<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Mye kan outsources

Selskaper som svenske FCG Fonder håndterer blant annet etablering, administrasjon og markedsføring av verdipapirfond.

Har norske kunder: Markedsførings- og distribusjonssjef Tobias Olsson i FCG Fonder. FCG Fonder
Investor

Gitt den administrative og tilsynsmessige byrden ved forvaltning av verdipapirfond velger mange å outsource dette arbeidet til eksterne tjenesteleverandører.

Et eksempel er svenske FCG Fonder, som har alle tillatelser til å starte og drive både  UCITS-fond og alternative investeringsfond, både i egen regi og for andre.

Ifølge markedsførings- og distribusjonssjef Tobias Olsson burde man imidlertid ha minst en halv milliard kroner i forvaltningskapital for å oppnå rimelig lønnsomhet, enten man gjør mesteparten av arbeidet selv eller outsourcer det.

Henter inn kapital

– Vår løsning passer blant annet for rådgivere som allerede forvalter andres penger, men som ønsker å gjøre det på en enklere og mer transparent måte, utdyper svensken.

– Kundene kan blant annet følge med verdiutviklingen via ulike megler- eller bankplattformer.

Olsson opplyser at FCG også henter inn kapital og markedsfører fond, ikke bare i Norden, men også i viktige europeiske finanssentra.

– Det første steget er å utarbeide en plan for markedsføring og distribusjon, forteller han.

Det første steget er å utarbeide en plan for markedsføring og distribusjon.
Tobias Olsson, FCG Fonder

Diversifisering viktig

For forvaltere er det vanligvis smart å ha mange ulike kunder, kundetyper og distributører, ifølge Olsson.

– Man bør ha både institusjonelle og private kunder, og selge andeler via både rådgivere og nettmeglere, utdyper han.

– Da reduserer man risikoen og sørger for at fondet blir så stabilt som mulig.

I markedsføringen forsøker Olsson å finne “hull” i distributørers gjeldende produktsortiment og dekke dette “hullet” med kundenes produkter.

– Ellers gjelder det å vinkle produktet slik at investorene blir interessert, sier han.

“Track record” hjelper

FCGs markedsføringssjef mener godt forarbeid, såkornkapital fra anerkjente institusjonelle investorer og god avkastningshistorikk er andre nøkler til å lykkes.

– Det er dessuten et stort pluss om kunden selv eier distribusjonsleddet, tilføyer han.

– Husk også at det tar tid å bygge opp et fond, og man ser sjelden at en forvalter har et par milliarder kroner i kapital etter bare et par år.