– Ja, vi har restaurant og kafé som en del av første etasje, og du kan til og med gå tørrskodd inn i bygget til samarbeidspartneren, der du kan kjøpe frokost. Det er litt forskjellige typer aktører, men essensen er at de skal tilby frokost. Men de må også kunne fungere på egen hånd. De må ha et tilbud slik at de ikke er avhengige av våre hotellgjester.
I dag er det innsjekking via en terminal som bokstavelig talt er nøkkelen for å komme inn på et Citybox-hotell.
Men Hjulstad vil gjøre det enda enklere.
– Mange rynket på nesen da vi tok vekk resepsjonen, men det har fungert. Nå ser vi på hvordan vi kan gjøre gjesteopplevelsen enda bedre, og enda mer effektiv enn i dag. Da kan mobiltelefonen være det neste.
Gjestene kan bruke mobiltelefonen som nøkkelkort, og kommunisere med Citybox underveis i oppholdet.
– Mange aktører jobber nå med de tekniske detaljene, og det vil overraske oss om ikke enda flere hotellkjeder også tar i bruk mobilen.
Halvtime til Preikestolen
På Lilland Bryggerihotell er det ikke noen automat på utsiden som sørger for at gjestene kan slippe inn.
– Gjestene får en firesifret kode via en tekstmelding dagen de skal sjekke inn. Dette er den personlige nøkkelen som fungerer både på inngangsdøren og på rommet, sier hotellsjef Anne Monica Sagård. – Hele oppholdet må være betalt på forhånd.
Fire sifre er nøkkelen: På Lilland Bryggerihotell er en firesifret kode alt som skal til for å komme inn på hotellet og på rommene. Foto: Lilland Bryggerihotell
Hotellet ligger i Tau i Ryfylke og Rogaland, med Preikestolen like rundt hjørnet som lokker gjestene i sommermånedene. Kjøreturen til Preikestolen Base Camp tar en halvtimes tid fra hotellet.
– Vi driver ganske sesongbasert, forteller Sagård. – Men vi er åpne hele året. I månedene juni, juli og august er resepsjonen bemannet hele tiden, da har vi fullt belegg. Vi har også boende nattevakt og døgnåpen telefon. Hvis gjestene skulle ha behov for noe etter stengetid, er det alltid hjelp å få.
Klokken 12 på avreisedagen slutter så den firesifrede koden å virke. Gjestene kommer ut av rommet, men ikke inn igjen.
– Det går ingen alarm, men for en gjest som er litt sent ute kan det plutselig komme en renholder og banke på døren, sier Sagård.
Vi har et lokalt bakeri som forbereder og leverer på morgenen, ferdig pakket. Anne Monica Sagård, Lilland Bryggerihotell
På Lilland samarbeider de også med lokale aktører om frokosten.
– Vi har et lokalt bakeri som forbereder og leverer på morgenen, ferdig pakket. På en disk står det litt standard knekkebrød, gryn, kaffe og te, men alle gjestene får også hver sin pose med juice og innhold fra bakeren.
Luftig nabo: Mange av gjestene på Lilland Bryggerihotell kommer for å nyte turen og utsikten fra Preikestolen. Foto: Marianne Løvland/NTB
– Posene er i utgangspunktet helt like, men dagen før kan du gi beskjed om du har allergier eller kanskje vil ha en vegetarvariant.
– Maten kan spises på hotellet eller tas med?
– Ja, på vinteren er det hovedsakelig arbeidere som bor hos oss. De tar gjerne med seg posen og kaffekoppen, og stikker på jobb. Mange turgåere på sommeren ønsker også å nyte frokosten på fjellet og tar den med seg, mens andre ønsker å sitte her og spise. Det blir helt opp til den enkelte, sier den ansvarlige for hotellet, som tilbyr 23 rom.