<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Cecilie Sand (43)

Head of Digital & New Biz innovation

På tilbudssiden: Karen Petersen, Emma Bivstedt og Cecilie Sand bød på gratis is for lokke kunder til Orkla-kafeen på Skøyen. Foto: Orkla
Jobb

I oppveksten spilte jeg fotball på Øvrevoll ballklubb. Det var en skikkelig sammensveiset gjeng, og vår største prestasjon var å komme til finalen i Norway Cup hvor vi småjentene fikk spille på Ullevål stadion. Selv om vi dessverre tapte, var det en stor opplevelse å spille der og at jeg scoret to mål.

Jeg mistet moren min allerede da jeg var 12 år. Det å komme fra et skilsmissehjem og ende opp med å bo videre sammen med min far og to brødre, har nok gjort at jeg ganske tidlig ble selvstendig og ikke lot meg pille på nesen.

Etter endte studier startet jeg min karriere i Stabburet, hvilket la grunnlaget for alt jeg har lært av merkevarebygging og prosjektledelse, et virkelig flott sted å komme inn som nyutdannet.

Etter fire utfordrende og lærerike år i Rema 1000 ble det mye endringer i selskapet, hvilket medførte at jeg sa ja til en sluttpakke. Dette skjedde ganske kort tid etter at jeg hadde vært igjennom en skilsmisse. Å plutselig oppleve å stå alene ble et viktig vendepunkt for meg: å måtte skape veien videre selv. Til tross for at det var to tøffe opplevelser, er det faktisk noe jeg ikke ville vært foruten. I etterkant ser jeg at disse opplevelsene har betydd en bevisstgjøring og har vært med på å definere hvem jeg er i dag.

Skaperkraft

Min erfaring er at å brette opp ermene og være litt frempå byr på mange nye opplevelser og spennende møter. Man må være open minded, for ofte blir ikke utfallet slik man hadde trodd. Hvilket gjorde at jeg ved en tilfeldighet valgte å gå tilbake til Orkla Foods. Der fikk jeg muligheten til å være med og bygge opp et helt nytt team som skulle jobbe med new business innovation på siden av core. Det er nok en drivkraft som alltid har vært i meg: å være med på å skape noe, ikke bare jobbe med det etablerte.

Noen ganger kan det være vanskelig å gjøre ting som ligger lenger unna kjernebusinessen. Høsten 2019 var jeg med på å skape et konsept for hvordan vi kunne lansere Naturli’ i Norge med en egen Concept Cafe. En slik konkretisering av en idé gjør det lettere for ledelsen å ta en beslutning – seeing is believing! Dette har vært noe av det mest spennende og morsomme jeg har fått være med på. Vi åpnet dørene 17. august til Naturli’ Concept Cafe på Skøyen med et helt eget crew – og det har vært en skikkelig suksess. Dette er fremtidens merkevarebygging – nye måter å bygge relasjon til forbruker på og sørge for at merkevarene våre har betydning i folks liv.

Arbeidserfaring:

2018–

Head of Digital & NewBiz Innovation/Forretningsutvikler, Orkla Foods Norge

2014–2018

Markedsdirektør/kategoridirektør/konseptutviklingssjef, Rema 1000

2000–2013

Markedssjef/produktsjef, Orkla Foods Norge

Utdannelse:

1996–2000

Handelshøyskolen BI, siviløkonom, spesialisering markedsføring.

1993–1996

Eikeli v.g.s.