<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Utvandret: Aker BioMarines representant i Japan, norske Anette Yamamoto-Hansen, har bodd i Tokyo i nesten ti år. Foto: Privat

– Blir aldri lei av Tokyo

Fra blinkende neonlys i Shibuya til vakker natur i Okutama – Tokyo er metropolen som har alt, mener Aker BioMarines representant i Japan, Anette Yamamoto-Hansen.

“Tokyo er så stor at hver eneste stasjon er som en liten by i seg selv, og hvert område har sitt særpreg. På tross av den store skalaen har Tokyo mange sjarmerende sider som gjør at man fort blir glad i byen,” sier Anette Yamamoto-Hansen, som har bodd i den japanske hovedstaden i nesten ti år.

Hun kom først til Kyoto som utvekslingsstudent fra Universitetet i Bergen i 2010. Planen var å bli boende i ett år, men så fikk hun japansk kjæreste og ble værende.

En praktisk by

Yamamoto-Hansen har vært studentpraktikant på den norske ambassaden i Tokyo, og jobbet i flere japanske bedrifter før hun ble ansatt i krillselskapet Aker BioMarine som deres representant i Japan.

Foto: Privat

– Via selskapet selger jeg krillolje til japanske bedrifter, og er fra denne høsten av også jevnlig på live TV-sendinger hos Japans største TV-shoppingkanal, hvor jeg har ansvar for salg av en av våre kunders krilloljeprodukt. Vi har store planer om å styrke aktivitetene våre i Japan, så det er spennende dager, sier Yamamoto-Hansen.

Da hun først kom til Japan, valgte hun å studere i Kyoto, fordi hun var redd Tokyo ville bli overveldende.

– Men når man først slår seg ned her, blir man fort vant – og kanskje nesten litt for godt vant. Det er en utrolig praktisk by.

Den offentlige transporten går nærmest knirkefritt, og bortsett fra at man fra tid til annen blir rystet av sporadiske jordskjelv, er Tokyo rangert som en av verdens tryggeste byer å bo i, forteller hun videre.

– Under pandemien ble det mye gåing i nabolaget vårt i Ikebukuro, og jeg fikk opplevd nye sider av bydelen, sier Yamamoto-Hansen, som også er visepresident i det norske handelskammeret, samt sitter i 17. mai-komiteen.

På TV: Fra denne høsten av er Yamamoto-Hansen jevnlig på live TV-sendinger hos Japans største TV-shoppingkanal, hvor hun har ansvar for salg av en av våre kunders krilloljeprodukt. Foto: Privat

200.000 festivaler årlig

Japan har over 200.000 festivaler årlig, og selv i Tokyos asfaltjungel kan du komme over tradisjonelle omatsuri som står i sterk kontrast til det hypermoderne bybildet. Yamamoto-Hansen trekker frem populære festivaler som Sanja Matsuri, eller nyetablerte og “noenlunde sprø alternativer” som Kagurazaka Bakeneko Festival, spøkelseskattefestivalen.

– Med fire årstider og forskjellige begivenheter gjennom hele året er det alltid noe nytt og spennende å oppleve. Jeg vil anbefale reisende å ta et raskt søk på hvilke festivaler som finner sted når man planlegger et besøk, råder Yamamoto-Hansen.

– Har du noen spesielle rutiner eller “must do’s” som er spesielle for Tokyo?

– Kaiten-zushi, eller rullebåndssushi, er noe jeg ikke kan være foruten. Det er en enkel og rask måte å få seg et måltid med fersk fisk på i en travel hverdag. Men for de som vil prøve seg på kaiten-zushi; vær oppmerksom på at kvalitet kan variere etter prisnivå.

Influenser: På fritiden driver Yomomata-Hansen en YouTube- og Instagramkonto kalt “ryokanmeguri” hvor hun introduserer noen av sine personlige favoritter. Foto: Privat

Sove

– Takket være erfaringen jeg fikk som hotellkonsulent for en japansk hotellreservasjonsside har jeg fått en stor forkjærlighet for tradisjonelle, japanske ryokan-hoteller. På fritiden driver jeg en YouTube- og Instagramkonto kalt “ryokanmeguri” hvor jeg introduserer noen av mine personlige favoritter.

Ryokan Shigetsu Asakusa er et tradisjonelt ryokan-hotell med flott utsikt over Tokyo Skytree fra deres felles onsen-bad, og med flott utsikt over Senso-jis pagode fra enkelte rom.

Sorano er et nyåpnet hotell i Tachikawa med takbasseng inspirert av Singapores Marina Bay Sands. Det er kun et fåtall av hotellene i Tokyo som har basseng, så dette er et godt alternativ rundt 40 minutter fra bykjernen for de som ønsker å slappe av ved bassenget mellom all sightseeingen. 

