Digital ledelse krever spesielt mye av ledere. I tillegg til gjensidig tillit er det viktig å sørge for fleksibilitet, tett og riktig oppfølging, samt at arbeidsforholdene hjemme, så langt det lar seg gjøre, er best mulig. Ikke minst er det viktig at ledere sørger for at den nye arbeidshverdagen ikke ytterligere visker ut linjene mellom jobb og privatliv.
Nordisk tillitsmodell for ledelse
Den nordiske, tillitsbaserte modellen for ledelse er enda viktigere for digital ledelse og kan også bety et konkurransefortrinn når dette blir gjort riktig. Men vi trenger å utvikle denne ledelsesmodellen videre for å sørge for at alle i organisasjonen leverer best mulig og har gjensidig tillit til hverandre.
Tillit, forventningsavklaring og empatisk lederskap vil bli enda viktigere for å lykkes nå og fremover.
Forventningsavklaring fra ledere er helt avgjørende for dette. Tydelige, trygge rammer, tillit og gjensidig forståelse av hva som forventes er avgjørende, og vil være med på å skape en god arbeidskultur, fornøyde medarbeidere (og ledere), samt resultater på bunnlinjen.
Helt nye krav
Økt fleksibilitet i arbeidshverdagen stiller også større krav til selvledelse. Mange erfarer at de får mer innflytelse på eget arbeid og opplever dette som positivt, mens for andre kan dette føre til usikkerhet og behov for tettere oppfølging. Økt selvledelse stiller også helt nye krav til både ledere og medarbeidere, og det å håndtere både mulighetene og utfordringene må være et prosjekt som begge parter tar et ansvar for.
Det som er helt sikkert, er at tillitsbasert ledelse vil bli enda viktigere fremover og at kontrollbaserte metoder er langt mindre effektive – det bidrar ikke til å få ut det beste av hver enkelt medarbeider. Men tillit går begge veier. Sørg derfor for at du har ansattes tillit og at du har tillit til dem, og du er på god vei til å lykkes.