Kunstomsetningen i annenhåndsmarkedet har vært en halvtrist affære lenge. Men i 2020 har den vært høyere enn på mange år. Det er satt flere rekorder og ny all-time high-notering i det norske markedet med salget av Theodor Kittelsen-maleriet “Andersnatten” for 14 millioner kroner hos Blomqvist.
Les alle prognosene for 20 bransjer og sektorer i det nye året her.
– Markedet har vært overraskende sterkt i 2020, sier Hans Richard Elgheim hos Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA). – Det har aldri vært så mange millionnoteringer som i 2020, sier han.
– Kundene prioriterer hjem fremfor feriereiser, mener Nyborg hos Christiania Auksjoner, som satte personlig rekord for firmaet og for kunst signert Ludvig Karsten i høst da “Misse i sengen” ble klubbet for 6,2 millioner kroner, 3,5 ganger forhåndsvurderingen.
Det har vært veldig interesse i høst, men det er ikke all-time high i markedet, påpeker Nyborg. Enkelte som kjøpte kunst i perioden 1987–1990 kan fremdeles se langt etter verdistigning:
– Vi har ennå rekorder fra 1990, sier daglig leder Knut Forsberg hos Blomqvist.
Med transaksjonskostnader på til sammen opptil 40 prosent – summen av kjøp (25 prosent) og salg (15 prosent) – er dette katastrofalt.
Innlevering betyr “alt”
“Problemet” i kunstmarkedet har i mange år vært at det ikke har kommet virkelig gode bilder for salg. Dermed har de høye prisene uteblitt. De som har sittet med premium-arbeider, har heller ikke villet selge.
Men i år har det vært flere gode objekter på markedet, hvilket har gitt utslag i tilslagene. I mars hadde GWPA en auksjon fra boet etter den anerkjente kunsthandleren Kaare Berntsen, og Blomqvist har feiret 150 år i år og hadde samlet opp en rekke godbiter til det.
Det er ofte slik at det blir en positiv spiral når gode arbeider kommer på markedet.
– Når det gjelder inntak 2021, har vi flere veldig gode bilder allerede, men vi får aldri nok, sier Forsberg.
Elgheim forventer samme marked neste år. – Dersom det kommer frem hovedverk, vil vi få se nye prisnivåer. Den høyeste kvaliteten oppnår høyere priser enn noen gang, sier Elgheim.
Kvalitet, kvalitet, kvalitet
Men det finnes flere eksempler på dyre kunstverk som ikke har blitt solgt i år. Et Ludvig Karsten-maleri for 1,5–1,7 millioner kroner var det ingen som ville ha hos Blomqvist i høst. Selv om Kittelsen satte rekord, fikk ikke Blomqvist solgt et annet Kittelsen-bilde som var vurdert til 2–2,5 millioner kroner. GWPA fikk ikke solgt to bilder av I.C. Dahl som i forkant var vurdert til ca. 0,5 millioner og 1,5–2,0 millioner kroner i november.
Harald Sohlbergs kunst har også vært mer tungsolgt i år før. Det samme har Munch-trykk.
– Kunst av kvinnelige kunstnere har vært i skuddet i år, sier Forsberg og trekker eksempelvis frem Anna-Eva Bergman.
Forsberg synes det er vanskelig å spå om markedet neste år, men heller til det positive.
– Budgivningen er mye bedre enn på lenge. Vi har bemannet opp kunstavdelingen med to traineer fordi vi forventer vekst, sier Forsberg.
Nyborg påpeker at markedet kanskje også drar nytte av trenden om gjenbruk i samfunnet.
Elgheim kommer med en “advarsel” til selgere som tror alt kan få en ny vegg å henge på:
– Markedet er kresent. Det er den høyeste kvaliteten som selger, sier han.