Hotel Chinzanso er et klassisk hotell med lang historie, hvor besøkende kan glemme at de er midt i Tokyo. Her kan man nyte en spasertur i deres japanske hage, spesielt under kirsebærblomstringen. Et femstjerners hotell perfekt for dem som ønsker litt luksus. 

Henn na Hotel er hotellkjeden for de som foretrekker roboter over hotellpersonale. Henn na Hotel betyr “merkelig hotell”, og de forskjellige hotellene er basert på varierende konsepter som dinosaur og sykepleier. 

For de som vil oppleve det japanske kapselhotellet, er kjeden «9h» et rent, pent og billig alternativ. De har flere hoteller i Tokyo, blant annet i bygget hvor den norske kafeen Fuglen Asakusa holder til. 

Foto: Privat

Spise

Gonpachi er restauranten som ble verdensberømt takket være Kill Bill-filmene. Atmosfæren gjør dette til en slager, og noen ganger har de også trommeshow til glede for besøkende. 

Zauo er restaurantkjeden hvor du kan fiske ditt egen måltid. Foretrekker du fisken din sprellende fersk, er dette stedet for deg. Og fortvil ikke – du kan alltids bestille ulike fiskeretter fra menyen dersom du ikke får napp. 

Katsumidori er en rimelig kaiten-zushi restaurantkjede med god sushi-kvalitet. Kjeden har ti restauranter i Tokyo og omegn. 

Foto: Privat

Drikke

Fuglen Tokyo – den norske kafeen som blir til bar på kveldstid – er stedet å ta turen innom ikke bare for en kopp kaffe, men også for akevittdrinker med en japansk touch. 

Kan i samme slengen nevne den norske baren ØL Tokyo, et populært sted for norsk og internasjonal craft beer. 

Penguin Bar Ikebukuro er en konseptbar hvor de har et lite akvarium med pingviner. Besøkende får mulighet til å mate pingvinene på visse tidspunkter. Vær obs på at barn ikke kan komme inn. 

JazzBar Samurai er en litt bortgjemt jazz bar med manekineko – katter som lokker inn gjester – som konsept. Showa-atmosfære og originale drikker gjør dette til et artig sted å tilbringe kvelden. 

Shoppe

Ginza er området for merkevarer og luksus. Det er svært populær blant kinesiske turister, så etter at Japan stengte landet for turisme, har Ginza slitt på grunn av mangel på kunder.

Foto: Privat

Enkelte kjenner kanskje igjen Harajuku fra den norske filmen med samme navn fra 2018. Harajuku har lenge vært kjent som stedet for de som tar avstand fra Japans rigide forretningskultur og heller kjører sin helt egen unike stil (litt i retning Lady Gaga). Men de senere årene har selskaper som Uniqlo lagt en demper på japaneres kreativitet når det gjelder mote, og Harajuku er nok ikke like helsprøtt som det engang var.

Shibuya er området for de som vil ha det siste hippe innen mote, og kjøpesenteret Shibuya109 har blitt et symbol på bydelen. Ta også turen innom Henn na Cafe (samme kjeden som Henn na Hotel) for en rask kopp kaffe servert av en robotbarista.

Akihabara er bydelen for de som er på jakt etter det siste innen japansk elektronikk, men også for de som liker japansk otaku-kultur representert av anime og manga.

I Asakusa finner du det berømte Senso-ji-tempelet, og området er også fullt av små handlegater og tradisjonelle butikker for de som er på jakt etter diverse japanske artefakter.

Festivaler: Japan har over 200.000 festivaler årlig, og selv i Tokyos asfaltjungel kan du komme over tradisjonelle omatsuri som står i sterk kontrast til det hypermoderne bybildet. Foto: Privat

Oppleve

Meguro Gajoen er Japans eldste bryllupskompleks, og en perle man gjerne ikke finner i vanlige reiseguider. Dersom man ønsker å ta brudebilder utenom det vanlige, kan man ta kontakt med dem direkte, men stedet er verdt et besøk uansett. I tillegg til å kunne nyte synet av forelskede par utsmykket med vakre kimonoer er Meguro Gajoen også kjent for Hyakudan Kaidan – bokstavelig talt “hundretrinnstrappen”. Dette er den gamle fløyen av Meguro Gajoen, som overlevde bombingen av Tokyo under 2. verdenskrig, og har en samling overdådige rom som i løpet av året brukes til utstillingslokaler, for eksempel for ikebana blomsteroppsatser og Neputa lanterner. 

Hyakudan Kaidan var også en inspirasjonskilde for den verdensberømte Gibli-filmen “Chihiro og Heksene”. Hyakudan Kaidan er kun åpen for betalende gjester, men jeg vil anbefale besøkende å ta en spasertur i resten av lokalet. Selv toalettene er overdådige og verdt et besøk. Meguro Gajoen har også et hotell for de som ønsker å bli boende en natt. Hotellet var opprinnelig begrenset til bryllupsgjester, men har de senere årene åpnet opp for vanlige reisende også.

Reise
Innsidernes innsidetips