han skal da ha kollidert med en varebil. Aage Thoresen mener at han ikke har noen som helst skyld i de to ulykkene. Dette bestrides av både motorsyklisten og eieren av varebilen.

– Sammenstøtet med motorsyklisten skjedde bare timer etter at han kolliderte med meg. Man begynner jo å ane et visst mønster, sier Bjørn Øyvind Imenes.

Norges hyggeligste murer: Den premierte håndverkeren Bjørn Øyvind Imenes mener milliardær Aage Thoresens Bentley kræsjet inn i ham to ganger på vei mot Sandvika søndag 11. september. Foto: Hakon Mosvold Larsen/NTB
Sammenstøtet med motorsyklisten skjedde bare timer etter at han kolliderte med meg. Man begynner jo å ane et visst mønster.
Bjørn Øyvind Imenes, daglig leder i Imenes Mur & Flis

Norges hyggeligste

Imenes arbeider til daglig som flislegger. Han er eier og leder i Imenes Mur & Flis, og ble i 2020 kåret til “Norges hyggeligste murer”. Om ettermiddagen søndag den 11. september var han og sønnen på 14 år på vei fra Jevnaker til huset på Sætre. På E16 mot Sollihøgda fikk de to det de selv omtaler som “et ublidt møte med Aage Thoresen”.

– Først dulter han borti meg bak på min venstre side. Så forsøker han å kjøre forbi meg, og da smeller det igjen, forteller håndverkeren.

Ifølge Imenes var trafikken i forkant av kollisjonen slik den pleier å være en søndags ettermiddag på vei mot Sandvika i Bærum; det var relativt tett med kjøretøy på veien. Håndverkeren registrerte en svart SUV seks til syv biler bak som blinket med lysene, tutet og tydelig signaliserte at han skulle frem.

– Og det klarte han jo også. Plutselig lå han rett bak meg, forteller Imenes.

På vei ut av Sollihøgdatunnelen går det fra to til ett felt. Ifølge flisleggeren virket det som om føreren av SUVen ville rekke en siste forbikjøring.

– Jeg blir bare provosert, for det er tett trafikk. Jeg ser absolutt ingen grunn til å vike til side for denne viktigperen som kommer dundrende i Bentley’n sin, sier han.

Imenes flettet i stedet med en bil som kom i høyre felt. Og det var da det skjedde.

– Thoresen kjører inn i meg bakfra. Han har mye større fart enn meg, så jeg blir presset ut mot kjeglene på høyre side. Så treffer han igjen. Det er full kontakt.

Med Thoresen forbi begynte Imenes å blinke med lysene. Og han tutet.

– Da svinger Bentley’n inn i en veilomme, og jeg følger etter.

Forsikringsmat

Skal vi tro Imenes, forløp samtalen mellom de to omtrent slik:

– Han fremsto svært arrogant. “Nå har du et forklaringsproblem,” sa han til meg. Jeg svarte, som sant var, at jeg jo hadde ligget rett foran ham i den venstre filen hele veien og at det var han som prøvde å kjøre forbi meg der det kun var ett felt. Da ristet han på hodet og sa at det var jeg som kjørte inn i hans høyre side. “Dette blir rett og slett bare altfor dumt,” sa jeg da. Da svarte han at dette blir vi nok ikke enige om, så dette får advokatene våre ta seg av. “Advokater?” svarte jeg da. “Jeg kontakter forsikringsselskapet mitt.” Og det gjorde jeg.

Hverken Imenes eller Thoresen hadde skademeldingsskjema i bilen. De to ble derfor enige om å fylle ut papirene i etterkant.

– Det har vi også gjort. Så blir det opp til forsikringsselskapene å fordele skyld, sier han.

Ifølge Imenes er dette hans første kollisjon etter snart 30 år bak rattet.

– Jeg har i ettertid tenkt over om det er noe jeg kunne ha gjort annerledes, men jeg klarer ikke helt å se hva det skulle ha vært. Jeg fulgte trafikkflyten, slik de aller fleste av oss heldigvis alltid gjør.

Forferdet

Som nevnt innledningsvis er ikke dette den eneste ulykken Aage Thoresen har vært involvert i den siste tiden. Dagen etter, altså mandag den 12. september, kolliderte eiendomsmilliardæren med en motorsyklist på E18 i retning Oslo. Ifølge motorsyklisten skal Aage Thoresen ha lagt seg inn i venstre felt uten klaring, og deretter krasjet inn i ham. Fothvileren på motorsykkelen ble revet av, og MC-føreren skadet foten sin. Thoresen mener at det var motorsyklisten som lå bak ham og kjørte inn i siden på hans bil. Etter hendelsen skal de begge ha stoppet, før Thoresen kjørte av gårde uten å fylle ut skademeldingsskjema. Som Thoresen uttalte til Kapital:

– Jeg så ingen skade på min bil, så da så jeg ingen grunn til å fylle ut skademelding.

Jeg så ingen skade på min bil, så da så jeg ingen grunn til å fylle ut skademelding.
Aage Thoresen, AKA-gründer og mangemilliardær.

Denne saken er under etterforskning hos politiet, og Thoresen har status som mistenkt. Motorsyklisten, Roar Gillebo, blir forferdet når han hører at Thoresen var involvert i en ulykke også dagen før.

– Det forklarer jo hvorfor han nektet å fylle ut skademelding, sier han nøkternt.

Pågående politietterforskning: Eiendomskonge Aage Thoresen er mistenkt for å ha kjørt på motorsyklist Roar Gillebo på E18 mandag 12. september, før han stakk fra stedet uten å fylle uten skademeldingsskjema. Foto: Annika Byrde

Eiendomskonge

Aage Thoresen ble født inn i en kjøpmannsfamilie og overtok foreldrenes kolonialbutikk i 1977. Han har siden skapt sin formue gjennom pengemaskinen AKA. Porteføljen består av ca. 500.000 kvadratmeter handelseiendommer. Konsernet fokuserer hovedsakelig på eiendommer med lange og sikre kontrakter. De fire største leietagerne er NorgesGruppen, Reitan, Coop og Europris. Kapital verdsatte i september formuen hans til 9,1 milliarder kroner.

Thoresen har etter alt å dømme latt advokaten sin “ta seg av” saken. Det er også advokaten som svarer på Kapitals henvendelse når Thoresen blir fremlagt motpartens versjon.

– Bjørn Øyvind Imenes beskrivelse av hendelsen samsvarer ikke med det som faktisk skjedde. Sammenstøtet skyldtes ene og alene at Bjørn Øyvind Imenes brøt vikepliktsregelen. På det aktuelle tidspunktet lå de to bilene ved siden av hverandre på en tofelts vei. Før innsnevringen til ett kjørefelt er det tydelig skiltet at høyre felt har vikeplikt for venstre. Sammenstøtet skjedde da føreren av den andre bilen, Bjørn Øyvind Imenes, la seg over fra høyre til venstre felt og dermed brøt vikeplikten. Dette bevises av at Thoresens bil ikke har noen skader på fronten, men kun helt på høyre side av forskjerm, høyre speil, høyre bakdør og høyre side av bakskjerm, skriver partner Johannes Sundet i advokatfirmaet Buttingsrud i en e-post.