<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Fikk tilsendt koden: Gjestene som skal sjekke inn på et av de seks Citybox-hotellene, bruker koden de har fått via mobilen til å skaffe seg nøkkelkortet fra selvbetjeningsautomaten.  Foto: Citybox

Selvbetjente hotell brer om seg i Norge

Døren inn til hotellet er lukket og stengt. Resepsjonen er tom. Selvbetjening er en voksende trend internasjonalt, og det finnes også noen norske hoteller der gjestene må sjekke inn helt på egen hånd.

– Det er ingen tradisjonell resepsjon, istedenfor har vi terminaler der gjestene sjekker inn og ut. Det kan være morsomt å se på når det kommer en gjest som skal sjekke inn for første gang, og som nesten gruer seg til å sette i gang. Men når de klarer det, dukker det opp et smil. Dette klarte jeg!

Eivind Hjulstad er administrerende direktør i Citybox, hotellselskapet som nå har operert med selvbetjente hoteller i over ti år.

I dag har selskapet seks hoteller i drift, det første ble etablert i Bergen og har etter hvert fått følge av etableringer i Oslo, Kristiansand, Tallinn og Antwerpen.

– Vi har signert nye avtaler som skal doble dette antallet, og som er i forskjellige faser. Det første som skal åpne er 1. april neste år i Helsingfors. Så følger Brussel, Stockholm og Stavanger, og i 2025/26 åpner vi et digert hotell i Tromsø og et nytt i Kristiansand, forteller Hjulstad.

– Tatt bort det unødvendige

– På flyplasser har passasjerene sjekket inn via terminaler i mange år. Hos oss foregår det på samme måten. Gjestene booker et hotell via nettsiden vår eller en av nettjenestene, og da får de en epost med en booking-referanse som de taster inn på terminalen.

– De kommer til et stengt hotell?

– Nei, ikke helt stengt. De kommer inn i et vindfang med innsjekkingsterminaler. Her må de taste inn booking-referansen, og så får de et nøkkelkort til rommet sitt.

Dobler tilbudet: I løpet av de neste tre–fire årene vil administrerende direktør Eivind Hjulstad og Citybox åpne syv nye hoteller. Foto: Pernille Sommer

Gjestene betaler oppholdet på forhånd. Det er ingen muligheter til å bruke noe ekstra på Citybox-hotellene, heller ikke en minibar. Hoteller har i stedet andre fasiliteter som gjestekjøkken og laundromat.

– Det er litt av konseptet vårt. Vi har tatt bort veldig mange av de tingene som vi mener er unødvendige slik at vi kan spare på kostnader og tilby rimeligere rom.

– Det er ikke mange ansatte på hotellene?

– Vi har ingen tradisjonell resepsjon, men vi har alltid en Citybox-vert på hotellet døgnet rundt for å hjelpe gjester hvis det skulle være noe, sier Hjulstad.

Mange rynket på nesen da vi tok vekk resepsjonen, men det har fungert.
Eivind Hjulstad, Citybox

Men hva med frokosten? Alle hotellgjester, uansett innsjekking, gleder seg til å kunne bruke den tiden de selv ønsker på dagens første måltid.

– Vi har ikke frokost inkludert i driften vår, men vi samarbeider med andre aktører på alle våre lokasjoner. Det er en avtale som vi inngår med eierne av eiendommen.

– Det ligger en restaurant i nærheten?

– Ja, vi har restaurant og kafé som en del av første etasje, og du kan til og med gå tørrskodd inn i bygget til samarbeidspartneren, der du kan kjøpe frokost. Det er litt forskjellige typer aktører, men essensen er at de skal tilby frokost. Men de må også kunne fungere på egen hånd. De må ha et tilbud slik at de ikke er avhengige av våre hotellgjester.

I dag er det innsjekking via en terminal som bokstavelig talt er nøkkelen for å komme inn på et Citybox-hotell.

Men Hjulstad vil gjøre det enda enklere. 

– Mange rynket på nesen da vi tok vekk resepsjonen, men det har fungert. Nå ser vi på hvordan vi kan gjøre gjesteopplevelsen enda bedre, og enda mer effektiv enn i dag. Da kan mobiltelefonen være det neste.

Gjestene kan bruke mobiltelefonen som nøkkelkort, og kommunisere med Citybox underveis i oppholdet. 

– Mange aktører jobber nå med de tekniske detaljene, og det vil overraske oss om ikke enda flere hotellkjeder også tar i bruk mobilen.

Halvtime til Preikestolen

På Lilland Bryggerihotell er det ikke noen automat på utsiden som sørger for at gjestene kan slippe inn.

– Gjestene får en firesifret kode via en tekstmelding dagen de skal sjekke inn. Dette er den personlige nøkkelen som fungerer både på inngangsdøren og på rommet, sier hotellsjef Anne Monica Sagård. – Hele oppholdet må være betalt på forhånd.

Fire sifre er nøkkelen: På Lilland Bryggerihotell er en firesifret kode alt som skal til for å komme inn på hotellet og på rommene. Foto: Lilland Bryggerihotell

Hotellet ligger i Tau i Ryfylke og Rogaland, med Preikestolen like rundt hjørnet som lokker gjestene i sommermånedene. Kjøreturen til Preikestolen Base Camp tar en halvtimes tid fra hotellet.

– Vi driver ganske sesongbasert, forteller Sagård. – Men vi er åpne hele året. I månedene juni, juli og august er resepsjonen bemannet hele tiden, da har vi fullt belegg. Vi har også boende nattevakt og døgnåpen telefon. Hvis gjestene skulle ha behov for noe etter stengetid, er det alltid hjelp å få.

Klokken 12 på avreisedagen slutter så den firesifrede koden å virke. Gjestene kommer ut av rommet, men ikke inn igjen.

– Det går ingen alarm, men for en gjest som er litt sent ute kan det plutselig komme en renholder og banke på døren, sier Sagård.

Vi har et lokalt bakeri som forbereder og leverer på morgenen, ferdig pakket.
Anne Monica Sagård, Lilland Bryggerihotell

På Lilland samarbeider de også med lokale aktører om frokosten. 

– Vi har et lokalt bakeri som forbereder og leverer på morgenen, ferdig pakket. På en disk står det litt standard knekkebrød, gryn, kaffe og te, men alle gjestene får også hver sin pose med juice og innhold fra bakeren.

Luftig nabo: Mange av gjestene på Lilland Bryggerihotell kommer for å nyte turen og utsikten fra Preikestolen. Foto: Marianne Løvland/NTB

–  Posene er i utgangspunktet helt like, men dagen før kan du gi beskjed om du har allergier eller kanskje vil ha en vegetarvariant.

– Maten kan spises på hotellet eller tas med?

– Ja, på vinteren er det hovedsakelig arbeidere som bor hos oss. De tar gjerne med seg posen og kaffekoppen, og stikker på jobb. Mange turgåere på sommeren ønsker også å nyte frokosten på fjellet og tar den med seg, mens andre ønsker å sitte her og spise. Det blir helt opp til den enkelte, sier den ansvarlige for hotellet, som tilbyr 23 rom.

Reise