De reisende fristes med nordlys, dyreliv og storslåtte naturopplevelser. Og ja, fransken har selvfølgelig egen vinkjeller og nødvendigheter som innendørs svømmebasseng og spaområde med egen bar, samt en dedikert sigarlounge.
Fargerikt fiske: Fiskemarkedet er en av attraksjonene i Manaus, som er hovedstaden i delstaten Amazonas nord i Brasil. Over 3.000 ulike typer ferskvannsfisk lever i området. Foto: Dreamstime
Dampende jungel: Amazonas
Operatør: Silversea
Skip: Silver Nova
Priser: Fra rundt 420.000 kroner
Hva kan du forvente deg? Får du nok av vinter og kulde gjennom de mørke månedene i gamle Norge, kan det omfattende Sør-Amerika-cruiset med splitter nye Silver Nova være noe for deg. Det nyeste skipet til Royal Caribbean-lillesøster Silversea byr på “en ny visjon” innen luksus og en reise av episke proporsjoner.
Nybygg: Silver Nova skal etter planen gjennomføre sin jomfrutur i 2023, og vil inneholde alle fasiliteter man forventer å finne på et slikt luksuscruiseskip. Foto: Silversea
Turen går av stabelen i 2024, men kan bookes allerede nå. Start og slutt er i Florida, og underveis skal nærmest hele det søramerikanske kontinentet besøkes – 38 steder i 18 land over 71 dager. Dette inkluderer ikke minst en reise ned Amazonas til Manaus. Den brasilianske regionhovedstaden, som tidligere var kjent for gummiproduksjon, er i dag en urban metropol beliggende midt i jungelen – et perfekt utgangspunkt for utforskning av et av de artsrikeste områdene på planeten.
Eksotisk: Regnskogene er de rikeste og mest komplekse økosystemene på kloden, og rommer over halvparten av verdens arter. Foto: Dreamstime
Utover dette vil Silver Nova runde hele kontinentet så langt sør som Ushuaia, og by på storbyopplevelser i alt fra Lima, Buenos Aires, Montevideo og ikke minst det legendariske karnevalet i Rio.
Silver Nova er det ellevte skipet til det Monaco-baserte rederiet, og er kjent som spesielt luksuriøst. Skipet tar 728 gjester og har det som måtte behøves av solsenger og bassenger, barer og restauranter.
Spektakulært syn: Det vil være gode sjanser for å oppleve nordlys på reisen gjennom Nordvestpassasjen. Foto: Karsten Bidstrup/Hurtigruten Expeditions
I Amundsens fotspor: Nordvestpassasjen
Operatør: Hurtigruten Expeditions
Skip: MS Fridtjof Nansen, MS Roald Amundsen, MS Fram
Priser: Fra rundt 185.000 kroner
Hva kan du forvente deg? I hundrevis av år drømte europeerne om å finne en raskere sjøvei til Asia, en utfordring som tiltrakk seg både pengesterke investorer og et vell av eventyrere som øynet muligheten til å skrive seg inn i historien. Til slutt var det vår egen Roald Amundsen som ble den første til å seile hele Nordvestpassasjen. Han lettet anker med den ombygde fiskebåten Gjøa i 1903 og brukte tre år på turen. Norge hadde også en solid finger med i spillet da kaptein Henry A. Larsen, født på Hvaler, ble den første som krysset fra vest til øst i 1940.
Forfriskende: En dukkert i sjøen kan virke stimulerende på pionerånden på vei gjennom Nordvestpassasjen. Karsten Bidstrup/Hurtigruten Expeditions
Nå kan du reise i pionerenes fotspor. Hurtigruten Expeditions MS Roald Amundsen ble i 2019 det første hybriddrevne skipet som gjennomførte hele gjennomseilingen, og rederiet har i dag tre skip som frekventerer strekket – fra øst til vest og motsatt, eller en litt kortere tur mellom Halifax og Cambridge Bay.
Der tidligere ekspedisjoner medførte både blodslit og død, må dagens cruise kunne forventes å være mindre strabasiøse. Hurtigruten-skipene inneholder blant annet restauranter, basseng, boblebad og panoramabadstue, treningsfasiliteter og vitenskapssenter. Underveis vil det være tilbud om ulike landingsaktiviteter, som turer til fots og i ekspedisjonsbåter. Og i motsetning til Amundsen vil man ikke måtte sette av tre år – hele strekket tar rundt 25–27 dager, den kortere turen 19–20 dager.
Vi gjør oppmerksom på at Kapitals ansvarlige redaktør, Trygve Hegnar, også er aksjonær og styreleder i Hurtigruten Group.